Fönsterputs!

BernT

Trådstartare
Jag gillar att putsa fönster, men det blir aldrig perfekt. Det blir alltid nån rand eller nån fläck nånstans.

Använder kärcher sprayflaska/moppgrej + deras vattenuppsugare. Torkar även med gammal trasa. Putsar inte i direkt solljus.

Använder diskmedel i kallvatten (testat fönsterputs olika märken men det sög) och använder mycket vatten.

Har stora fönster + balkongdörrar (4 st till två balkonger) som bara är glas och som dessutom är extra höga…

Känner att jag måste få till det för när man putsar fönster inför flytten antar jag att det är kliniskt rent med noll fläckar/ränder som gäller? När vi flyttade in var huset precis färdigbyggt och alla fönster/balkongdörrar täckta av byggdamm så då var det inte putsat alls så har inget att utgå från hur det var då.

VARFÖR blir det småfläckar och ränder?
 
Senast ändrad:
Jag tar diskmedel i varmt vatten och använder en gul svamp med grönt på och rengör på fönsterna. Sedan tar jag en fönsterskrapa och skrapar bort vattnet med "cirkelrörelser" typ (kommer inte på bättre beskrivning) och torkar bort överflödigt vatten längst ner på listen/karmen och torkar skrapan. Inga trasor/putsdukar till annat än kanten vid fönstret och skrapan.

Inga ränder eller fläckar. Har jobbat som städerska och putsat många fönster utan klagomål så är en beprövad och effektiv metod.
 
1. Diskmedel + vatten i sprayflaska
2. Spraya och tvätta med svamp
3. Dra bort med skrapa
4. Spraya igen
5. Dra av med skrapan rakt nedåt
6. Torka kanter och ränder med tidningspapper

Funkar för mig!
 
Ska testa era tekniker på varsitt fönster 😄 ska lämna läggan först i juni så tänkte passa på att öva några gånger. Går det absolut inte så får vi köpa fönsterputsning.

Återkommer med rapport ✌🏻
 
Jag gillar att putsa fönster, men det blir aldrig perfekt. Det blir alltid nån rand eller nån fläck nånstans.

Använder kärcher sprayflaska/moppgrej + deras vattenuppsugare. Torkar även med gammal trasa. Putsar inte i direkt solljus.

Använder diskmedel i kallvatten (testat fönsterputs olika märken men det sög) och använder mycket vatten.

Har stora fönster + balkongdörrar (4 st till två balkonger) som bara är glas och som dessutom är extra höga…

Känner att jag måste få till det för när man putsar fönster inför flytten antar jag att det är kliniskt rent med noll fläckar/ränder som gäller? När vi flyttade in var huset precis färdigbyggt och alla fönster/balkongdörrar täckta av byggdamm så då var det inte putsat alls så har inget att utgå från hur det var då.

VARFÖR blir det småfläckar och ränder?
Städfirma är bästa tipset. 😜 Ovärt att lägga massor med timmar på städning när någon annan kan göra det för några tusenlappar.
 
Jag gillar att putsa fönster, men det blir aldrig perfekt. Det blir alltid nån rand eller nån fläck nånstans.

Använder kärcher sprayflaska/moppgrej + deras vattenuppsugare. Torkar även med gammal trasa. Putsar inte i direkt solljus.

Använder diskmedel i kallvatten (testat fönsterputs olika märken men det sög) och använder mycket vatten.

Har stora fönster + balkongdörrar (4 st till två balkonger) som bara är glas och som dessutom är extra höga…

Känner att jag måste få till det för när man putsar fönster inför flytten antar jag att det är kliniskt rent med noll fläckar/ränder som gäller? När vi flyttade in var huset precis färdigbyggt och alla fönster/balkongdörrar täckta av byggdamm så då var det inte putsat alls så har inget att utgå från hur det var då.

VARFÖR blir det småfläckar och ränder?
Ättika och diskmedel enligt ekotipsets ”recept” är det enda som funkat här hemma :)
 
Städfirma är bästa tipset. 😜 Ovärt att lägga massor med timmar på städning när någon annan kan göra det för några tusenlappar.
Nej jag vill kunna göra det, även om vi bestämde oss nu för att anlita firma för att putsa för flytten men jag vill kunna göra på huset.
 
Jag upplever att det är torkningen i slutet som är knepet. Torr trasa och verkligen torka hela rutan ordentligt. Använder ljummet vatten med diskmedel i, blöter ner rutan ordentligt och rengör med trasa/svamp, drar av vattnet med skrapa i halvcirklar från kant till kant och torkar sen grundligt.
 
Endast vatten och microtrasa. Torkar torrt med en microtrasa. Byter trasor till varje fönster, både för in och utsida. Använder aldrig samma trasa till 2 fönster. Sen tvättas dom i 90° utan sköljmedel. Jag gör av med 24 trasor till mina fönster, 3 RoK, 6 fönster. Aldrig flammiga eller randiga.
 
Endast vatten och microtrasa. Torkar torrt med en microtrasa. Byter trasor till varje fönster, både för in och utsida. Använder aldrig samma trasa till 2 fönster. Sen tvättas dom i 90° utan sköljmedel. Jag gör av med 24 trasor till mina fönster, 3 RoK, 6 fönster. Aldrig flammiga eller randiga.
Exakt! Man måste byta trasa. Och absolut torka av skrapan efter varje drag om man använder en sån.
 
Jag gillar att putsa fönster, men det blir aldrig perfekt. Det blir alltid nån rand eller nån fläck nånstans.

Använder kärcher sprayflaska/moppgrej + deras vattenuppsugare. Torkar även med gammal trasa. Putsar inte i direkt solljus.

Använder diskmedel i kallvatten (testat fönsterputs olika märken men det sög) och använder mycket vatten.

Har stora fönster + balkongdörrar (4 st till två balkonger) som bara är glas och som dessutom är extra höga…

Känner att jag måste få till det för när man putsar fönster inför flytten antar jag att det är kliniskt rent med noll fläckar/ränder som gäller? När vi flyttade in var huset precis färdigbyggt och alla fönster/balkongdörrar täckta av byggdamm så då var det inte putsat alls så har inget att utgå från hur det var då.

VARFÖR blir det småfläckar och ränder?
För bra resultat är det viktigt att kanten på Kärchern inte är torr, jag fuktar alltid min innan (och ibland under tiden). Blir bättre men inte perfekt, brukar också köpa tjänsten någon gång om året men nu inför fotografering och visning av lägenhet fick jag till det helt okej!
 
Jag upplever att det är torkningen i slutet som är knepet. Torr trasa och verkligen torka hela rutan ordentligt. Använder ljummet vatten med diskmedel i, blöter ner rutan ordentligt och rengör med trasa/svamp, drar av vattnet med skrapa i halvcirklar från kant till kant och torkar sen grundligt.
Den här biten förstår jag inte. Torka hela rutan torr? Du har skrapan? Det är ju den uppgiften du har skrapan till, du gör cirkelrörelser för att minska risken för ränder och att få med dig allt vatten på rutan. Vattnet hamnar längst ner och där torkar du med trasa vid kanten. Skrapan torkas noga efter varje drag, hela fönstret per drag, om det inte är för stort för det, men det blir bäst utan uppehåll.
 
Den här biten förstår jag inte. Torka hela rutan torr? Du har skrapan? Det är ju den uppgiften du har skrapan till, du gör cirkelrörelser för att minska risken för ränder och att få med dig allt vatten på rutan. Vattnet hamnar längst ner och där torkar du med trasa vid kanten. Skrapan torkas noga efter varje drag, hela fönstret per drag, om det inte är för stort för det, men det blir bäst utan uppehåll.

Det är mycket möjligt att min skrapteknik är kass men jag upplever att jag behöver både cirkelrörelser och torkning för att inte få ränder. Rutan är alltså så gott som torr efter skrapandet men jag torkar hela ändå för att verkligen fånga upp all fukt.
 
Jag använder Norwex fönstertrasor och kallt vatten. Blöter den ena och torkar torrt med den andra. Fantastiska!
 
Jag har Kärscher, tycker den är skitdålig! Mitt bästa putsa fönster tips är att blanda vatten, lite diskmedel och ättika (finns ordentliga ”recept” om man googlar, jag höftar), använda fönsterskrapa och sen torka med ren kökshandduk. Tycker mina fönster blir bra :) och då är jag inge skicklig direkt!
 
Okej igår körde vi igen. Eller min man körde för jag gjorde alla i lördags så nu fick han, detta har blivit till en tävling nu vem som kan få det bäst 😂

Hade då diskmedel i ljummet vatten, en sån disksvamp, kärcher för att suga upp vatten/skrapa upp och så microfiberduk för att torka kanterna. Blev skitbra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp