Bukefalos 28 år!

Fönsterbyte i stallet

BulletForMyValentine

Trådstartare
Funderar på att byta fönster i stallet till våren. Just nu är det träramar och någon typ av takplast-skivor. Släpper igenom en del ljus men går inte att se igenom.

Jag vill ha som vanliga fönster med bra ljusinsläpp och så man kan se igenom.
Vad ska man tänka på? Måste man förpröva? Vilket material på glaset är bäst? Funderar på plexiglas? Plastskivor? Fönstergaller? Framförallt, vilka material är godkända att använda som fönster?

Nu till det som krånglar till det. Fönstrena som är där nu är stora. Ca 2-2,5 m långa och ca 1 m höga. Det är 3 st stora fönster sammanlagt. På utsidan stallet direkt i kontakt med stallväggen med fönsterna ligger vinterhagen där hästarna går. Hur gör man det hållbart och säkert på den sidan?
 
Laminerat glas är det som håller om hästarna skulle nå glaset. Laminerat håller nog inte för en hästspark, men om hästen slänger upp huvudet mot glaset. Men det är dyrt. Skulle väl kunna fungera med härdat glas, som är lite billigare än laminerat glas.

Vilken höjd sitter fönsterna?

Plexiglas? Då får du ha någon som platsbygger. Fönster byggs inte med plexiglas.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 186
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 546
Senast: Lavinia
·
Anläggning Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump: Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: Havanna11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp