Fölet klättrar på sin mamma.

Moreeeno

Trådstartare
Idag började vårt niodagars föl klättra på sin mamma med frambenen.
Mamman blev lite chockad först men gjorde inget för att säga till honom.
Borde vi säga till honom när han gör så på henne..
För att förhindra att han gör så mot oss(Han har INTE gjort det än) eller borde vi bara låta mamman sköta det själv?
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Det har mina föl också gjort. Stoet har skött det själv och det har gått över. Inget av mina föl har försökt klättra på människor.
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Det är fullt normalt att ungarna klättrar och det är helt upp till mamman att säga ifrån det är inget ni kan lägga er i. Jag har klätter apa nummer 1 här ute numera 2 år gammal han har varit riktigt extrem i att klättra har hållt på sen han var riktigt liten och klättra har alltid varit favoritsysselsättningen såväl på mamma som på hingstkompisen. Men inte en enda gång har han försökt att klättra på en människa så jag tror inte att de överför det beteendet under förutsättning att man har gjort klart för den unge herren från start vem det är som beslutsrätten i sitt förhållande med honom aldrig dalta eller leka med en hingstunge (inte med någon fölunge för den delen men än mindre med en hingstunge). Skulle han visa tendens på att klättra på en människa så skall ni naturligtvis direkt korrigera honom (och det ordentligt det är inte att leka med) men inte ge er på att korrigera att han klättrar på mamman det får hon själv sköta.
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Håller med övriga, blanda er inte i vad som pågår mellan sto och föl - men korrigera bestämt om fölet försöker samma mot någon människa. Tror ni att sonens hingstiga beteende kanske har samband med fölbrunsten?
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Har mycket svårt att tänka mig att mammans fölbrunst skulle väcka hingst-känslor hos ett 9-dagar gammalt föl..

kl

Håller med övriga. Det är småbarns-bus och det är upp till mamman att uppfostra så länge det är på henne, klättrar han på er ska ni säga ifrån men annars låta det vara.
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Har mycket svårt att tänka mig att mammans fölbrunst skulle väcka hingst-känslor hos ett 9-dagar gammalt föl..

Då får du nog tänka om ;)

Inte alls ovanligt att hingstfölen klättrar just på fölbrunsten.

Mera märkligt däremot, att åtminstånde vi, sällan ser samma sak på 30 dagars brunsten..

AM
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Mera märkligt däremot, att åtminstånde vi, sällan ser samma sak på 30 dagars brunsten..

AM

Är väl inte svårare att förklara än att de ston som uppfostrar sina ungar att inte klättra redan har gjort det vid det laget, kvar att klättra blir då bara ett mindre antal som har mammor som inte säger ifrån. Mitt andra sto accepterade aldrig att hennes hingstunge klättrade hon tacklade honom två gånger när han försökte som ung sen var det bra med det och han försökte inte igen.
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Det är vanligt att föl klättrar på sin mammor. Dom försöker lära sig hur det är man gör i verkliga livet (dock aldrig hela vägen ut). Oftast bryr sig mamman inte om det, men om fölet blir alldeles för pilsk så brukar hon säga ifrån. Det är väldigt sällan som föl verkligen betäcker sin mamma för det tillåter hon inte.
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Det är vanligt att föl klättrar på sin mammor. Dom försöker lära sig hur det är man gör i verkliga livet (dock aldrig hela vägen ut). Oftast bryr sig mamman inte om det, men om fölet blir alldeles för pilsk så brukar hon säga ifrån. Det är väldigt sällan som föl verkligen betäcker sin mamma för det tillåter hon inte.

Ehhhh ??? Kanske använt fel svarsknapp ???
 
Sv: Fölet klättrar på sin mamma.

Är väl inte svårare att förklara än att de ston som uppfostrar sina ungar att inte klättra redan har gjort det vid det laget, kvar att klättra blir då bara ett mindre antal som har mammor som inte säger ifrån. Mitt andra sto accepterade aldrig att hennes hingstunge klättrade hon tacklade honom två gånger när han försökte som ung sen var det bra med det och han försökte inte igen.

Så skulle man ju igentligen kunna tro att det är. Ganska logiskt resonemang.
Men icke.

Eftersom vi bedriver seminstation och tidigare haft hingstar för betäckning så har man stenhård koll på märrarna och deras brunster, och på köpet får man då en inblick i hur fölen bär sig åt.

Då märren är på fölbrunst så kan man ju då se hur ungen klättrar. Men stoet verkar oftast inte ens bry sig utan betar vidare i gräset. Alternativt filosoferar om världsliga ting om hon står på box.
Mycket sällan ser man att mamman "bestraffar" ungen för att den klättrar på fölbrunsten.

När sedan märren är på väg in i 30 dagars, vilket är då oftast flera dagar före 30, så borde ju då ungen börja om med sin klättring.
Men nej. Det gör den inte.


Och mellan fölbrunst och "30-dagars" så klättrar inte ungen heller.

I år har vi haft en trasselunge som då bevakats dygnets alla timmar i närmare fyra veckor.

Och då menar jag bevakning där någon på gården har ögonen på ungen antingen live eller via kamera. Så även nattetid.

När märren gick in i sin fölbrunst så hade ungen lagom kommit upp på benen av egen maskin. Förutom att dia (halleluja) så försökte han faktist med klättring.

Hon gjorde absolut ingenting alls. Det kan vi vara till 100 procent säkra.

Snart dags för seminering av henne. Är i brunst men ungen klättrar inte.


Och det är detta jag då funderar på...

AM
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 118
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
969
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 595
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp