domesticus

Trådstartare
Så, vad väntar ni på för små fölungar i år?! När är de beräknade?

Själv har jag fått hem den äldre madamen Sabine (Voltaire - Ramiro Z) som är dräktig med Chess Cor (Caretino - Coronado) 😍 Hon är i skrivande stund på dygn 183 och är beräknad till den 3 juli. Lååång väntan, men jag tror att jag kände fölet igår! (Mellan naveln och juvret typ, kändes lika som med ponnystoet förra året, dock lite mindre, då det här är tidigare än vad jag kände fölet då 😊)

Hon är lite tunn för dagen men har tagit sig fint under den 1,5 vecka hon har varit här. Öronen kommer hon nog dock aldrig att växa i 😁

IMG_20230201_054104.jpg
 
Jag väntar mitt första föl. Det dräktiga stoet är min tidigare tävlingshäst e. Qalle - Amiral och hon är dräktig med Hearbeat, redan på dygn 278 och alltså beräknad kring 30 mars. Eftersom hon är äldre (17 år i år) blev jag rekommenderad att börja tidigt och vi åkte in på första tydliga brunsten och det tog sig direkt... Hade inte räknat med det 😬 Hon är i alla fall världens snällaste och jag hoppas på en kopia som ska tycka att fälttävlan är lika roligt som sin mamma! Hon fick ett föl som 4-åring så jag tror att hon har bättre koll på vad som händer än jag ;)

Hon verkar än så länge må bra i sin dräktighet vilket jag är tacksam över. Rund och fin och inte kantig som hon kunnat vara under sin tävlingskarriär. Har fått alla tre EHV-sprutor så nu är det bara att hålla tummarna!
 
Min Gloria är dräktig 223 dagar med Caribis Z, en Zangersheidehingst e Caritano Z (Carthago) - Canabis Z (Contender). Han har själv gått 1.60 och likaså hans mor och mormor. Gloria är e Cornetto-Norson och är placerad i 1.50 Grand Prix. Hon har varit dräktig fyra gånger tidigare men jag har bara två föl efter henne för hon kastade första fölet (e Conthargos) på dag 272 då navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingst e Chacfly som nu är tre år men nästa dräktighet tappade hon på dag 108 och jag vet inte vad som hände då för jag hittade aldrig fostret. Nästa föl blev åter en hingst e Chacoon Blue så nu hoppas jag verkligen på ett stoföl! Hon är mycket ilsknare nu mot andra hästar denna gången och hon kliar inte svansen längre som hon har gjort frenetiskt de andra dräktigheterna. Så jag sätter mitt hopp till att det är ett stoföl där inne och att allt går bra! Oavsett hur det blir så är det hennes sista föl då hon är 19 år och min oro blir större för varje gång. Hon är caslickopererad och har fått Regumate i 100 dagar i början och är vaccinerad mot EHV två gånger (tredje blir i mars) så mer kan vi inte göra.
 
Min Gloria är dräktig 223 dagar med Caribis Z, en Zangersheidehingst e Caritano Z (Carthago) - Canabis Z (Contender). Han har själv gått 1.60 och likaså hans mor och mormor. Gloria är e Cornetto-Norson och är placerad i 1.50 Grand Prix. Hon har varit dräktig fyra gånger tidigare men jag har bara två föl efter henne för hon kastade första fölet (e Conthargos) på dag 272 då navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingst e Chacfly som nu är tre år men nästa dräktighet tappade hon på dag 108 och jag vet inte vad som hände då för jag hittade aldrig fostret. Nästa föl blev åter en hingst e Chacoon Blue så nu hoppas jag verkligen på ett stoföl! Hon är mycket ilsknare nu mot andra hästar denna gången och hon kliar inte svansen längre som hon har gjort frenetiskt de andra dräktigheterna. Så jag sätter mitt hopp till att det är ett stoföl där inne och att allt går bra! Oavsett hur det blir så är det hennes sista föl då hon är 19 år och min oro blir större för varje gång. Hon är caslickopererad och har fått Regumate i 100 dagar i början och är vaccinerad mot EHV två gånger (tredje blir i mars) så mer kan vi inte göra.
Vad roligt med ett så välmeriterat sto!
 
Mitt sto hade inte fått någon första spruta mot EHV1 och är nu i månad sex. Är det något som talar emot att börja vaccinera nu, dvs lite för sent?
 
Mitt sto hade inte fått någon första spruta mot EHV1 och är nu i månad sex. Är det något som talar emot att börja vaccinera nu, dvs lite för sent?

Svarar på mitt eget inlägg :D Enligt veterinären var det inga problem. Men enligt hen hade vaccinationsgraden mot EHV1 sjunkit de senaste åren. Är detta något som ni också har upplevt/hört om?
 
Mitt sto hade inte fått någon första spruta mot EHV1 och är nu i månad sex. Är det något som talar emot att börja vaccinera nu, dvs lite för sent?
Jag var också sent ute med första sprutan, hon hade gått in månad sex. När jag frågade veterinären sa hon "Du har inget val, det är bara att vaccinera nu" och sedan gav jag de nästkommande två med något tätare intervall för att kunna ge den sista innan hon gick in i månad 10.
Alla jag känner verkar vaccinera, och jag vågade inte chansa när det väl blev dags.
 
Så, vad väntar ni på för små fölungar i år?! När är de beräknade?

Själv har jag fått hem den äldre madamen Sabine (Voltaire - Ramiro Z) som är dräktig med Chess Cor (Caretino - Coronado) 😍 Hon är i skrivande stund på dygn 183 och är beräknad till den 3 juli. Lååång väntan, men jag tror att jag kände fölet igår! (Mellan naveln och juvret typ, kändes lika som med ponnystoet förra året, dock lite mindre, då det här är tidigare än vad jag kände fölet då 😊)

Hon är lite tunn för dagen men har tagit sig fint under den 1,5 vecka hon har varit här. Öronen kommer hon nog dock aldrig att växa i 😁

Visa bifogad fil 111762
En kompis till mig har ett Chess Cor föl som är jättefint! Mamman är väldigt rejäl men fölet blev betydligt ädlare.
 
Vi väntar ett islandsföl i slutet av Juni, och Tindra börjar se lite rund ut. Hon är efter Forni frá Horni och morfar är Hraunar frá Efri-Raudalek, detta blir hennes femte föl, tredje i min ägo.
Jättenöjd med de första två (de kommer aldrig att lämna gården) väldigt spänd på vad det ska bli den här gången. Årets hingst blev Mökkvi från Ålebyn, efter mycket velande, jag har nog egentligen för många hästar…
 
Tarazzu, min hjärtehäst som jag haft stora sorger med och även stor glädje med väntar sitt andra föl i år.
Hoppas så klart på ett sto då jag i så fall har chans på 4:e generationen från det att jag 1996 köpte mitt första sto som var linjeavlat på Gaspari.
Sen blev det hoppning istället så årets föl har Maria Gretzers Singular LS La Silla som pappa.
Har haft honom i tankarna sen länge och försökte betäcka mamman till stoet med honom för 6 år sen men hon lämpade sig inte för fryst så nu när han kom på färskt förra året så slog jag till.
Hon är nu på typ 210 dgr så det är först 11 juni det är dags.
 
Så, vad väntar ni på för små fölungar i år?! När är de beräknade?

Själv har jag fått hem den äldre madamen Sabine (Voltaire - Ramiro Z) som är dräktig med Chess Cor (Caretino - Coronado) 😍 Hon är i skrivande stund på dygn 183 och är beräknad till den 3 juli. Lååång väntan, men jag tror att jag kände fölet igår! (Mellan naveln och juvret typ, kändes lika som med ponnystoet förra året, dock lite mindre, då det här är tidigare än vad jag kände fölet då 😊)

Hon är lite tunn för dagen men har tagit sig fint under den 1,5 vecka hon har varit här. Öronen kommer hon nog dock aldrig att växa i 😁

Visa bifogad fil 111762
Åh, sånna där jätteöron har min märr också.
Fick beställa specialsydda luvor till henne för att de inte skulle trilla av där de satt högst upp på topparna av öronen.
 
Väntar ett föl i år, via Embryotransfer. Beräknad i början av juli.
Hingst: Chubakko (e Connor - Colman - Contender), står hos Beerbaum och har startat upp till 1.50 hoppning.
Sto: Despoina HQS (e Corlensky G - Magritte - Anart), vinster i 1.50 hoppning.

Har beställt ett mörkbrunt stoföl som hoppar fantastiskt som sina föräldrar och rör sig lika bra som sin mamma :)
 
Tant tycker mycket om att få något att göra så hon och magen får komma ut på små promenader emellanåt, här med min äldsta dotter som tycker mycket om henne :heart Hon är inte igång dels pga att hon gick med föl förra året och dels för att hon var med om en olycka i december (hamnade på rygg i ett stenröse), så det blir bara lugna turer nu fram till att magen blir alltför stor och föräldraledigheten börjar igen :)

photoCollageMaker_20230223_145654283.jpg


Här var hon desto mer igång; 22 år gammal då, så det är krut i tanten :D (Klippet är från någon av de tidigare ägarna, länk till Instagram.) Hon har ju främst varit avelssto i sitt liv så hon har inte hunnit få några direkta egna meriter.

https://www.instagram.com/p/CKbYiiLHpXs/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Senast ändrad:
Vi har precis passerat dygn 300 och jag tycker att magen blir större och större för varje dag. Kamera installerad sedan ett par veckor så nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Sysselsättningen för damen är kort och gott att äta och vila.
Ohh, spännande! Min ska ju inte föla förrän i början av juli och det känns som en evighet dit... :p
 
Här rullar dagarna på, dygn 310 har passerat. Hade en släng av kolik (?) för dryga veckan sedan och veterinären fick komma ut. Inga tecken på riktig kolik utan troligen fölungen som börjar ta mer plats i magen, för den kunde veterinären i alla fall känna :love: Håller noggrann koll på matlust och juver nu, men inga tecken att något skulle vara på gång. Verkar fortsatt må bra i övrigt och vilar och äter mest.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp