Kastrera/avvänja hingst för sällskap?

Som sagt så visar de få studier som finns att de oftast inte är könsmogna som ettåringar. Anledningen till att jag använder ordet oftast är att studierna är på lite för få hästar för att säga att det alltid skulle vara så. Så därav blir det en ickefråga i de allra flesta fall. Undantag finns alltid, givetvis. Den finns ju flickor som får mens när de är 7 också. Men att anpassa all hästhållning efter undantagen tycker jag är rätt märkligt. Framförallt när det är visat i många studier att de mår bättre av att gå kvar med sin mor under en längre tid.
Fast att lita på studier i ett sånt här fall kan göra att man får en oönskad dräktighet. Det händer då och då att hingstföl från 8-månader lyckas betäcka och befrukta ston.

Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han väldigt x-bent och har behövt stå på sjukhage sen juli så han har varit enda fölet på gården. Nu börjar det dock närma sig slutet och han kommer få börja gå på stor hage om ca 2-3 veckor så jag börjar fundera på hur jag vill göra med sällskap. Mina alternativ jag kan se är:
1) behåll ihop tills man kan kastrera och sen hitta sällskap. Läst att man kan kastrera från 8 månader, för/nackdelar med det?
2) separera och hitta sällskap tidigare, går det ens att ha två unghingstar bredvid ston?
3) separera och skicka iväg på unghingstlösdrift. Att skicka iväg skulle ta emot, kommer inte kunna hälsa på mer än någon gång i månaden.
4) låta honom gå utan sällskap av hästar i sin ålder (han kommer ha sällskap av två valacker på 12 år dock som älskar att leka med unghästar utöver sin mamma) tills nästa sommar och då skicka på hingstbete, finns hingstbete närmare än hingstlösdrift så kommer kunna hälsa på oftare. Dock vad blir risken att han börjar klättra på sin mamma när han börjar närma sig 10/11 månader?

Helst vill jag skilja dom lite senare pga allt som hänt men å andra sidan så vill jag att han ska ha sällskap av andra i sin ålder. Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?
Går det inte att dela på flocken så att fölet går ihop med bara valackerna? Så har jag gjort. Av skälet jag skrev ovan tar jag bort hingstföl från stoflocken senast vid 7 månaders ålder.
 
Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att riskera att ett sto får skador/infektioner för att en ettårig hingst inte skall byta flock i en rimlig ålder där det går alldeles utmärkt att skilja honom från sin mamma.
Givetvis finns risk att de skadar sig vid ett ihopsläpp. Risken att de skadar sig när de hoppar på fel sto tror jag dock är större.
Men återigen, jag syftar främst på att stoet inte skall ta någon skada, det är inte främst för att skydda den ettåriga hingsten som jag inte tycker att en stoflock är en lämplig plats för unga gossar.
Det beror ju helt på vilken ålder vi pratar om här, rimlig ålder skriver du? Vad är det enligt dig? Jag vet många som särar vid 6 månader - det tycker jag inte är rimligt. Jag särar gärna vid 10+ månaders ålder.
De flesta hästar är ju rätt snälla mot småttingar och säger inte till dem alls speciellt hårt. Undantag finns alltid, givetvis. Är det så att hingsten betäcker och betäcker och betäcker så är det givetvis en annan sak. Men handlar det om det naturliga övandet på proceduren och inte regelrätta betäckningar så ser jag det lite annorlunda. Och övandet kan se ganska avancerat ut det också, givetvis. Framförallt för en stoägare som inte är van vid hingstföl.
 
Fast att lita på studier i ett sånt här fall kan göra att man får en oönskad dräktighet. Det händer då och då att hingstföl från 8-månader lyckas betäcka och befrukta ston.


Går det inte att dela på flocken så att fölet går ihop med bara valackerna? Så har jag gjort. Av skälet jag skrev ovan tar jag bort hingstföl från stoflocken senast vid 7 månaders ålder.
Då och då? Hur många sådana föl känner du till? på riktigt alltså, inte kusinens grannes syssling som hörde talas om någon som.....
Du får det att låta som att var och varannan fölunge är könsmogen vid 8 månaders ålder. Är man osäker så kan man ta blodprov för att kolla hormonnivåerna och se om han närmar sig fertil ålder.
 
Då och då? Hur många sådana föl känner du till? på riktigt alltså, inte kusinens grannes syssling som hörde talas om någon som.....
Du får det att låta som att var och varannan fölunge är könsmogen vid 8 månaders ålder. Är man osäker så kan man ta blodprov för att kolla hormonnivåerna och se om han närmar sig fertil ålder.
Jag känner till några stycken.
Och flera ston som blivit dräktiga med ettårshingst på sommarbetet.

Och även tvärt om, jag har fått ett ettårssto (ganska exakt 12 månader) tjuvbetäckt och dräktigt. Men då var hingsten vuxen.
 
Det beror ju helt på vilken ålder vi pratar om här, rimlig ålder skriver du? Vad är det enligt dig? Jag vet många som särar vid 6 månader - det tycker jag inte är rimligt. Jag särar gärna vid 10+ månaders ålder.
De flesta hästar är ju rätt snälla mot småttingar och säger inte till dem alls speciellt hårt. Undantag finns alltid, givetvis. Är det så att hingsten betäcker och betäcker och betäcker så är det givetvis en annan sak. Men handlar det om det naturliga övandet på proceduren och inte regelrätta betäckningar så ser jag det lite annorlunda. Och övandet kan se ganska avancerat ut det också, givetvis. Framförallt för en stoägare som inte är van vid hingstföl.
När vi skiljer ifrån beror ofta på stoet så har svårt att säga en exakt ålder. Givetvis skall de gå med sin mamma tills dess att det inte på något sätt skadar dem att bli avvanda.
Återigen, det är inte värt risken att få tråkiga infektioner på ett sto.
Övandet som du kallar det kan ställa till det ganska rejält. Tex kan ston som gått med valacker se helt bedrövliga ut i livmodern, det säger kanske en del om det som jag anser är problematiken. Du verkar inte se det som ett problem alls men det är relativt vanligt med både skador och infektioner som är orsakade av övande.
De flesta ston är snälla mot småttingar men enligt min mening har de slutat vara småttingar långt tidigare än ett års ålder. 350-400 kg ettårshingst anser jag ej är ett föl och tror de flesta i stoflocken håller med om det.
 
Jag vet väldigt många uppfödare som låter hingstarna gå kvar i flocken tills hösten de är 1. Noll oönskade dräktigheter där.
Sen tycker jag att det är skillnad på att genomföra en betäckning och att försöka. Många stoägare får lite panik för att den rider lite, men aldrig lyckas. Det känns dumt att försämra samtliga småhingstars välfärd bara för att någon gång, någonstans har någon hört talas om någon enstaka hingst som blir könsmogen väldigt tidigt. Men man gör givetvis som man vill.
Jag vet om en fölunge född pga det tankesättet. Det är i min mening en för mycket.
Det finns ju också en stor skillnad i att hetsa snabb avvänjning och att låta ungarna gå kvar med mamma överdrivet länge. Det går ju lätt att låta dem gå kvar tills de är 7-8 månader utan att för den skulle vänta med att plocka bort dem tills de är över året.
 
Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?
Jag hade låtit honom gå kvar hemma med mamma och kastrerat honom till våren. Jag kastrerar alla 1-årshingstar på våren. Sen hade jag låtit honom gå kvar hemma på bete ifall jag hade och eventuellt tagit emot en annan hingståring. Men finns det ingen att tillgå hade jag låtit det vara. Det optimala är ju att de får ha någorlunda jämnåriga kompisar, men det är ju inte alltid det finns.

Unghingstbete är för mig jävulens påfund och som gjort för skador. Är de ett par stycken som går ihop så är det helt okej, men att ha ett helt gäng unghingstar utan vuxet sällskap är inget jag rekommenderar. De bästa unghästarna får man när man har de i blandad flock. Finns inga som gör trevliga unghästar av slynglar så bra som fölston gör. ;)
 
Jag har erfarenhet av både ock.

Jag har haft en unghäst ihop med valacker och unghingstar under en period och jag gör inte gärna om det.

Han hade fula köttsår efter ordentliga bett med syfte att bita hårt.

Det var mycket jobb att hålla såren rena, och den "tillsyn" som ingick i lösdriften gav jag inte mycket för.

Så, nope, never again.

Jag är inte mycket för Lord of the flies. Det är inte en rolig kamratfostran, och jag tycker att den unghäst jag hade hemma blev väldigt bra också. Utan sår, och mer hanterad, och precis lika trevlig.

En lugn flock är att föredra, anser jag, och stora lösdrifter har ibland en omsättning som också skapar oro.
 
Jag har erfarenhet av både ock.

Jag har haft en unghäst ihop med valacker och unghingstar under en period och jag gör inte gärna om det.

Han hade fula köttsår efter ordentliga bett med syfte att bita hårt.

Det var mycket jobb att hålla såren rena, och den "tillsyn" som ingick i lösdriften gav jag inte mycket för.

Så, nope, never again.

Jag är inte mycket för Lord of the flies. Det är inte en rolig kamratfostran, och jag tycker att den unghäst jag hade hemma blev väldigt bra också. Utan sår, och mer hanterad, och precis lika trevlig.

En lugn flock är att föredra, anser jag, och stora lösdrifter har ibland en omsättning som också skapar oro.
Många har ju flockar där det bara är småttingar. Det blir inte riktigt funktionellt. Det behöver vara vuxna i flocken också som kan tala om för de små vart skåpet ska stå. Generellt upplever jag att skadorna blir mindre och flocken fungerar bättre. Och det är ju inte så konstigt. När man lämnar barn på dagis så finns det pedagoger där av en anledning, kamratuppfostran blir sällan helt bra, oavsett vilken art vi pratar om.
 
Många har ju flockar där det bara är småttingar. Det blir inte riktigt funktionellt. Det behöver vara vuxna i flocken också som kan tala om för de små vart skåpet ska stå. Generellt upplever jag att skadorna blir mindre och flocken fungerar bättre. Och det är ju inte så konstigt. När man lämnar barn på dagis så finns det pedagoger där av en anledning, kamratuppfostran blir sällan helt bra, oavsett vilken art vi pratar om.
Här är jag helt enig. Rätt "äldre valack" i unghingstflocken ger en välfungerande flock och otroligt lätthanterade "slynglar". Sen kan man alltid råka ut för att enstaka individer ändå inte funkar i flock. Men min erfarenhet är att det är ovanligt, om man har en trygg äldre valack som håller ordning i flocken. Men det är inte alla valacker som är bra på det, utan man måste hitta rätt individ.
 
Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han väldigt x-bent och har behövt stå på sjukhage sen juli så han har varit enda fölet på gården. Nu börjar det dock närma sig slutet och han kommer få börja gå på stor hage om ca 2-3 veckor så jag börjar fundera på hur jag vill göra med sällskap. Mina alternativ jag kan se är:
1) behåll ihop tills man kan kastrera och sen hitta sällskap. Läst att man kan kastrera från 8 månader, för/nackdelar med det?
2) separera och hitta sällskap tidigare, går det ens att ha två unghingstar bredvid ston?
3) separera och skicka iväg på unghingstlösdrift. Att skicka iväg skulle ta emot, kommer inte kunna hälsa på mer än någon gång i månaden.
4) låta honom gå utan sällskap av hästar i sin ålder (han kommer ha sällskap av två valacker på 12 år dock som älskar att leka med unghästar utöver sin mamma) tills nästa sommar och då skicka på hingstbete, finns hingstbete närmare än hingstlösdrift så kommer kunna hälsa på oftare. Dock vad blir risken att han börjar klättra på sin mamma när han börjar närma sig 10/11 månader?

Helst vill jag skilja dom lite senare pga allt som hänt men å andra sidan så vill jag att han ska ha sällskap av andra i sin ålder. Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?
Du kan kastrera så fort kulorna är nere oavsett ålder i princip. De flesta vet vill dock att den är minst 6 månader men i vissa fall går yngre än så hur bra som helst. Ju mindre den är desto mindre snitt också. Ser noll nackdelar med att kastrera tidigt. De som säger att hingsten tappar karaktär blabla, det vet man ju inte hur den skulle ha varit med kulorna kvar. Nä kastrera tidigt och hitta säger jag (om den inte har i aveln att göra.)
 
Du kan kastrera så fort kulorna är nere oavsett ålder i princip. De flesta vet vill dock att den är minst 6 månader men i vissa fall går yngre än så hur bra som helst. Ju mindre den är desto mindre snitt också. Ser noll nackdelar med att kastrera tidigt. De som säger att hingsten tappar karaktär blabla, det vet man ju inte hur den skulle ha varit med kulorna kvar. Nä kastrera tidigt och hitta säger jag (om den inte har i aveln att göra.)
Vi har kastrerat ett par riktigt små föl som fått akut kolik pga tarm som blivit inklämd i det området (alltså vi har ej haft något val). Dessa har utvecklats precis som övriga i unghästflocken, ej startat senare etc så håller med om att det nog spelar mindre roll.
 
Har läst igenom alla era svar, tackar verkligen för engagemanget. Rehaben blev tyvärr 3 månader längre än förväntat så att skicka iväg blev inget alternativ och han måste ta det lite lugnare till 1.5 års ålder när tillväxtzonerna i knäna har slutit sig. På senaste återbesöket kollade veterinären kulorna och dom hade droppat så planen blir kastrering i april och så länge han fortsätter hålla sig lugn så kommer nog hon få göra avvänjningen själv. Kan tillägga att han varit under typ 24/7 bevakning i 7 månader och är fortsatt under väldigt hård uppsikt så om något skulle ändras så kommer planen såklart få ändras.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 912
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp