Bukefalos 28 år!

För att tävla utomlands...

E

Eight_November

God fortsättning på er allihopa!:)


Efter att ha njutit av mina första studentmånader som en mycket tålmådig dagisfröken (och lite mera plus på sparkontot..;)) så kom ett erbjudande om att få anställning som typ "lärling" hos en respektabel ryttare i Tyskland.

Till detta hör att jag nu bär på en massa frågor.. dessutom känns mina TR allt annt än moderna just nu..
Här tycks å andra sidan finnas folk som är bra på lite allt möjligt...:idea:


Några frågor är:

* Behöver man fortfarande lösa FEI pass åt hästarna som ska med? (På förbundets sida hittade jag bara ansökan för ryttare...:crazy:)

* I England måste man ju lösa sk. gästlincens inom respektive gren. Vet någon hur det fungerar i Tyskland om man ska bo där ett tag och vill kunna delta i både regionala och nationella tävlingar? Eller kan man tävla som internationell ryttare på regional nivå?? När jag jobbade i England så red svenskarna med Sweden efter namnen.. Pantsu i Sverige är ju medlem i en svensk klubb.. Behöver man det i Tyskland??

Vad det gäller sprutor så är det väl som vanligt för att tävla internationellt? (var 6:e månad..)

Skulle ni vilja tipsa om nåt mer att tänka på??!:)

Min tyska är dessutom under all kritik så en snabbkurs i tyska skulle vara behövligt...
 
Sv: För att tävla utomlands...

Det är väl gästlicens som gäller för både häst och ryttare , blanda inte in FEI och internationellt när det gäller att tävla regionalt i Tyskland då ett FEI pass är ett pass som man har för start i internationella tävlingar.
Det blir inte internationellt bara för att du som svensk startar i ett annat land utan det är ju statusen på tävlingen man går efter.

Är ju samma sak med vaccinationerna var 6:e månad är en internationell regel och har ju inget med respektive land att göra utan gäller ju enbart start i internationell klass, sen om Tyskland kräver vaccination var 6:e månad vet jag inte.

Det är ju som vanligt så att man anmäler genom förbundet till internationella tävlingar dvs du måste skicka in intresseanmälan till Svenska ridsportförbundet för att starta en internationell tävling oavsett om du bor i Tyskland.

Så skall du enbart tävla regionalt eller nationellt i Tyskland är det ju dess lands reglemente som gäller, inte FEI´s.

Underbarn här på buke sitter ju i samma sits som du så hör med henne om alla detaljerna.
 
Sv: För att tävla utomlands...

Även om FEIpass på hästen kanske? inte behövs, är det praktiskt att ha, eftersom tull, tävlingsarrangörer m.fl. vet vad det är.
 
Sv: För att tävla utomlands...

Även om FEIpass på hästen kanske? inte behövs, är det praktiskt att ha, eftersom tull, tävlingsarrangörer m.fl. vet vad det är.

De svenska passen är identiska med dom tyska förutom färgen eftersom alla pass är EU-anpassade så jag tror inte det blir några större problem.
Men har man i tanke att någon gång tävla internationellt kan det ju vara lika bra att skaffa ett FEI pass.
 
Sv: För att tävla utomlands...

Här kommer jag! :D Jag flyttade till tyskland sep -06 och jobbar hos en svenska här nere.

Det lättaste för ryttaren är att lösa en vanlig, tysk tävlingslicens, den kostar ca 30 euro för ett år och på det måste du lösa medlemskap i en ridklubb, det kostar ca 10-20 euro. Då står det SWE på dig fast du tävlar för en tysk klubb som alla andra, ska du rida internationellt KAN du göra det genom din tyska licens (gjorde jag första tävlingarna) men då är du inte försäkrad ordentligt, det är alltså att rekomendera att du skaffar en svensk internationell licens också isåfall :idea:

Ska hästarna gå tyska tävlingar så måste de ha en tysk hästlicens (tror jag, kan ev gå med FEI-pass också men tror inte det när det gäller nationella tävlingar), den tyska licensen är rätt dyr första året, ca 1000 euro och kostar sedan 20 euro per år. Men det är bara att bita ihop.

Hästarna vaccineras var 6:e månad här, om du snart behöver kolla hästens tänder så gör det innan du åker ner, det är svindyrt här ;)

Vad det gäller nationella regler så är det enda dom är riktigt noga med att du dyker upp på prisutdelningar på en häst, i alla klasser :smirk: annars blir domarna sura :p

Snabbkurs i tyska:
Hallå - Moin (men bara i norra tyskland, i södra tittar dom konstigt på dig om du säger det)
Tack - Danke
Wie gehts dir? - Hur mår du?
Platz - Ridbana
Misten - Mocka
Futter - Foder
Mistabsammeln - Mocka hagar

Ja du, vad behöver man mer?
Scheisse! (skit också)
Blöde kuh! (dumma kossa)
:angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 898
C
Dressyr Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online)...
2
Svar
20
· Visningar
2 421
Senast: VulkanoRosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp