Bukefalos 28 år!

Fönster som är öppningsbara som luckor

L

Lethal

När vi ska bygga om det stall som vi har köpt skulle jag vilja ha sådana här fönster som man kan öppna som luckor så att hästarna kan sticka ut huvudet. Det verkar vara väldigt trevligt för hästarna.
Tyvärr verkar de färdigtillverkade fönstrena av den här typen vara väldigt dyra. Vissa säljer även enbart galler av denna typ så får man fixa själva fönstret själv.
Någon som har erfarenhet av att göra egna fönster av den här typen? Eller av de fönster där man bara köper ramen?
 
Jag håller på att bygga om vår lada till stall. Funderade först på Myrbys öppningsbara med galler men de kostar ju över femtusen kr. Jag tog då mått på ett av våra gamla stallfönster (med välvd båge ca. 95 * 84) och gick till en snickare för att få ett pris på ett nytillverkat öppningsbart fönster av denna storlek med galler fastsatt. Priset skulle bli ca.5000 + moms. :( Det känns ju alldelens för mycket. Så nu blir det så att jag tar ut två öppningar i väggen med samma mått som stallfönstret och har luckor som man har öppna. Sätter in några fler "vanliga" fönster istället pga ljusinsläppet. Förresten så har jag hittat ett ställe där de nytillverkar "gamla" stallfönster i järn. Resten av fönsterna i stallet blir alltså dessa nya gamla stallfönster som passar in med resten av stilen på hus och ekobyggnader.
/M
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 002
Senast: Shixle
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
698
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 093
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp