Bukefalos 28 år!

Föl som ej kommer upp

A

Angela

hej,jag undrar om det är vanligt för föl att ej komma upp om dom lägger sig ner och rullar och sedan hamnar på rygg?Jag har en åring som har legat på rygg vid ett par tillfällen,i hagen,helt lugnt,tills vis kommit och hjälpt henne upp,då skakar hon på sig och allt är okej.hon har då legat lixom som upp mot en snö driva på ena sidan med benen,samma sak har hänt i boxen,att hon har rullat så att benen är upp mot väggen,då har hon legat ett tag och kämpat lite,men har kommit upp själv nu sista gången.
Är det normalt undrar jag att dom är såhär "klantiga" och ej tar sig upp snabbt?Hon får inte panik för någonting utan är så himmla lugn jämt,som att hon vet att hon får hjälp om hon ligger en stund,hon hoppade över boxväggen,då den var för låg i höstas och blev hängande med en halva på var sida,och där stog och lungt tills vi fick bort henne.ingen panik alls.man tycker att detta är kanske lite underligt??Hon är efter donnerfly,har ju hört att dom avkommorna är super i psyket men är detta normalt? & ska jag låta henne kämpa lite själv,eller ska man hjälpa dom upp jämt om detta händer?tänkte att hon kanske lär sig om hon får prova själv :confused:
mvh
 
Har inte reflekterat så mycket över det här tidigare, men nu slår det mig att dom som jag varit med om som rullat fast på något vis nästan uteslutande har varit unghästar. Dom kanske är som bebisar som måste lära sig att vända sig osv :D

Ja, oavsett så tror jag nu du kan fortsätta hjälpa runt och så ska det där nog växa bort tror jag. Tror inte du behöver oroa dig för att något skulle vara fel i det här läget. Jag har tex haft en ettåring som la sig på rygg som en skalbagge så fort han blev själv i stallet, men han slutade snart med det också.
 
okej då att det inte är ngt konstigt,men eftersom jag ej alls har unghäst vana ,,tack för ditt svar! :)
 
Det du beskriver att hon hamnar på rygg med benen mot en snödriva elelr en vägg är det klassiska att de rullar fast. fast oftast händer det i boxen.

vad de gör (antagligen pga orutin? De brukar iaf växa ifrån det) är att de rullar för NÄRA en vägg t ex. De lägger sig, och så ska de rulla över och när de precis är 'över' rygglägge, dvs när de ska falla runt på den andra sidan så är väggen ivägen och benet hamnar snett uppåt längs väggen. Då har de (oavsett ålder) rullar fast. Får de inte spjärn mot väggen så de kan skjuta ifrån så de hamnar längre bort från väggen kommer de då inte upp.

Kan hända oavsett ålder, och kan vara rätt knepigt att få rutn dem om de är oroliga, men som sgat betydligt vanligare på föl/unghästar än vuxna (även om vissa vuxna individer med har pippi på att rulla fast).

Min lilla dam rullade fast var och varannan dag när hon var liten. trots stooor box så ksulle hon promt rulla för nära väggen. Ett tag var det rutin att man fick hjälpa henne loss varje kvällsfodring. En held el gånger hade hon (man såg spåren) rullat fast och sparkat sig loss jsälv med. Och detta trots att hon var ensam i 4*4 meters box.

Nu ärhon 10 månader och det är ett bra tag sen vi hade några fastrullningar nu.

Valacken (9 år) lägger sig också lite nära väggen, men han rullar inte över, utan skrubbar ena sidan, reser sig, lägger sig på den andra och gör om det.

Det är ingen större fara om de rullar fast såvida de håller sig LUGNA och man hittar dem i tid. Det är dock en fara för hästar att ligga länge på rygg (vilket ger problem vid en del operationer btw) så de är bra om hur har koll på henne ganska kontinuerligt så hon inte blir liggandes länge.

och som sagt,d et brukar växa bort =)
 
Vårt 20 åriga hbl har rullat fast sig ganska ofta i hela sitt liv, nu har hon blivit lite stelare så det sista året har jag inte fått dra loss henne en enda gång (peppar, peppar). Hon är helt enkelt lite klantig.
Hon brukar se lite skamsen ut och ta det ganska lugnt, ibland har vi fått slå rep runt bakbenen och dragit henne på rätt håll.

Dräktiga hästar kastar väldigt lätt om dom hamnar i ryggläge men på en fullt frisk häst brukar det gå vägen även om dom blir liggande en stund.
 
Vårat föl (i sommras), rullade och fastnade mot väggen, min syster vill gå in och hjälpa henne, men jag sa att vi skulle se om hon kunde komma loss själv, just för att lära sig var man kan rulla och var man inte kan rulla!
Hon blev lite rädd, men sprallade sig loss efter en kort stund. Och jag har inte sätt henne fastna fler gågner!

Tycker det är viktigt att de försöker själv en stund, just för att lära sig! Vi människor kan ju inte alltid vara där och hjälpa till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 619
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 492
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 080
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp