Föl och fosterförsäkring

Nä, stämmer inte för mig. Jag försäkrade för 15' i liv och betalde 4' för försäkringen.
Jag tecknade här om dagen och frågade då om det fortfarande var så, vilket säljaren bekräftade. För mig har det alltid stämt med 20% av livvärdet oavsett vilket värde jag valt. Sen har jag lite rabatter och annat som påverkar.
 
Jag tecknade fosterförsäkring med Agria till min senaste och fortsatte med det bolaget, ångrar mig djupt idag nu när hon blivit äldre. De höjer premien nåt enormt jämfört med andra hästens bolag så även om det blivit dyrare i början pga rabatten första året med agria så hade jag tjänat in dom tusenlapparna snabbt om jag valt ett annat bolag 😑
 
Jag köpte fosterförsäkring hos Agria med 10 000 kr i liv, betalade 2000 kr som engångskostnad. När han var född bytte jag till Folksam efter att ha jämfört villkor och kostnader, och nu blev jag osäker men visst borde dolda fel gälla?
 
Jag tog försäkring i Agria eftersom jag har stoet där och har alltid haft bra erfarenhet. Tecknade 18 000 kr i liv (inte riktigt tillverkningskostnaden men tyckte det blev för dyrt..). Betalar 3240 kr.
 
Jag försäkrade i agria förra veckan vid 40-dygns kollen. 20000 liv, fick betala 3600.
Har haft agria på mina hästar i alla år och aldrig haft problem när något hänt.
 
Har inte kostnaden lite att göra med var i dräktigheten man försäkrar? Jag tänkte försäkra efter 90dygns kollen, inget högt belopp utan jag är mest ute efter veterinärdelen. Har inte mina hästar försäkrade annars, funderar på Dina-försäkringar då jag har andra försäkringar där. Någon som har erfarenhet av dom på häst?
 
Jag köpte fosterförsäkring hos Agria med 10 000 kr i liv, betalade 2000 kr som engångskostnad. När han var född bytte jag till Folksam efter att ha jämfört villkor och kostnader, och nu blev jag osäker men visst borde dolda fel gälla?
Jag har ju fått för mig att de borde gälla om fölet försäkrad inom 30 dygn. Men jag är inte alls säker.
 
Jag har ju fått för mig att de borde gälla om fölet försäkrad inom 30 dygn. Men jag är inte alls säker.
Ja jag tänker att många kanske inte ens har fosterförsäkringen men har skyddet för dolda fel om man försäkrat fölet och inte bytt försäkringsbolag. Så det borde ju vara så.
 
Ja jag tänker att många kanske inte ens har fosterförsäkringen men har skyddet för dolda fel om man försäkrat fölet och inte bytt försäkringsbolag. Så det borde ju vara så.
Jag ska ringa till Folksam o höra eftersom jag gärna utnyttjar erbjudandet om fosterförsäkringen som ingår. Men vill ju sedan gärna byta till Folksam då fölet är fött.
 
Har inte kostnaden lite att göra med var i dräktigheten man försäkrar? Jag tänkte försäkra efter 90dygns kollen, inget högt belopp utan jag är mest ute efter veterinärdelen. Har inte mina hästar försäkrade annars, funderar på Dina-försäkringar då jag har andra försäkringar där. Någon som har erfarenhet av dom på häst?
Nu svarar jag för Dina: premien är samma oavsett om du försäkrar på 45 eller 90 dagar. Den betalas som en engångssumma och det ingår veterinärvård 80 000:- + ev avlivning och omhändertagande med 6 000:- + djurambulans med 10 000:-. Försäkringen varar i tills fölet är 30 dagar. Självrisken är 1 500:- + 20%. Veterinärintyget ska vara högst 3 dagar vid tecknandet. Du kan teckna från 40 dagar och du kan också teckna utan veterinärintyg men då måste du kunna bevisa en kastning. Är stoet försäkrat i Dina så kan du få 80 000:- från hennes försäkring också så att det totalt blir 160 000:- i veterinärvård. Den stora fördelen med att teckna foster&föl är ju förstås att det inte blir någon karens eller reservation i veterinärvården om fölet skulle födas med någon sjukdom och man sedan försäkrar in det med en vanlig veterinärvård.
 
Nu svarar jag för Dina: premien är samma oavsett om du försäkrar på 45 eller 90 dagar. Den betalas som en engångssumma och det ingår veterinärvård 80 000:- + ev avlivning och omhändertagande med 6 000:- + djurambulans med 10 000:-. Försäkringen varar i tills fölet är 30 dagar. Självrisken är 1 500:- + 20%. Veterinärintyget ska vara högst 3 dagar vid tecknandet. Du kan teckna från 40 dagar och du kan också teckna utan veterinärintyg men då måste du kunna bevisa en kastning. Är stoet försäkrat i Dina så kan du få 80 000:- från hennes försäkring också så att det totalt blir 160 000:- i veterinärvård. Den stora fördelen med att teckna foster&föl är ju förstås att det inte blir någon karens eller reservation i veterinärvården om fölet skulle födas med någon sjukdom och man sedan försäkrar in det med en vanlig veterinärvård.
Tack för svar! Jag är som sagt mest ute efter veterinärdelen, det känns som att det kan bli dyrt om det händer något i samband med fölning.
 
Jag försäkrar alltid mina, de ggr jag inte hunnit göra det på 40 dygn så har stoet resorberat (2 ggr), maximal otur och mkt snopligt.... Fick ju en fölunge i år som jag var tvungen att åka till klinik med som 5 dagar gammal och då var det skönt med försäkring.

I mitt bolag (Agria Norge) så får man endast försäkra fostret för vad det kostat att tillverka, sedan bör man skaffa "ny" försäkring när fölet väl är född om man vill ha ersättning för vad ett levande föl är värd (även om fosterförsäkringen gäller tills fölet är en månad gammalt).
 
Jag tecknade här om dagen och frågade då om det fortfarande var så, vilket säljaren bekräftade. För mig har det alltid stämt med 20% av livvärdet oavsett vilket värde jag valt. Sen har jag lite rabatter och annat som påverkar.

Nu blev jag så osäker att jag var tvungen att kolla på fakturan. Men jo, 4000 kr fast jag har en massa rabatter jag med. Konstigt. :(
 
Jag var tvungen att kolla på min sida på Agria. Tydligen har jag 20' i liv fast jag bad om 15'. Så då stämmer det med 20 % av livvärdet = premien. Får stå mitt kast iom att jag betalt premien, men det känns lite sisådär faktiskt. Hoppas bara det inte händer nåt med fostret nu. :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 741
Senast: Tingeling
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 765
Senast: Picky
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 604
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp