Fölhantering

Y

yez

Jag undrar hur mycket ni hanterar era föl?
Leder, borstar, binder upp???
Har ni vant av dem?
Hur gamla är de?
 
Hanterar fölis som vilken stor häst som helst så långt det går. Leder, borstar, binder upp, kratsar hovar, verkar, åker transport ibland etc. Kan stå i linor på gången och sånt.
Har inte vant av än, det blir i slutet av oktober (~6 mån). Hon är född 21/4.
Hon ska nog inte ha täcke i vinter, ska gå på lösdrift med tillgång till ligghall så...
 
Täcke på föl??
De första två-tre åren ska hästen formas för sitt vidare liv och då behöver de få stora ytor att röra sig på, mycket utevistelse i alla väder för att "härdas". Allt vad heter täcken och skydd får vänta tills de ska ridas. Innan det ska de få vara hästar!
Det räcker gott att hantera och fostra fölet så att man kan binda upp det och leda det till hagen samt att det ska gå att lyfta benen på det.
 
Om man, som många här nere på de skånska slätterna, inte har vare sig ligghall eller minsta regn-/blåsskydd, tycker jag faktiskt att det inte är så konstigt om man frågar om man täckar sina föl. Jag vet faktiskt inte hur jag själv ska göra med den saken när det blir aktuellt. Det blåser ju nästan alltid här, och det gör ju att köldfaktorn ökar bra mycket mer än man kan tro.

;) Krocket
 
Jag har hanterat fölis sen dag 2.

Men sen grunderna "satt" så harjag inte gjort speciellt mycket.

Så, det som görs nu är vardaglig hantering. Dvs hon leds i grimma och grimskaft till och från hagen. Samma regler som för de vuxna, dvs inte härja, inte dra i grimskaftet och inte springa förbi. Stå stilla och lugn när grimman tas av och på. Inga problem.

Borstar av henne lite (mer visitering än borstning) varje kväll, och lyfter hovarna.

Men, hon är fullt ledbar i grimma och grimskaft, går fint, står still när grimman tas av och på. Står still både lös på stallgången och uppbunden. Går att ta på henne överallt, och lyfter snällt fötter.

Sen har hon haft täcke, åkt transport etc, men det är inget jag medvetet gjort utan det har blivit så.

Gått lite ensamma promenader runt byn med henne, mer planerar jag inte att göra heller förrän nästa höst.

Hon är 5 månader nu (IDAG faktiskt..) och sedan knappt en vecka tillbaka är avvänjningen påbörjad och hon står i egen box. När jag tar in dem sätter jag henne och mamma i varsin box. Sen vid nattfodringen får fölis dia och ställs tillbaka i sin box. På morgonen släpps alla hästarna ihop i hagen där de får gå under dagen.

Ang täcke så kommer jag INTE att ha täcke i vinter. Damen är iofs fruuuusen, men det är när det gäller regn, så hon får gå naken i vinter om det inte visar sig att hon fryyyser (svårt att tro, torr, kall kyla har de sällan problem med)
 
Jag hanterar fölen från dag 1 med att sätta på grimma första dagen

Vi borstar, leder, binder upp i stallgången, åker transport, kratsar hovar och verkar. Tränar även på att vara ensam i stallet korta stunder.

Har fungerat hur bra som helst i alla år. Det har aldrig varit svårt att vänja av dom heller.

Tar in sto och föl dom närmaste dagarna för början av avvänjning. Får stå i varsin box på nätterna och vara ihop om dagarna.
 
min var bara 1månader när han var van vid att bli ledd,hanterad,uppbunden och borstad
 
Jag började leda direkt, och hanteringen har blivit så som jag behöver den. Dvs han är van vid allt förekommande vardagligt, såsom stå uppbunden, verkas, borstas, ledas, lastas osv. Mitt föl är snart 3 mån.

Jag tränar inte "medvetet" utan det blir naturligt när jag ändå hanterar alla hästarna. Han kommer vänjas av runt jul då stoet ska åka iväg.
 
Jag börjar med att binda i mamman! Alltså, mamman står uppbunden som vanligt, och så binder jag fölet i mammans grimma med ett grimskaft. Sen ett i mamman och ett i väggen. Vet inte hur vanligt det är, men det har funkat på mina två i alla fall.
 
Vi lånade ett sto och betäckte. Hon fölade hos sina ägare och sen tog vi hem dem efter 4 veckor till oss. Då var han van att gå i grimma och grimskaft.
 
Att fixa skydd till dom små är inte svårt.
En plankvägg eller häck räcker så att dom får lä.

Har man lite jävlar anamma i sig så går allt.

AM
 
Hanterade min fölis litegrann de första två veckorna. På/ av med grimma, borsta/ ta på hela kroppen, binda upp i boxen...

Se'n släpptes de på bete och de fick mest vara ifred. Kollade dom bara varje dag efter sår odyl.
Fölis började bli rätt så tuff & bråkig. Sprang på mig, försökte "leka" och började bitas VÄLDIGT mycket! :crazy:
Det blev dock bättre efter att jag släppte in en ny häst till dem. Ett sto som är väldigt bestämd och "skrikig". Henne har han respekt för. Därefter tog han det lugnare med mig oxå. :D

Nu när han är snart 5 månader (de går fortfarande ute dygnet runt), brukar jag ta in hästarna i stallet en liten stund om dagen (när jag ska rida stona). Då får han stå i egen box brevid mamma och äta kraftfoder uppbunden.
Se'n tar jag ut honom på gången, så han får stå i länkarna där. Borstar och lyfter hovar.
All uppbindning har gått jättebra! Han bryr sig inte nämnvärt om att han sitter fast. Ser bara lite fundersam ut :confused:, eftersom han inte kan gå dit han vill när han sitter fast. :D
Han blir väldigt sur när man håller på med hans ben och försöker bitas när framhovarna ska lyftas. Bakhovarna går bra ibland, när han inte försöker sparka sig loss...

Håller på med ledträningen oxå. Går sådär...
Har inte haft någon som kunnat hjälpa mig att leda mamma före, så jag har liksom skjutit på det. :crazy:
Dock tog jag mig i kragen häromveckan och började. Gick ju inte sådär lysande, eftersom han ska stegra sig och bitas så fort man gör något som inte han vill. *Suck*
Tappade honom två gånger, då han slet sig. Dock är han väldigt lätt att fånga in... :smirk:
Vi har "bråkat" endel dessa veckor. Men jag kan ju säga att jag är MYCKET mer envis än vad han någonsin kommer att bli, så nu är han faktiskt ganska ledbar, och lyssnar bra på smackningar... :)
(Nästa gång jag ska ha föl, ska det börja ledtränas direkt! Får väl TVINGA min hästrädde sambo att hjälpa mig...) ;)

Kommer att vänja av honom om en månad ungefär. Då är han ca 6 månader gammal och får sluta att hänga mamma "i kjolarna"!
 
Japp - häck eller plank kan ge lä. Arrenderar man marken är det tvaksamt om man ens kan ordna det. Men hur som helst var det regn- och blåsskydd jag talade om. Jag bor liksom i Skåne.

;) Krocket
 
Måste berätta att idag hade jag fölis uppbunden för första gången och det gick kanonbra! :love:

/Yez
 
absolut inte täcke, jag vill att mitt föl ska få sin normala päls och ska tåla kyla som föl även i vuxen ålder. tänk på vildhästarnas föl....dom har inga täcken och klarar sig perfekt
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
295
Senast: tott
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Som rubriken säger. Funderar på att börja rida igen, om jag har ekonomi. Men finns det några ridskolor i Göteborgsområdet som har...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp