För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Ainon

Trådstartare
Vet att det finns folk som studerar helt sjuka antal timmar per dag i perioder, hur gör ni för att orka? Strategier?

Har nu suttit från 10-22 med kanske totalt någonstans mellan 1,5-2h paus (laga mat och hundpromenader :D ) och mitt huvud känns som köttfärs.
Vill gärna få in en minst 10h ordentligt studerande per dag de kommande två veckorna men min hjärna verkar vara för otränad :banghead:
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

korta pass med pauser. Kör max 40 min och sedan ca 10 min paus där du RÖR PÅ DIG och gör något helt annat. frisk luft är ett hett tips. Och så såklart sömn och fyll på med mat och vatten med jämna mellanrum. Sitt på ett bra sätt (på mage i sängen hela dagen = döda axlar liksom ;) och stelna inte till utan rör dig då och då :)
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

För mig funkar det att sitta i sjok om 2-3 timmar när jag väl kommer igång. Den vanliga grejen med många korta raster fungerar inte på mig, då är det som att min hjärna börjar om efter varje rast och lagomt tills den är uppvärmd ska man tydligen vila igen. För mig är det även bra att göra upp ett förutbestämt schema som dagen kan rulla på efter, när några dagar gått vet både kroppen och hjärnan vad de ska göra.

Ordentlig mat, gör gärna storkok så du bara kan värma upp färdiga portioner till de flesta målen. Kanske lite choklad när hjärnan blir trött.

Ställ klockan tidigt är mitt tips för att maximera antalet vakna timmar. Typ:

06:45 Klockan ringer
07.30 Plugg
09.30-10.00 Rast
10.00-12.00 Plugg
12.00-12.45 Lunch
12.45-15.00 Plugg
15.00-15.30 Rast
15.30-17.30 Plugg
17.30-18.00 Middag
18-20.00 (Plugg vid behov)
22.00 Somna

Var försiktig med kaffet och sov ordentligt! Planera inte en massa på kvällarna och tänk att "jamen 19 har jag ju pluggat klart" utan låt ditt övriga liv upphöra och gå in i pluggbubblan. För mig funkar det att springa eller ta en promenad när jag smält lunchen så kroppen inte blir helt kokko av att sitta still, dessutom får hjärnan vila lite samtidigt.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Korta pauser, plugg mitt i natten och massor av kaffe.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Bra mat, bra sömn, bra träning!
Det blir ett rätt tråkigt liv under tenta-p, men det funkar..
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Tränar mer - syresätter kroppen bättre.

Annars är det att kliva upp i tid och bara köra på! Korta raster när det behövs... Jag vill kunna känna att jag pluggat ordentligt men även ha tid till övrigt liv på kvällen. Jag kliver upp senast 6 och öppnar boken senast halv 7. Pluggar till ca 16.30. Mer orkar inte jag, men det kanske andra gör :)
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Jag pluggar bäst på fm och brukar därför se till att gå upp i tid. Kanske 05.45, och börja plugga 06.30 senast. Sen kör jag på pluggschema. Sätter upp alla tider som gäller för tentaperioden, vilken tid jag ska gå upp, när jag ska äta lunch, sköta djuren osv. Jag brukar försöka att inte plugga efter 20 på kvällen, för att det lätt havererar sömnen för min del. Pluggar oftast 45 min, paus 15. Kan tyckas som mkt paus, men skippar jag det och kör på så går det inte länge innan jag känner hur orken, motivationen och koncentrationen dalar.

Har inga restriktioner alls på vad jag får/bör äta. Så godis och choklad går prima :) Allt som håller mig på bra humör och får mig att orka lite till är värt det. Men försöker äta vettig mat och mellanmål etc.

Jag tycker också det är bra att ha en särskild plats där jag kan bre ut alla böcker, papper, whiteboard osv. Då kan jag bara resa mig och gå när det är paus/lunch och sen gå tillbaks och börja där jag var. Sitter jag vid köksbordet t.ex. blir det ett himla bort- och framplockande med allt.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Tror inte alltid det är tiden man hänger över böckerna som är viktig, utan att hitta sätt f inlärning som är effektiva o går att kombinera med andra aktiviteter. Var kreativ o försök hitta bra studietekniker som fungerar f just dig! För mig fungerar att arbeta med att sammanfatta. Jag brukade skriva små kompendier m egna ord som jag sedan tog med mig och läste på t ex buss eller tåg. Eller talade in på band ( före mobilernas tid) för att sedan lyssna på medan jag var ute o gick t ex. När jag pluggade språk skrev jag långa gloslistor som jag tog fram o övade på när gick m hunden eller red i skogen. När jag har läst på senare år har jag bl à spelat in föreläsningar ( frågat först) f att kunna lyssna på i bilen!
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Jag skulle inte palla 10 h/dag i två veckor, vad är det du ska plugga för något?
Hur man lägger upp plugget är ju otroligt individuellt och beroende på vad man pluggar.

Jag pluggar i princip bara matte, och kör alltid en sammanfattning á la den här någon vecka före tentan. Jag kör sista 3-4 dagarna innan tentan ( :angel: ) stenhårt. Jag går upp så jag börjar mitt plugg ca 7.30, det måste finnas snacks (skorpor) för att jag ska sluta tänka på mat. Lunch när jag är hungrig, sen gäller det att _inte_ ta paus efter maten! Klarar man av att avbryta en paus är det säkert bra, men mina pauser tenderar att bli hur långa som helst.
Efter lunch kör jag stenhårt fram till ca 17, då pojkvännen kommer hem. Då gör vi middag, och efter middagen blir det eventuellt mer plugg.

Ska man läsa en massa tror jag inte att min strategi fungerar, även om det säkert är individuellt.

När det gäller glosor som Ridinglady nämnde, så måste jag tipsa om små lappar på ca 3x5(?) cm där man skriver ordet på ena sidan, och översatta ordet på andra. På så sätt kan man enkelt förhöra sig själv i princip var som helst eftersom lapphögen är perfekt fickstorlek. Man kan även skriva frågor på ena sidan, och svar på andra.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Delvis KL.

Att spela in sig själv på mp3 har fungerat jätte bra för mig! Orkar man inte sitta och läsa kan man lyssna på sammanfattningar, instuderingsfrågor etc. Man kan spela in en fråga, göra ett litet uppehåll där man kan tänka svaret och sedan spela in svaret efteråt. Det beror förstås på vad man läser för ämne. Men för min del har det gett mig massa extra pluggtimmar i bilen till exempel.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Jag brukar försöka köra 45-1 h pass, sen ta 10-15 min paus och köra igen.
För mej fungerar det bäst att bara plugga max 4-5 h per dag även vid tenta period. Pluggar jag upp mot 10 h blir det för mkt för min hjärna och jag kommer iaf inte ihåg det.
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Såg ut som en smart metod! :) Brukar oxå göra sammanfattningar för att få bättre översikt. Men tror din metod passar bra om man läser naturvetenskapliga ämnen med formler osv. så det ska jag testa nån gång :)
 
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Jag pluggar bara massor när jag är väldigt stressad, och lyckas oftast lära mig saker utan paus i 1-2 h ungefär. Utan stress har jag inte alls samma inlärningsförmåga, då måste det jag läser intressera mig för att jag över huvud taget ska ta mig an anteckningarna. Efter angiven tidsmängd tar jag paus och slumrar lite/rör på mig/äter/dricker i någon kvart.

Hur som, för att orka lite längre brukar jag se till att börja repetera saker som jag redan kan en del om så fort jag börjar bli trött. Att koncentrera sig på enklare saker, som att göra minnesregler, brukar också vara bra. Jag måste belöna mig lite och få mentala kvitton på att jag faktiskt har lärt mig lite för att hålla uppe gaisten... Och kaffe funkar ju som sagt! Som max har jag nog pluggat uppemot 14-15 h/dag :crazy:. Det har funkat hittills men jag vet inte riktigt om det är en strategi att ta över. Iofs pluggar jag ju typ alltid på saker man läser och jag är rätt positivt betingad på läsning i allmänhet. Det skapar säkert en görbarhet i allt :wtf:.
 
Senast ändrad:
Sv: För att orka maximera antalet studietimmar per dag?

Nu har jag köpt in mer kaffe och chokladbitar som jag ska använda som muta, 1 ruta efter varje pass på 1,5-2h. Tror det fungerar bättre för mig att köra lite längre pass efter att ha prövat mig fram de här senaste dagarna. Har blivit 10h (satt i princip i ett med två långa pauser, död i huvudet) , 8h (2h pass) och sen bara 6h (45min pass) igår då jag fick extremt ont i huvudet :/
Är 100sidor A4 som jag ska lära mig utantill min sammanfattning av litteraturen) så hjälps inte av så mycket alternativa studiemetoder tyvärr.

Tillbaka till traven med papper för min paus är slut om 2 minuter :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 089
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp