Föl tar efter sto i uppförande?

Nyx

Trådstartare
Med tanke på en annan tråd på samma forumsdel så undrar jag, hur stor sanning ligger det i att ett föl tar efter stoets "uppförande och beteende" ?
 
Det undrar jag med!
Eller är det mkt av fölets uppförande som är nedärft?!

några ex. vårat föl älskar att rulla sig, det gör även hennes mamma.
Fölet äter som en gris, det gör även hennes mamma.
Fölet älskar mat, det gör hennes mamma med.
 
Ganska mycket skulle jag vilja påstå!

Framförallt tar stoföl efter sina mammor. Detta kan jag intyga efter att ha haft ett par generationer av lite speciella ston.

Jag skulle inte rekomendera att avla på ett sto med lynnesfel. För chansen att fölet blir likadant är överhängande. Självklart finns det undantag. Hingstföl efter mitt stolliga sto blev väldigt jämna och fina i humöret.

Det sista stofölet fick också en positivare attityd, men hon var bara 3 månader när stoet dog...
 
Jag har själv ett stolligt sto. Milt uttryckt.
Hon var likadan när jag köpte henne för nästan snart 9 år sedan. (och ja, hon är kontrollerad uppifrånochner, framifrånochbak, från högertillvänster - inget fel på henne fysiskt)

Har fått förklarat att hennes mamma var ett riktigt rivjärn milt sagt, och även att föl tar efter mamman sin i uppförande.

Undrade bara i detta med att det är "ärftligt i beteende" eller vad man ska säga.
 
Jag skulle vilja påstå att de både gör det och inte gör det.

Mitt nuvarande stoföl (8 månader nu) tog efter en hel del från mamma. Från sådana saker som att man kissar såfort man kommer in i boxen, tills andra mer hanteringsmässiga saker. Dock var mamma god som guld så det var bara bra (utom möjligen det där kissandet *s*). MEN, mamma åkte när stoet var 6 månader. Hon har sedan dess bara gått med min valack (som hon gått med sen hon var 3 veckor). Och hon har tagit efter MER av hans beteende än av mammas faktiskt. Det är nästan skrattretande att se TYPISKA beteenden från valacken även hos fölet ;) Valacken är dock ett under av änglalikhet och har bara lärt fölet bra saker (som att man inte går ur en öppen box ens om matte glömmer dörren hela natten - då var jag IMPONERAD). Men även hans typiska sätt att kasta med huvudet i vissa situationer har fölis till punkt och pricka (och mamma hade inte det).

Men det är ju rätt logiskt att de tar efter den eller de som lär dem hur det går till i världen.

Förra unghästen hade en mamma som var bäng. Riktigt rejält bäng. Och unghästen tog efter det en del som föl, t ex var mamma mycket skygg och överbeskyddande och lät inte folk komma nära fölet, och fölis lärde sig ju då hur man undgår att bli fångad, och att inte gå fram till folk. Men när hon vandes av och fick umgås med normala hästar blev hon också normal.

Hon kom till mig när hon var 11 månader, och även där tog hon efter valacken i mångt och mycket.

Jag antar attd et syns extra tydligt eftersom jag har få hästar (oftast två, ibland tre, i undantagsfall har det varit fyra) så det finns inte så mycket "blandat beteende" att kopiera.

Även vuxna hästar apar ju gärna efter varandra när det gäller vissa grejer. Mitt kallblodssto hamrade i boxäggen rätt frekvent (dvs såfort man visade sig i stallet och hon ville ha mat eller gå ut). B-ponnyn var 20+ och hade aldrig bankat i en endaste vägg. Efter tre månader med stoet var han en superb dörrbankare. Däremot tog inte min arabvalack (han som fölet går med) efter beteendet trots flera år tillsammans med kblstoet. Däremot tog han efter annat beteende, och han var 4 år när han kom..

Sen, mitt föl gjorde en hel del ANNORLUNDA än mamma med, mamma var godmodig och orädd, men fölis är ännu oräddare och inte ens som litend rog hon sig för att själv klampa fram till något som både stoet och valacken signalerade FARA FARA om. Så kopior av stona blir de ju inte (men det vet väl alla), men nog tar de efter, både ston och andra hästar.
 
Det är säkert olika från fall till fall, men i stallet står en tvååring som gör massor med saker precis som hennes mamma gjorde. Till saken hör att mamman dog i tarmvred när fölis var 7 veckor, så fölis är uppfödd på mjölkersättning och med fostervalack.
 
Mitt vbl är ju onekligen en speciell häst med mkt humör och egen vilja... ;) Har fått höra att hennes mamma och enda helsyskon var precis likadan.
Hon är ju dräktig nu,så det ska bli intressant o se vad den krabaten får för temprament. ;)
 
Man kan väll säga att det mesta handlar om prägling!!

Ibörjan präglas ju fölet mest av sin mamma men senare också av andra hästar samt oss människor därför är ju våran hantering jätte viktig :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: Sirap
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: Habina
·
  • Artikel
Hästnyheter Stoet fick kolik och buköppnades – när hon var högdräktig. Med 20 procent chans att överleva såg det inte ljust ut, men i dag står både...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp