Bukefalos 28 år!

Föl som hostar

eldkyss

Trådstartare
Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i sig sedan dess och snarare ökat. Fölet har ingen feber utan ligger på en jämn temperatur. Däremot så har fölet varit lite snorig. Till en början genomskinligt men idag på femte dagen kunde man ana ett lite grågult tjockare snor i ena näsborren. Fölet har hela tiden haft god aptit sedan hon kom hem.

Hon var inte vaccinerad mot hästinfluensa hos uppfödaren så det är något jag tänkte göra nu efter helgerna. Så jag nojar mig lite över att det kan vara det men med tanke på att hennes allmäntillstånd är bra och inte har någon feber så borde det väl inte vara det? Hon är avmaskad med Fyrantel hos uppfödaren för cirka tre veckor sedan. Kan man ändå utesluta spolmask?

Vi har varit i kontakt med veterinär som tyckte att vi skulle avvakta, men man blir alltid orolig när det handlar om så unga individer.
 
Fick den tillräcklig mängd avmaskningsmedel? Även om den är avmaskad kan den ju blivit återsmittad. Var det min skulle jag ge en dos Axilur också.
 
Fick den tillräcklig mängd avmaskningsmedel? Även om den är avmaskad kan den ju blivit återsmittad. Var det min skulle jag ge en dos Axilur också.

Jag vet att de inte hade gjort något kolla masken prov och jag antar att de har gett rätt mängd men jag kan ju inte vara säker. Jag har Banminth hemma, kan jag ge det istället?

Är det vanligt att ett föl snorar om de har ett spolmaskangrepp?
 
Banminth är samma som Fyrantel men båda tar spolmask så kör på det. Skillnaden är att då påverkar du även lilla blodmasken som man helst undviker såhär års.
 
Banminth är samma som Fyrantel men båda tar spolmask så kör på det. Skillnaden är att då påverkar du även lilla blodmasken som man helst undviker såhär års.

Är det stor risk att eventuell blodmask väcks om jag ger Banminth?
 
Om det är så att blodmasken väcks. Hur stora konsekvenserna då jämfört med att fölet går med spolmask? Vad jag har läst så är det ett ganska kraftigt angrepp av spolmask om hästen hostar. Jag funderar dock fortfarande på om snoret också kan uppkomma på grund av spolmask?
 
Liten sidogrej bara, men du ska inte vaccinera så länge den inte mår bra.

Hoppas du får bukt med hostan snart!
 
Om det är så att blodmasken väcks. Hur stora konsekvenserna då jämfört med att fölet går med spolmask? Vad jag har läst så är det ett ganska kraftigt angrepp av spolmask om hästen hostar. Jag funderar dock fortfarande på om snoret också kan uppkomma på grund av spolmask?
Spolmasken går alltid genom lungorna i sin utveckling så det behöver inte vara kraftigt angrepp. Om det är ett kraftigt angrepp så kan hästen dels utveckla lunginflammation, dels få förstoppning av de vuxna maskarna vilket kan göra så att tarmen spricker. Massuppvak av liten blodmask (ovanligt) ger kraftig kolik och diarre. Båda dessa kan göra så hästen inte klarar sig...
 
Jag hade inte gett Banminth till en misstänkt spolmask vid den här tiden på året även om lilla blodmasken inte är ett primärt fölproblem. Ska du avmaska så ge Axilur som påverkar blodmasken mindre eller Cydectin som påverkar inkapslade larver med och minskar risken för massuppvak. Först och främst tycker jag du ska kontakta en veterinär och få lagt en plan för avmaskning/diagnosticering och inte själv mixtra med diverse avmaskningsmedel…
 
Jag hade inte gett Banminth till en misstänkt spolmask vid den här tiden på året även om lilla blodmasken inte är ett primärt fölproblem. Ska du avmaska så ge Axilur som påverkar blodmasken mindre eller Cydectin som påverkar inkapslade larver med och minskar risken för massuppvak. Först och främst tycker jag du ska kontakta en veterinär och få lagt en plan för avmaskning/diagnosticering och inte själv mixtra med diverse avmaskningsmedel…
Cydectin tar ju knappt spolmasken så det är inte direkt lämpligt. Tillhör ju gruppen makrocykliska laktoner som det finns påvisad resistens/utebliven effekt på sedan 2007.
 
Cydectin tar ju knappt spolmasken så det är inte direkt lämpligt. Tillhör ju gruppen makrocykliska laktoner som det finns påvisad resistens/utebliven effekt på sedan 2007.

My mistake, håller primärt till i DK och här talar man inte primärt om resistens mot ivermektin hos spolmask.

Tyvärr finns det ju påvisad resistens/utebliven effekt allt fler medel efterhand, vilket gör det ännu viktigare att man inte själv avmaskar hit och dit utan en långsiktig plan!!
 
My mistake, håller primärt till i DK och här talar man inte primärt om resistens mot ivermektin hos spolmask.

Tyvärr finns det ju påvisad resistens/utebliven effekt allt fler medel efterhand, vilket gör det ännu viktigare att man inte själv avmaskar hit och dit utan en långsiktig plan!!

Ska så klart stå, talar primärt om resistens mot ivermektin…
 
Hoppas hon mår bättre snart :-) Finns enkla prover dom kan göra genom att topsa snoret, men det vet du säkert redan.
 
Senast ändrad:
Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i sig sedan dess och snarare ökat. Fölet har ingen feber utan ligger på en jämn temperatur. Däremot så har fölet varit lite snorig. Till en början genomskinligt men idag på femte dagen kunde man ana ett lite grågult tjockare snor i ena näsborren. Fölet har hela tiden haft god aptit sedan hon kom hem.

Hon var inte vaccinerad mot hästinfluensa hos uppfödaren så det är något jag tänkte göra nu efter helgerna. Så jag nojar mig lite över att det kan vara det men med tanke på att hennes allmäntillstånd är bra och inte har någon feber så borde det väl inte vara det? Hon är avmaskad med Fyrantel hos uppfödaren för cirka tre veckor sedan. Kan man ändå utesluta spolmask?

Vi har varit i kontakt med veterinär som tyckte att vi skulle avvakta, men man blir alltid orolig när det handlar om så unga individer.

Har haft veterinär ute som har tagit prov ur ena näsborren på sekretet där. Hon kände igenom henne och tyckte in det fanns någon anledning att skicka prov för Kvarka. Däremot så kalla hon det som hon tog för luftvägspaketet. 5 stycken olika "åkommor" kunde man se genom detta. Borde få svaret i nästa vecka. Det är en pigg och glad fölunge men som sagt så är hon lite hostig. Mestadels genomskinligt snor som går över till ljusgrått ibland.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 759
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 463
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp