Kastrera/avvänja hingst för sällskap?

Equestrian2001

Trådstartare
Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han väldigt x-bent och har behövt stå på sjukhage sen juli så han har varit enda fölet på gården. Nu börjar det dock närma sig slutet och han kommer få börja gå på stor hage om ca 2-3 veckor så jag börjar fundera på hur jag vill göra med sällskap. Mina alternativ jag kan se är:
1) behåll ihop tills man kan kastrera och sen hitta sällskap. Läst att man kan kastrera från 8 månader, för/nackdelar med det?
2) separera och hitta sällskap tidigare, går det ens att ha två unghingstar bredvid ston?
3) separera och skicka iväg på unghingstlösdrift. Att skicka iväg skulle ta emot, kommer inte kunna hälsa på mer än någon gång i månaden.
4) låta honom gå utan sällskap av hästar i sin ålder (han kommer ha sällskap av två valacker på 12 år dock som älskar att leka med unghästar utöver sin mamma) tills nästa sommar och då skicka på hingstbete, finns hingstbete närmare än hingstlösdrift så kommer kunna hälsa på oftare. Dock vad blir risken att han börjar klättra på sin mamma när han börjar närma sig 10/11 månader?

Helst vill jag skilja dom lite senare pga allt som hänt men å andra sidan så vill jag att han ska ha sällskap av andra i sin ålder. Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?
 
Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han väldigt x-bent och har behövt stå på sjukhage sen juli så han har varit enda fölet på gården. Nu börjar det dock närma sig slutet och han kommer få börja gå på stor hage om ca 2-3 veckor så jag börjar fundera på hur jag vill göra med sällskap. Mina alternativ jag kan se är:
1) behåll ihop tills man kan kastrera och sen hitta sällskap. Läst att man kan kastrera från 8 månader, för/nackdelar med det?
2) separera och hitta sällskap tidigare, går det ens att ha två unghingstar bredvid ston?
3) separera och skicka iväg på unghingstlösdrift. Att skicka iväg skulle ta emot, kommer inte kunna hälsa på mer än någon gång i månaden.
4) låta honom gå utan sällskap av hästar i sin ålder (han kommer ha sällskap av två valacker på 12 år dock som älskar att leka med unghästar utöver sin mamma) tills nästa sommar och då skicka på hingstbete, finns hingstbete närmare än hingstlösdrift så kommer kunna hälsa på oftare. Dock vad blir risken att han börjar klättra på sin mamma när han börjar närma sig 10/11 månader?

Helst vill jag skilja dom lite senare pga allt som hänt men å andra sidan så vill jag att han ska ha sällskap av andra i sin ålder. Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?
Hade skickat iväg, jag tycker att de behöver vara med jämnåriga och leka av sig
 
Min kommer gå kvar hemma i flocken, bara ston 1-30år kastreras i januari/februari och
åka på hingst/valack bete till sommaren för att få "leka"

Så här har jag tänkt
Skicka iväg på lösdrift : dyrt, 3000kr (för förvaring i hage) hemma lär han sig bli hanterad och gå i grimma.
De flesta vill släppa i november tyckte jag var för tidigt
Tanterna där hemma kan gott lära honom lite hyfs

Min veterinär säger det spelar ingen roll när man kastrerar bara kulorna är nere
 
Jag tror att risken för att lyckas få sin mamma dräktig så tidigt är ordentligt liten. De vetenskapliga artiklar som jag har läst på ämnet verkar peka på att de blir könsmogna runt 20 månaders ålder. Men, det är ganska ostuderat verkar det som tyvärr.
 
Jag kommer kastrera min eftersom han redan vid 10 veckors ålder väl instruerad av gammelmormor fick lära sig/visste hur man gör.

Tidigare hingstföl har gått kvar till det har varit dags för bete på våren

Så skulle säga det är helt beroende på fölet och stona i flocken.
 
Jag kommer kastrera min eftersom han redan vid 10 veckors ålder väl instruerad av gammelmormor fick lära sig/visste hur man gör.

Tidigare hingstföl har gått kvar till det har varit dags för bete på våren

Så skulle säga det är helt beroende på fölet och stona i flocken.
Att hingstföl rider på sina hagkompisar med snoppen ute och allt är inget konstigt. Det betyder inte att de är fertila. Det är helt normalt beteende.
 
Var också med om ett föl som tidigt, vid tre månader, började försöka betäcka, så han blev kastrerad då. Han tog sig igenom alla staket och jagade ston. Struntade fullständigt i sin mamma.
 
Att hingstföl rider på sina hagkompisar med snoppen ute och allt är inget konstigt. Det betyder inte att de är fertila. Det är helt normalt beteende.
Nej absolut inte men det är ju inte den hingstungen man lugnt med bra samvete låter gå kvar länge med stona när hingst tendenser redan finns där
 
Att hingstföl rider på sina hagkompisar med snoppen ute och allt är inget konstigt. Det betyder inte att de är fertila. Det är helt normalt beteende.
Har man tänkt att få mamma dräktig igen så är det inte alldeles optimalt att ha en hingst som hoppar på henne alldeles oavsett om han är fertil eller ej. De lyckas med mer än man kan tro och tycker det är lite onödigt att riskera en massa bakterier i livmodern tex.
 
Jag vet mer än en åring som lyckats göra ston dräktiga, jag skulle aldrig ta den risken. Och förutom risken för dräktighet finns risken för skador som jag tycker är onödig att ta.
Jag vet väldigt många uppfödare som låter hingstarna gå kvar i flocken tills hösten de är 1. Noll oönskade dräktigheter där.
Sen tycker jag att det är skillnad på att genomföra en betäckning och att försöka. Många stoägare får lite panik för att den rider lite, men aldrig lyckas. Det känns dumt att försämra samtliga småhingstars välfärd bara för att någon gång, någonstans har någon hört talas om någon enstaka hingst som blir könsmogen väldigt tidigt. Men man gör givetvis som man vill.
 
Jag vet väldigt många uppfödare som låter hingstarna gå kvar i flocken tills hösten de är 1. Noll oönskade dräktigheter där.
Sen tycker jag att det är skillnad på att genomföra en betäckning och att försöka. Många stoägare får lite panik för att den rider lite, men aldrig lyckas. Det känns dumt att försämra samtliga småhingstars välfärd bara för att någon gång, någonstans har någon hört talas om någon enstaka hingst som blir könsmogen väldigt tidigt. Men man gör givetvis som man vill.
Förutom oönskade dräktigheter så finns det en rad andra risker som känns helt onödiga att ta kan jag tycka. Tex skador på hingsten när den hoppar på fel sto och som jag skrev i förra inlägget skador/infektioner på stoet. Det behöver ju inte vara en fullbordad betäckning för att något skall inträffa….

Försämra hingstars välfärd? Att ha dem med jämnåriga kompisar är väl snarare att förbättra deras tillvaro?
 
Förutom oönskade dräktigheter så finns det en rad andra risker som känns helt onödiga att ta kan jag tycka. Tex skador på hingsten när den hoppar på fel sto och som jag skrev i förra inlägget skador/infektioner på stoet. Det behöver ju inte vara en fullbordad betäckning för att något skall inträffa….

Försämra hingstars välfärd? Att ha dem med jämnåriga kompisar är väl snarare att förbättra deras tillvaro?
Att sära dem från sin mor tidigt finns det massor forskning på. Det gynnar inte deras välfärd.
 
Jag vet väldigt många uppfödare som låter hingstarna gå kvar i flocken tills hösten de är 1. Noll oönskade dräktigheter där.
Sen tycker jag att det är skillnad på att genomföra en betäckning och att försöka. Många stoägare får lite panik för att den rider lite, men aldrig lyckas. Det känns dumt att försämra samtliga småhingstars välfärd bara för att någon gång, någonstans har någon hört talas om någon enstaka hingst som blir könsmogen väldigt tidigt. Men man gör givetvis som man vill.
Sen kan vuxna ston bli väldigt irriterade på småglin som försöker…
 
Men det finns väl ett mellanting mellan att sära på dem för tidigt och låta könsmogna ettårshingstar gå med ston???
Som sagt så visar de få studier som finns att de oftast inte är könsmogna som ettåringar. Anledningen till att jag använder ordet oftast är att studierna är på lite för få hästar för att säga att det alltid skulle vara så. Så därav blir det en ickefråga i de allra flesta fall. Undantag finns alltid, givetvis. Den finns ju flickor som får mens när de är 7 också. Men att anpassa all hästhållning efter undantagen tycker jag är rätt märkligt. Framförallt när det är visat i många studier att de mår bättre av att gå kvar med sin mor under en längre tid.
 
Som sagt så visar de få studier som finns att de oftast inte är könsmogna som ettåringar. Anledningen till att jag använder ordet oftast är att studierna är på lite för få hästar för att säga att det alltid skulle vara så. Så därav blir det en ickefråga i de allra flesta fall. Undantag finns alltid, givetvis. Den finns ju flickor som får mens när de är 7 också. Men att anpassa all hästhållning efter undantagen tycker jag är rätt märkligt. Framförallt när det är visat i många studier att de mår bättre av att gå kvar med sin mor under en längre tid.
Könsmogna eller ej så känns det för mig som att man tar en massa risker om man låter ettårshingstar gå med ston. Som sagt så är det inte främst betäckning jag syftar på.
 
Könsmogna eller ej så känns det för mig som att man tar en massa risker om man låter ettårshingstar gå med ston. Som sagt så är det inte främst betäckning jag syftar på.
Nej det är inte främst avsaknaden av betäckningar jag syftar på heller. Begreppet välfärd täcker in det mesta tänker jag. Givetvis kan det hända att hästar skadar sig när de går i hagen, oavsett sällskap, det tror jag inte att någon här säger något emot, eller? Men att risken skulle vara så mycket större att gå kvar i flocken mot att byta flock har jag lite svårt att se. I vanliga fall säger man ju att själva ihopsläppet är den största risken, varför är det inte så här tänker du?
 
Nej det är inte främst avsaknaden av betäckningar jag syftar på heller. Begreppet välfärd täcker in det mesta tänker jag. Givetvis kan det hända att hästar skadar sig när de går i hagen, oavsett sällskap, det tror jag inte att någon här säger något emot, eller? Men att risken skulle vara så mycket större att gå kvar i flocken mot att byta flock har jag lite svårt att se. I vanliga fall säger man ju att själva ihopsläppet är den största risken, varför är det inte så här tänker du?
Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att riskera att ett sto får skador/infektioner för att en ettårig hingst inte skall byta flock i en rimlig ålder där det går alldeles utmärkt att skilja honom från sin mamma.
Givetvis finns risk att de skadar sig vid ett ihopsläpp. Risken att de skadar sig när de hoppar på fel sto tror jag dock är större.
Men återigen, jag syftar främst på att stoet inte skall ta någon skada, det är inte främst för att skydda den ettåriga hingsten som jag inte tycker att en stoflock är en lämplig plats för unga gossar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp