Bukefalos 28 år!

För djupt nerdtramp i stigbyglarna

_FiA_

Trådstartare
Jag har kanske ett udda problem, men jag har för djupt nertramp med hälen i stigbyglarna när jag rider. vanligtvis brukar ju många ha motsatt problem, men inte jag ;)

Jag har upptäckt detta när jag ser på filmer på mig själv när jag rider. jag är väldigt överrörlig i alla leder i kroppen, och då givetvis även fötterna. Det finns alltså väldigt lite motstånd i vristen eller hur man ska förklara. Så när jag slappnar av riktigt så kommer min häl väldigt djupt, oerhört fult ;).

hur gör jag för att träna bort detta?
 
Vet inte men - Längre läder?

/från hon som har problem att vila i stigbygeln när hon jobbar hästen
jo det kanske hade fungerat, men jag rider redan med för långa läder egentligen. I reining ska man ha skapligt korta läder så det blir inte så bra :/
 
Fia, ta på dig ett par ordentliga snörkängor och knyt hårt över fotvalv och uppåt, stabiliserar fotleden åt dig och det blir obekvämt att sänka hälen mer än nödvändigt (kör själv på den pga nervskada, har ett par ariat m snörning) :)
 
Generellt tips till överrörliga leder:
Träna upp musklerna runt om kring och försök att låta bli att tänja ännu mer på lederna. Det tar tid, kräver en hel del disciplin, är ganska svårt och är jobbigt. Men tro mig, det blir bättre i slutändan!
 
Fia, ta på dig ett par ordentliga snörkängor och knyt hårt över fotvalv och uppåt, stabiliserar fotleden åt dig och det blir obekvämt att sänka hälen mer än nödvändigt (kör själv på den pga nervskada, har ett par ariat m snörning) :)

Snörkängor skulle kanske fungera, men jag vill ju kunna rida med boots såklart
 
Generellt tips till överrörliga leder:
Träna upp musklerna runt om kring och försök att låta bli att tänja ännu mer på lederna. Det tar tid, kräver en hel del disciplin, är ganska svårt och är jobbigt. Men tro mig, det blir bättre i slutändan!

Annan Träning än ridning är tyvärr inte möjligt för mig tack vare värk i kroppen, annars så vet jag att det är viktigt att stabilisera med hjälp av muskler
 
Hade det varit jag och det inte påverkat ridningen hade jag lagt mitt fokus på annat under ridningen istället

Nej om det inte hade påverkat annat i ridningen så hade jag nog inte brytt mig så mycket... men jag tror att den djupt sänkta hälen beror på något annat fel jag gör med sitsen? :crazy:
 
Men gå till sjukgymnast? Det finns massor med enkel träning man kan göra, trots smärta. Vet flera med bland annat reumatism som kan träna, och det hjälper till viss del mot smärta.
 
Men gå till sjukgymnast? Det finns massor med enkel träning man kan göra, trots smärta. Vet flera med bland annat reumatism som kan träna, och det hjälper till viss del mot smärta.

Går redan hos sjukgymnast, och det är inte aktuellt som sagt, orkar inte gå in på mer detaljer :)
 
Fast om du går till sjukgymnast antar jag att du tränar? :p Det kan räcka så i början, all träning är bra träning.
När jag började fick jag sitta på en stol och lyfta ena foten ungefär en centimeter från golvet. Det var asjobbigt! Men efter några månader kunde jag lyfta två centimeter, och det började kännas bra.

Kämpa på och tänk inte för mycket, så kommer det bli bra :)
 
Fast om du går till sjukgymnast antar jag att du tränar? :p Det kan räcka så i början, all träning är bra träning.
När jag började fick jag sitta på en stol och lyfta ena foten ungefär en centimeter från golvet. Det var asjobbigt! Men efter några månader kunde jag lyfta två centimeter, och det började kännas bra.

Kämpa på och tänk inte för mycket, så kommer det bli bra :)

Träning för armar och händer enbart, det kommer inte bli någon träning för andra kroppsdelar av flera andledningar.
Får hoppas att jag kan ändra på min sits ändå, ska försöka tänka på att inte lägga så mycket tyngt i stigbyglarna.
Funderar på om jag kanske kniper med låren`?
 
Kan fungera när man fokuserar på det som ärr högre upp i rörelseapparaten.
Har själv haft väldigt instabila skänklar och stått på tå en tid, när jag sen struntade i det och fokuserade på att få ett följsamt säte och att kunna sitta ned, så har skänklarna följt med bra. Ganska bra iaf, än så länge.
Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra...
2
Svar
21
· Visningar
4 432
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp