Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Man får se hur fölet är byggt, hur den rör sig, föräldrarnas meriter.
Men allt kan ändra sig, det gäller att ha lite tur och "häst" öga!

Tror att många missar den infon om sin häst. Det är inte bara att köpa efter stammar.
Jätteviktigt att ta reda på fölets "startlista".

Jag är väldigt angelägen att vara med när föl föds. Dels för att kunna hjälpa till, dels tycker jag att man ser direkt om det blir en bra avkomma , just inom den första timmen. Varför kan jag inte svara på, men jag bara ser! Kanske är det "hästögat". :smirk:

Z

Zaskia

Det gäller att träna sitt öga och se bortom eventuell överbyggnad etc. Titta på ev syskon och föräldrarna, verkar de vara en bra kombination?

Ett vackert föl kan bli alldagligt och ett fult föl kan utvecklas till en vacker häst. Men de är bara vackra resp. fula vid första anblicken då. De vackra kan tex. vara aningen lågställt, lågrektangulär med lågt ansatt hals, omarkerad manke och ponnyaktigt huvud, men vi tycker ändå att det är vackert, föl-sött. Medan det fula, kan vara aningen överbyggt, lite kort och "hopknödd" och se ut att ha för långa öron och för stort huvud, men vips ett halvår senare har det dragit ut sig resten av kroppen har kommit ikapp huvudet och traven varkar "showig" Man måste titta bortom dagsformen!

förutom stam o exteriör så är det utstrålningen som gör att jag ser om det blir en bra häst eller inte...det syns i ögonen....

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6484 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Avel Det börjar väl bli dags för årets föl att komma till världen. Här är tråden för alla födda 2021. :love:
28 29 30
Svar
591
· Visningar
43 536
Avel Hej, en liten kvällsfundering. Hur är intresset att köpa föl/unghästar som är korsning swb/fullblod? Finns det isåfall några stammar mer...
Svar
3
· Visningar
630
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
767
  • Artikel
Hästnyheter Fem nya dödsfall med koppling till virusutbrottet i Spanien har nu bekräftats. Ett gäller ett nyfött föl. Totala antalet dödsfall är...
Svar
0
· Visningar
193

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dräktiga ston 2020/2021
  • Sadel till lång människa

Omröstningar