W

Wobbler

Hur vet man att man får en snygg och bra häst när man köper ett föl :confused:
 
Man får se hur fölet är byggt, hur den rör sig, föräldrarnas meriter.
Men allt kan ändra sig, det gäller att ha lite tur och "häst" öga!
 
Tror att många missar den infon om sin häst. Det är inte bara att köpa efter stammar.
Jätteviktigt att ta reda på fölets "startlista".
 
Jag är väldigt angelägen att vara med när föl föds. Dels för att kunna hjälpa till, dels tycker jag att man ser direkt om det blir en bra avkomma , just inom den första timmen. Varför kan jag inte svara på, men jag bara ser! Kanske är det "hästögat". :smirk:
 
Det gäller att träna sitt öga och se bortom eventuell överbyggnad etc. Titta på ev syskon och föräldrarna, verkar de vara en bra kombination?

Ett vackert föl kan bli alldagligt och ett fult föl kan utvecklas till en vacker häst. Men de är bara vackra resp. fula vid första anblicken då. De vackra kan tex. vara aningen lågställt, lågrektangulär med lågt ansatt hals, omarkerad manke och ponnyaktigt huvud, men vi tycker ändå att det är vackert, föl-sött. Medan det fula, kan vara aningen överbyggt, lite kort och "hopknödd" och se ut att ha för långa öron och för stort huvud, men vips ett halvår senare har det dragit ut sig resten av kroppen har kommit ikapp huvudet och traven varkar "showig" Man måste titta bortom dagsformen!
 
förutom stam o exteriör så är det utstrålningen som gör att jag ser om det blir en bra häst eller inte...det syns i ögonen....
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 660
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp