Tack för tips och vägledning. Vet du om det finns något annat sätt att kontakta FK förutom telefon? Jag har så svårt för att ringa, speciellt till myndigheter och liknande.

Jag har inte varit i kontakt med socialtjänsten, men min kommun har två olika typer av verksamheter för personer med psykiska funktionsnedsättningar. Den ena har jag varit på, men blev mer eller mindre utsparkad då jag var "för välfungerande" och av dem ansågs vara redo för en "riktig" praktikplats eller liknande. Den andra har jag bara varit på studiebesök på, men den miljön var så himla jobbig för mig med stora rum med mycket olika aktiviteter, röriga korridorer osv så jag kände att där skulle jag bara bli stressad.

PO och boendestöd vet jag inte så mycket om. Kan man ha rätt till (och få hjälp av) det även om man bor hemma?

Boendestöd ska utgå från dina behov om du har rätt till det eller inte och inte vilken boendeform du har. Det är socialtjänsten som utreder och beslutar om du har rätt till det eller inte. Verkar tyvärr inte som man kan få personlig vägledning om sitt ärende på mail från FK, alternativet verkar vara att besöka ett av deras servicekontor. Har du någon du har förtroende för som kan hjälpa dig att ringa kundtjänst? Kundtjäns kan lämna meddela till din handläggare att du vill bli kontaktad i ditt ärende. De flesta kommuner brukar ha en allmän info-mailadress eller liknande om du kollar på kommunens hemsida dit kan du maila och be att bli kontaktad angående att du vill ansöka om personligt ombud och boendestöd och att du önskar bli kontaktad angående detta. Det kommer att krävas att du går till socialkontoret och träffar en handläggare så att de får utreda dina behov av detta och kunna ta ett beslut. Men har sett många bli otroligt hjälpta av ett boendestöd för att de även kan ha till uppdrag att hjälpa personer att komma igång i aktiviteter och gå med dem och så vidare.
 
Om du behöver mer hjälp från din handläggare från FK för att komma igång så ring till kundtjänst för att få rätt namn och telefonnummer. På kommunen finns det personliga ombud som kan hjälpa dig i kontakten med myndigheter och med vården, där finns det även boendestödjare för att få hjälp i hemmet. Har du talat om för den personal inom vården som du har att du tror att du kan ha autism?

Jag svarade precis på andra inlägg om det, men frågar igen om du kanske vet :) Men vet du om man kan komma i kontakt med fks kundtjänst på annat sätt än genom att ringa?
Och vet du om man har rätt till po och boendestöd om man bor hemma?
Jag har tagit upp med vårdpersonal att jag misstänker autism eller liknande. Har gjort en utredning (innan jag hade de här misstankarna) men när både jag och min dåvarande samtalskontakt började tänka i banor kring autism togs det upp om det skulle göras en ny utredning, men det ansåg de att det inte behövdes.
 
Utan att veta mer så känns det som att jag mest skulle bli ledsen av att läsa den, men jag kan absolut ge den ett försök om den t.ex. finns på biblioteket. Och om jag klarar att läsa den, jag har tyvärr väldigt svårt för att fokusera och hålla koncentrationen när jag läser böcker. Är den relativt lättläst? Är det mycket text per sida och långa stycken, eller hur är den upplagd?
Du kan provläsa början här.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789100161231/partner/smakprov

Jag älskar t.ex. sidan 14-16 om arabiskan, det som gett boktiteln.

Det är korta kapitel, typ 3-7 sidor, som går att läsa separat så den funkar bra att dela i små doser. Och hon har ett enkelt och trevligt språk som flyter bra, ett stort plus där. Skulle säga normala sidor. (Inte liten text och långa meningar, oftast 3-4 styckebryt per sida, men inte extra luft utöver det.) Finns som ljudbok om du har lättare för det.
 
Boendestöd ska utgå från dina behov om du har rätt till det eller inte och inte vilken boendeform du har. Det är socialtjänsten som utreder och beslutar om du har rätt till det eller inte. Verkar tyvärr inte som man kan få personlig vägledning om sitt ärende på mail från FK, alternativet verkar vara att besöka ett av deras servicekontor. Har du någon du har förtroende för som kan hjälpa dig att ringa kundtjänst? Kundtjäns kan lämna meddela till din handläggare att du vill bli kontaktad i ditt ärende. De flesta kommuner brukar ha en allmän info-mailadress eller liknande om du kollar på kommunens hemsida dit kan du maila och be att bli kontaktad angående att du vill ansöka om personligt ombud och boendestöd och att du önskar bli kontaktad angående detta. Det kommer att krävas att du går till socialkontoret och träffar en handläggare så att de får utreda dina behov av detta och kunna ta ett beslut. Men har sett många bli otroligt hjälpta av ett boendestöd för att de även kan ha till uppdrag att hjälpa personer att komma igång i aktiviteter och gå med dem och så vidare.

Jag kanske kan be någon om hjälp med att ringa fk. Räcker det isåfall att den personen säger att jag vill bli kontaktad av min handläggare? Eller behöver hen berätta varför osv? För om det räcker med "hej, jag ringer åt Problematisk, hon skulle vilja att hennes handläggare kontaktar henne via mail" så känns det okej, men måste jag ge mer information till den som hjälper mig ringa känns det väldigt jobbigt.

Hur utreds om man har rätt till boendestöd/po? Vad krävs liksom för att man ska kunna få det? Och vad kan man få hjälp med?
 
Du kan provläsa början här.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789100161231/partner/smakprov

Jag älskar t.ex. sidan 14-16 om arabiskan, det som gett boktiteln.

Det är korta kapitel, typ 3-7 sidor, som går att läsa separat så den funkar bra att dela i små doser. Och hon har ett enkelt och trevligt språk som flyter bra, ett stort plus där. Skulle säga normala sidor. (Inte liten text och långa meningar, oftast 3-4 styckebryt per sida, men inte extra luft utöver det.) Finns som ljudbok om du har lättare för det.

Tack, ska provläsa senare och se om det kan fungera för mig!
 
Tänkte också föreslå personligt ombud.
http://www.personligtombud.se/
Det är olika hur det är organiserat beroende på var du bor. Ofta söker man via kommunen. Men de arbetar självständigt från andra myndigheter och ska fokusera på vad du vill ha hjälp med.
Spelar ingen roll att du bor hemma, bara du är myndig.

Och daglig verksamhet.
Den har man isåfall rätt att få på ett sätt så att det passar ens förutsättningar, t.ex. utan rörig miljö, stress osv. samtidigt som det ska ge meningsfull och utvecklande sysselsättning. Kan också vara utlokaliserat på en "vanlig" arbetsplats, men men lägre krav än en praktikplats från FK eller AF.

Vet du vad de två verksamheterna du sett innan var för något?

Kan du skriva en lista vad som behövs för att du ska fungera:
fysiska miljön, socialt, typ av arbetsuppgifter och intresseområden,
organisering av arbetet med tider, pauser, flexibilitet, handledning
 
Jag kanske kan be någon om hjälp med att ringa fk. Räcker det isåfall att den personen säger att jag vill bli kontaktad av min handläggare? Eller behöver hen berätta varför osv? För om det räcker med "hej, jag ringer åt Problematisk, hon skulle vilja att hennes handläggare kontaktar henne via mail" så känns det okej, men måste jag ge mer information till den som hjälper mig ringa känns det väldigt jobbigt.

Hur utreds om man har rätt till boendestöd/po? Vad krävs liksom för att man ska kunna få det? Och vad kan man få hjälp med?
För PO hör du definitivt till målgruppen, med psykisk funktionsnedsättning och behov av hjälp från samhället. Sen är det olika hur mycket kommunerna satsar om det är brist på resurser så att de sållar och prioriterar av det skälet, det kan man inte riktigt veta i förväg.

Skriv en del av det du startade tråden med. Att det gått lång tid, du gärna vill ha mer hjälp, har svårt med kontakterna med myndigheter, inte kan ringa själv, har svårt att veta vem det är som du ska vända dig till, vem som borde hjälpa och hur du ska göra för att få den hjälpen. Tala om vilka diagnoser du har och sedan hur länge plus att du själv tror autism, men inte verkar få utredning. Och att praktik eller liknande är en sak du vill ha. Att du gärna vill komma mer framåt i livet men det inte går så bra nu på egen hand. Och att du vill ha kontakten i annan form än telefon.

Borde räcka att skicka det som mail. Min erfarenhet är att det är enklare än en utredning hos socialtjänsten. Sen kanske de vill ha ett möte med dig. Kommer förmodligen fråga om vad du tycker är svårt, hur du fungerar och hur ditt liv idag ser ut, vad du tror kan vara till nytta för dig och vad du vill ha hjälp med.

Sen kan du förhoppningsvis prata med dem och bena upp just detta med vilken hjälp, från vem, hur. Så kan de hjälpa dig med de kontakterna och samla ihop dina önskemål, prioritera och fundera på vad som går att göra, dra i trådar på olika ställen.
 
Tänkte också föreslå personligt ombud.
http://www.personligtombud.se/
Det är olika hur det är organiserat beroende på var du bor. Ofta söker man via kommunen. Men de arbetar självständigt från andra myndigheter och ska fokusera på vad du vill ha hjälp med.
Spelar ingen roll att du bor hemma, bara du är myndig.

Och daglig verksamhet.
Den har man isåfall rätt att få på ett sätt så att det passar ens förutsättningar, t.ex. utan rörig miljö, stress osv. samtidigt som det ska ge meningsfull och utvecklande sysselsättning. Kan också vara utlokaliserat på en "vanlig" arbetsplats, men men lägre krav än en praktikplats från FK eller AF.

Vet du vad de två verksamheterna du sett innan var för något?

Kan du skriva en lista vad som behövs för att du ska fungera:
fysiska miljön, socialt, typ av arbetsuppgifter och intresseområden,
organisering av arbetet med tider, pauser, flexibilitet, handledning

Jag ska försöka kolla upp det där med personligt ombud om jag kan hitta hur det fungerar här och vem jag ska kontakta. Om det går att maila kanske jag ska prova det.

Det var någon form av daglig verksamhet har jag för mig. Det ena var mer som ett "fritids" fast för vuxna. Det fanns café, lite olika pyssel, gym osv och man kunde vara med i t.ex. matlagningsgrupp mm om man ville. Det andra (där jag var ett tag) var nog mer strukturerat, där fick man välja en sysselsättning t.ex. matlagning, sömnad, laga/renovera möbler etc.

Det finns förresten något mer här som heter något med daglig verksamhet, men jag har inte så bra koll på det mer än att en person jag känner (med högfungerande autism) varit delaktig där ett tag och inte tyckte det var något vidare. Dålig anpassning efter individuella behov och förmågor osv. Men det är som sagt inget jag vet så mycket om själv.

Jag ska försöka klura på vad som skulle behövas för att det skulle kunna fungera för mig.
 
Jag ska försöka kolla upp det där med personligt ombud om jag kan hitta hur det fungerar här och vem jag ska kontakta. Om det går att maila kanske jag ska prova det.

Det var någon form av daglig verksamhet har jag för mig. Det ena var mer som ett "fritids" fast för vuxna. Det fanns café, lite olika pyssel, gym osv och man kunde vara med i t.ex. matlagningsgrupp mm om man ville. Det andra (där jag var ett tag) var nog mer strukturerat, där fick man välja en sysselsättning t.ex. matlagning, sömnad, laga/renovera möbler etc.

Det finns förresten något mer här som heter något med daglig verksamhet, men jag har inte så bra koll på det mer än att en person jag känner (med högfungerande autism) varit delaktig där ett tag och inte tyckte det var något vidare. Dålig anpassning efter individuella behov och förmågor osv. Men det är som sagt inget jag vet så mycket om själv.

Jag ska försöka klura på vad som skulle behövas för att det skulle kunna fungera för mig.

Jag kollade upp det där med daglig verksamhet, det som heter så. För att ha rätt att få delta där krävs bl.a. att man har t.ex. autism eller autismliknande tillstånd.
Så då hamnar vi där igen i det där med att jag har "svårare" problem än flera jag känner med autism eller liknande diagnoser, men jag har inte rätt till samma (omfattande) hjälp och stöd. Det är det som gör mig så himla frustrerad och uppgiven :(
 
För att få hjälp av personligt ombud ska man ha psykisk funktionsnedsättning. Vad omfattas av det?
Kortfattat är det att du har svårigheter med saker i vardagen och att det är en psykiatrisk diagnos som är orsaken till det.
Vågar säga av din beskrivning att du har det.
Sen kan man diskutera hur stor den är, om det är tillräckligt.
Men det kan man bara får reda på genom att söka och se hur de bedömer ditt behov.

Så här skriver Socialstyrelsen:
En person har ett psykiskt funktionshinder om han eller
hon har väsentliga svårigheter med att utföra aktiviteter på
viktiga livsområden
och dessa begränsningar har funnits
eller kan antas komma att bestå under en längre tid
.
Svårigheterna ska vara en konsekvens av psykisk störning.

Vad ingår i "psykisk störning"?
Grundprincipen är att alla tillstånd som diagnostiserats (eller
som kunde ha diagnostiserats) som psykiska sjukdomar eller
störningar ingår som möjliga att ge konsekvensen psykiskt
funktionshinder. Här används begreppet psykisk störning som
samlingsbegrepp för alla tillstånd som diagnostiseras som
psykiatriska
.
Många psykiska störningar kan ge konsekvensen psykiskt
funktionshinder. Individens tillstånd ska kunna fylla eller ska vid
någon tidpunkt ha kunnat fylla diagnostiska kriterier för psykisk
störning. Erfarenhetsmässigt kommer gruppen att domineras av
personer med någon psykossjukdom, personlighetsstörning eller
något allvarligare affektivt syndrom.
 
Jag kollade upp det där med daglig verksamhet, det som heter så. För att ha rätt att få delta där krävs bl.a. att man har t.ex. autism eller autismliknande tillstånd.
Så då hamnar vi där igen i det där med att jag har "svårare" problem än flera jag känner med autism eller liknande diagnoser, men jag har inte rätt till samma (omfattande) hjälp och stöd. Det är det som gör mig så himla frustrerad och uppgiven :(
Det är för att få enligt LSS som det krävs.
Men man kan även söka enligt Socialtjänstlagen. Om sysselsättning är något man behöver för att må bra och kunna utvecklas mot bättre självständighet. Olika hur kommunerna ser på det, då det inte är en lika stark rättighet som LSS.

Ifall FK inte tycker att vanlig praktik funkar, och säger att du inte är aktuell för deras insatser för att du behöver bli bättre först. Då kan det vara ett argument för att få en mer anpassad sysselsättning från kommunen. (även utan autism)
Om du får en PO så tror jag de kan hjälpa dig med den biten. Bråka lite ifall du trillar mellan stolarna av att vara "för bra" på ena stället och "för dålig" på det andra.
 
Det är för att få enligt LSS som det krävs.
Men man kan även söka enligt Socialtjänstlagen. Om sysselsättning är något man behöver för att må bra och kunna utvecklas mot bättre självständighet. Olika hur kommunerna ser på det, då det inte är en lika stark rättighet som LSS.

Ifall FK inte tycker att vanlig praktik funkar, och säger att du inte är aktuell för deras insatser för att du behöver bli bättre först. Då kan det vara ett argument för att få en mer anpassad sysselsättning från kommunen. (även utan autism)
Om du får en PO så tror jag de kan hjälpa dig med den biten. Bråka lite ifall du trillar mellan stolarna av att vara "för bra" på ena stället och "för dålig" på det andra.

Det står på kommunens hemsida att för att få delta i deras dagliga verksamhet ska man (kunna) omfattas av LSS, så det verkar inte som att det är ett alternativ annars. Står inget om anpassad sysselsättning utöver det, och de där två ställena jag nämnde tidigare. Verkar vara dem som gäller för "lindrigare" problem.
 
Har inget vettigt att säga egentligen, mer än att jag har också varit på total botten. Det som räddade mig var att jag fick ta över en omplaceringshund. Som du säger så gör det mycket att man MÅSTE ut. Tycker du uttrycker dig fantastiskt bra i skrift, och jag känner igen den där känslan, frustation, maktlöshet, och tomhet. Jag mår idag okej, och vissa dagar faktist riktigt bra. Jag trodde aldrig jag skulle komma dit igen, men här är jag! Jag tror också du har rätt till personligt ombud, det kan hjälpa mycket faktist att bara få lämpa över allt på samma ställe.

Vill mest bara ge dig en stor kram innan jag babblar iväg här helt och hållet, och jag hoppas av hela mitt hjärta att du får den hjälp du behöver och faktist har rätt till. Och det viktigaste, du är aldrig ensam! :heart
 
Har inget vettigt att säga egentligen, mer än att jag har också varit på total botten. Det som räddade mig var att jag fick ta över en omplaceringshund. Som du säger så gör det mycket att man MÅSTE ut. Tycker du uttrycker dig fantastiskt bra i skrift, och jag känner igen den där känslan, frustation, maktlöshet, och tomhet. Jag mår idag okej, och vissa dagar faktist riktigt bra. Jag trodde aldrig jag skulle komma dit igen, men här är jag! Jag tror också du har rätt till personligt ombud, det kan hjälpa mycket faktist att bara få lämpa över allt på samma ställe.

Vill mest bara ge dig en stor kram innan jag babblar iväg här helt och hållet, och jag hoppas av hela mitt hjärta att du får den hjälp du behöver och faktist har rätt till. Och det viktigaste, du är aldrig ensam! :heart

Tack!
Vill du berätta vad som tog dig från botten till att må helt okej nu? Mer än hunden? T.ex. om det var medicin, samtalsstöd etc.
 
Tack!
Vill du berätta vad som tog dig från botten till att må helt okej nu? Mer än hunden? T.ex. om det var medicin, samtalsstöd etc.

För mig, som varit på botten o vänt, var det en sambo, två hästar, sjukgymnastiken och i senare läge psykologkontakten. Jag valde bort medicin (provocerande för en del, andra kan acceptera det).
 
Det finns inskrivet i min journal på psyk att jag berättar "för lite", jag säger inget om hur dåligt jag mår, jag förminskar det alltid. Det står att de måste ta kontakt med mig t.ex. när jag är inlagd och fråga mig, för att jag har väldigt svårt för att säga hur jag mår. Det har ALDRIG hänt att de försökt få reda på hur jag "egentligen" mår eller att de kommit till mig.
/.../
Varför har deras problem tagits på allvar, men inte mina? Vad behöver jag göra för att tas på allvar?
Jag tror att du har svaret här. Du måste prata! Du måste berätta hur du mår, du måste komma med svar på vad du tror kommer vara bra för dig och du måste orka ligga på lite så att du får den hjälpen du behöver.

Pratar du inte så är det väldigt svårt att hjälpa dig.
 
Jag tror att du har svaret här. Du måste prata! Du måste berätta hur du mår, du måste komma med svar på vad du tror kommer vara bra för dig och du måste orka ligga på lite så att du får den hjälpen du behöver.

Pratar du inte så är det väldigt svårt att hjälpa dig.

Men jag försöker ju! Jag verkligen försöker så gott jag kan, hela tiden. Det är framförallt när jag blir inlagd som jag inte berättar. Men i "vanliga" kontakten så att säga så försöker jag verkligen, men jag har inte oändligt med ork så jag klarar liksom inte att ligga på och tjata hur mycket som helst. Speciellt när jag ofta inte ens vet vad jag tror vore bra för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade en kille. Världens finaste. Jag föll för honom som jag aldrig fallit för någon tidigare, jag har aldrig känt så starka...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: moster_punk
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
733
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 233
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp