Unghäst som bråkar vid intag

Jag har fått hjälp av en unghästutbildare att lägga upp ett schema/utbildningsplan för honom hur och vad han ska tränas på. Ser i olika fb grupper bla att många med hästar i samma ålder börjar lite smått att lägga på schabrak, sadel osv. Nu gör jag ju inte det varje dag utan handlar om träning 1 eller Max 2 dagar i veckan. Oftast består träningen av att bara gå mellan koner, gå slalom. Lära sig att respektera ledaren osv.

Oavsett ålder på hästen så måste man se till individet ang. vad som är lagom träning, inte följa någon plan blint. Vad din häst behöver just nu är en lekkompis, punkt. När du fått dit en till vallack eller unghingst som vill leka med honom, och de blivit trygga på varandra, så kan du börja ta in de två tillsammans i stallet medan mamman är kvar ute, och så småningom ta åringen och kompisen på promenader tillsammans.

Utöver det skulle jag inte stressa med att dela på honom och mamman, han låter såpass otrygg i nuläget att det kan bli traumatisk för honom med en abrupt avskiljning. Troligen är det det som hänt i våras - först försvann de 2 andra i flocken och sedan åkte mamma iväg, så nu är han livrädd att tappa henne ur synhåll. Dvs du har ett problem som måste lösas innan ni tänker på någon vidare "träning". Sedan håller jag med om att det vore bra för honom att lära sig respektera den som leder honom, men det låter som ni behöver ett annat tilvägagångssätt iom det du gjort hittils tydligen inte funkat särskilt bra.
 
Bara för att andra gör det så är det väl inte lämpligt för det? Om alla andra hoppar ut för ett stup, gör du också det?
Det är oroväckande att det kryper längre och längre ner i åldrarna. En ettåring är inte mogen för att ha sadel på sig eller arbetas. Gå i grimskaft, lyfta hovar, möjligtvis borstas lite, fine men låt hästen vara åtminstone till den är 2,5-3 år. Det finns inga fördelar att börja så tidigt som 1 år. Risken är snarare att hästen tröttnar på dig och inte alls vill vara med och blir ännu ”besvärligare”.
Jag tycker lite tvärtom, utsätt den unga hästen för utrustning såsom sadel benskydd och liknande lite då och då när den är i en trygg miljö. Så slipper den få en chock när allt ska hända på en gång när den är 2,5-3 år. Däremot ska man inte göra en stor grej av det och den ska inte arbetas.
 
Mitt ena halvblod hanterades inte mer än att hon leddes, stod uppbunden, borstades och fick hovarna kratsade/verkade under sitt första år + lasttränades. Hennes andra år kunde jag lasta själv och åka till ridhus och vi började även vänja henne med tömmar medan hon leddes. När hon hade fyllt två kördes hon in på sommaren och fick sedan vila, våren hon fyllde tre vandes hon med sadel och reds senare in helt okomplicerat.

Jag tycker inte man behöver ha bråttom, när hon var fyra och vi gick en tömkörningskurs för KG Svensson var hon en av de mest välhanterade hästarna på kursen och uppförde sig bättre än de flesta, oavsett ålder. När hon betäcktes och vi åkte till stationen fick hon så mycket beröm för hur lugn och välhanterad hon var och många förvånades över att hon inte var någon gammal märr.

Min kanalj åkte på lösdrift på hösten hans första år där han sedan vandes av och fick gå kvar i två år. Jag åkte till honom varje vecka, han bands upp vid utfodringar för visitering, av mig när han borstades och fick hovarna kratsade/verkade och vi gick på promenader i grimma. När han fyllde två fick han komma hem och som treåring reds han in, helt okomplicerat.

Många travare åker iväg på inkörning när de fyllt ett, sen kommer de hem igen och får vila några månader för att som tvååringar tränas, de flesta startas först när de är tre även om en del går redan som tvååringar.

Jag hade varit mer orolig för att överhantera småttingarna, de behöver vila och smälta det de lär sig och bästa motionen och fostran får de från att ha andra hästar att leka med.
 
Jag tycker lite tvärtom, utsätt den unga hästen för utrustning såsom sadel benskydd och liknande lite då och då när den är i en trygg miljö. Så slipper den få en chock när allt ska hända på en gång när den är 2,5-3 år. Däremot ska man inte göra en stor grej av det och den ska inte arbetas.

Om hästen får en chock, så har man gjort fel när man introducerat grejarna. Börjar man lägga utrustning på dom vid 2,5 års ålder så har man gott om tid att ta det långsamt och i ett tempo hästen är bekväm med. En normalt funtad häst tar det inte många dagarna att vänja vid vare sig sadel eller benskydd, så att börja flera år innan det är aktuellt är helt onödigt.
 
Jag har fått hjälp av en unghästutbildare att lägga upp ett schema/utbildningsplan för honom hur och vad han ska tränas på. Ser i olika fb grupper bla att många med hästar i samma ålder börjar lite smått att lägga på schabrak, sadel osv. Nu gör jag ju inte det varje dag utan handlar om träning 1 eller Max 2 dagar i veckan. Oftast består träningen av att bara gå mellan koner, gå slalom. Lära sig att respektera ledaren osv.
Bara för att man ser folk göra det på facebook innebär det ju inte att det är bra! Han behöver lära sig av hästar och inte av folk.
 
Jag hade varit mer orolig för att överhantera småttingarna, de behöver vila och smälta det de lär sig och bästa motionen och fostran får de från att ha andra hästar att leka med.
Önskar min lille höll med. Han vill bara vara med och gööööra saker. Sååå tråkigt med vila och återhämtning, han vill helst följa med på ridturer och bo i vår lägenhet...

Han får lik förbannat gå i hage och smälta saker och vila och bara pysslas med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp