För dyrt??

Nja, det låter dyrt då du betalar för hela hästen men får bara 3 dagar i veckan. Hur många är det på lektionerna, är det privatlektioner eller i grupp? Hopplektionen förstår jag är i grupp men dom andra två?

Men det beror ju också på vad det kostar att ha hästen uppstallad där som privathäst och vad det är för typ av häst, är det en välutbildad häst som det är möjligt att utvecklas med eller är det "bara" en trött lektionshäst?

Ska man satsa på ridning och det är det man vill så är inte tre gånger i veckan särskilt mycket ridning egentligen.
Fast tre lektioner i veckan ger antagligen en snabbare utveckling än att rida på egen hand fem dagar i veckan.

Jag tycker också att upplägget låter bra. Hade jag varit 14 och fått möjlighet till detta hade jag varit väldigt glad! I verkligheten så har iallafall jag i mitt hästägande ofta haft perioder där det varit svårt att hinna med att hålla hästen i full kondis och därmed inte kunnat ”träna” fullt ut året runt.

Och har man egen häst med alla kostnader som följer så betalar man ju lika mycket de månader man rider tre dagar i veckan som de man rider 5-6dagar. Skulle man dessutom plussa på ridlektioner 3ggr/v så skulle det sannolikt inte landa på 300kr/gång om inte tränaren möjligtvis finns på samma gård så att det blir noll i reskostnader och hyra av ridhus/ridbana.

Vill man rida mer än de tre dagarna så kan man ju ha en medryttarhäst (eller fler samtidigt). Man lär sig väldigt mycket på att rida olika hästar och det är något man missar om man tidigt skaffar en egen och bara rider den.

Folk som inte haft häst själva eller inte räknat realistiskt på kostnaderna verkar inte begripa att det lätt kostar typ 2-400kr/gång att rida sin egen häst om man fördelar kostnaderna på antal ridtillfällen/månad.
 
Jag var med på ett liknande upplägg i en period när jag var utan häst. Kostade 2 200 kr/månad. Då var det 2 lektioner och 1 uteritt varje vecka. Även minst 2 stallpass varje månad.

Vet också vilket ställe det är och tycker priset känns högst rimligt med tanke på vad man får
 
Men priset kan jag kanske tycka är lite i högsta laget om det bara är en riktig lektion. Vi betalar inte ens hälften. Och stallhyra mm är ju kostnader ridskolan har oavsett.

Kostnaden för stallhyra, andra löpande kostnader och avskrivningar på själva ponnyn är ju ändå en kostnad stallet måste få täckning för? Hästar i en verksamhet måste betala sig på ett eller annat sätt, och som många andra påpekat kan man ofta få mycket bättre ekonomi i det hela om den gått fler lektioner istället.

Där jag rider (och på många andra ridskolor i trakten) är lektionsryttare medryttare. Det innebär ju att hästen inte kan gå lika många lektioner, men ger i många fall fördelen att hästen regelbundet rids av en hyggligt duktig ryttare som känner den väl. Kostar pengar gör den oavsett, och någonstans måste pengarna in.
 
Kostnaden för stallhyra, andra löpande kostnader och avskrivningar på själva ponnyn är ju ändå en kostnad stallet måste få täckning för? Hästar i en verksamhet måste betala sig på ett eller annat sätt, och som många andra påpekat kan man ofta få mycket bättre ekonomi i det hela om den gått fler lektioner istället.

Där jag rider (och på många andra ridskolor i trakten) är lektionsryttare medryttare. Det innebär ju att hästen inte kan gå lika många lektioner, men ger i många fall fördelen att hästen regelbundet rids av en hyggligt duktig ryttare som känner den väl. Kostar pengar gör den oavsett, och någonstans måste pengarna in.
Det har du förvisso rätt i. Jag kan ha missat de inläggen :)

Här där dottern rider går hästarna bara lektioner måndag - torsdag, och ev lite privatlektioner på fredagarna, så de som är helgfodervärdar rider fre-sön när hästarna ändå inte går. Och de som är med i tävlingsgruppen tränar på fredagarna så det är inga lektioner som blir lidande då heller. Därav att jag, personligen, tycker att priset är lite i högsta laget för en lektion och sen fri ridning de andra två dagarna :) Men de flesta ridskolor har väl lektioner fler dagar i veckan så då blir priset kanske lite mer motiverat.
 
Hade det varit min stads ridskola, med mediokra stackars hästar och inte så pedagogiska tränare hade det varit oacceptabelt dyrt. Billigare att ha egen häst härikring och betala egen tränare. Men gäller det vettiga hästar och en vass tränare, och ett rent allmänt schysst ställe, då låter det kanon! Upplägget kostar så pass mkt pengar att det är kvalitén som avgör om det är värt pengarna, tycker jag.

Jag vet att en häst kostar mat, hyra, försäkring oavsett hur bra den är. Men det säger sig själv att en häst som inte är bra inte kan hyras ut för samma peng som en duktig läromästare. En tränare har samma omkostnader oavsett om den är dålig eller bra. Men en sämre tränare får kallt räkna med att inte kunna ligga på samma pris som en som är vass. Så är det bara. Sen är det en annan sak att prisnivån behöver justeras uppåt för dem som ÄR bra.
 
En till reflektion, det här upplägget kostar 291kr/gång. Det är ju inte bara ridning det handlar om. Man får tillgång till en ponny som är ”noga utvald till ryttaren”, och den tränas ju mellan gångerna, så man har en vältrimmad och välriden ponny hela terminen och det blir som en sorts lyxigare delfodervärdsskap.
 
Fast tre lektioner i veckan ger antagligen en snabbare utveckling än att rida på egen hand fem dagar i veckan.

Jag tycker också att upplägget låter bra. Hade jag varit 14 och fått möjlighet till detta hade jag varit väldigt glad! I verkligheten så har iallafall jag i mitt hästägande ofta haft perioder där det varit svårt att hinna med att hålla hästen i full kondis och därmed inte kunnat ”träna” fullt ut året runt.

Och har man egen häst med alla kostnader som följer så betalar man ju lika mycket de månader man rider tre dagar i veckan som de man rider 5-6dagar. Skulle man dessutom plussa på ridlektioner 3ggr/v så skulle det sannolikt inte landa på 300kr/gång om inte tränaren möjligtvis finns på samma gård så att det blir noll i reskostnader och hyra av ridhus/ridbana.

Vill man rida mer än de tre dagarna så kan man ju ha en medryttarhäst (eller fler samtidigt). Man lär sig väldigt mycket på att rida olika hästar och det är något man missar om man tidigt skaffar en egen och bara rider den.

Folk som inte haft häst själva eller inte räknat realistiskt på kostnaderna verkar inte begripa att det lätt kostar typ 2-400kr/gång att rida sin egen häst om man fördelar kostnaderna på antal ridtillfällen/månad.
Som sagt så beror mycket på häst och tränare. Jag har sett folk rida för tränare i flera år utan att komma framåt alls och många som bara rider för tränare varannan vecka och som kommer fortare framåt.

Som jag skrev, det kan vara billigt och det kan också vara otroligt dyrt. I mitt fall hade det varit dyrt. Det går liksom inte att säga om någonting är dyrt eller inte egentligen. Jag kom undan billigare med dressyrtränare med egen häst två dagar i veckan i ett billigare stall. Inte billigare kanske men ungefär samma summa..lite mera kanske.

Sen är det sällan medryttarhästar är direkt gratis ifall man vill vara medryttare på en häst som kan någonting och som man får träna på. Så då blir det dubbel kostnad där istället.

Sen beror det ju iofs också på vad man vill med sitt hästliv, jag personligen uppskattar att leva med hästarna även utan ridningen och hade inte uppskattat bara ridning för det priset. Jag tycker det är viktigt att umgås med hästen på flera sätt än bara ridning.
 
Senast ändrad:
Som sagt så beror mycket på häst och tränare. Jag har sett folk rida för tränare i flera år utan att komma framåt alls och många som bara rider för tränare varannan vecka och som kommer fortare framåt.

Som jag skrev, det kan vara billigt och det kan också vara otroligt dyrt. I mitt fall hade det varit dyrt. Det går liksom inte att säga om någonting är dyrt eller inte egentligen. Jag kom undan billigare med dressyrtränare med egen häst två dagar i veckan i ett billigare stall. Inte billigare kanske men ungefär samma summa..lite mera kanske.

Sen är det sällan medryttarhästar är direkt gratis ifall man vill vara medryttare på en häst som kan någonting och som man får träna på. Så då blir det dubbel kostnad där istället.

Sen beror det ju iofs också på vad man vill med sitt hästliv, jag personligen uppskattar att leva med hästarna även utan ridningen och hade inte uppskattat bara ridning för det priset. Jag tycker det är viktigt att umgås med hästen på flera sätt än bara ridning.
Fast nu är egen häst inte aktuellt för TS så där faller stora delar av ditt resonemang. Till det så har folk som vet var detta är sagt att tränaren är ytterst kompetent, så där faller i princip resten av resonemanget
 
Som sagt så beror mycket på häst och tränare. Jag har sett folk rida för tränare i flera år utan att komma framåt alls och många som bara rider för tränare varannan vecka och som kommer fortare framåt.

Som jag skrev, det kan vara billigt och det kan också vara otroligt dyrt. I mitt fall hade det varit dyrt. Det går liksom inte att säga om någonting är dyrt eller inte egentligen. Jag kom undan billigare med dressyrtränare med egen häst två dagar i veckan i ett billigare stall. Inte billigare kanske men ungefär samma summa..lite mera kanske.

Sen är det sällan medryttarhästar är direkt gratis ifall man vill vara medryttare på en häst som kan någonting och som man får träna på. Så då blir det dubbel kostnad där istället.

Sen beror det ju iofs också på vad man vill med sitt hästliv, jag personligen uppskattar att leva med hästarna även utan ridningen och hade inte uppskattat bara ridning för det priset. Jag tycker det är viktigt att umgås med hästen på flera sätt än bara ridning.
Just i den här trådskaparens fall har det framgått att det är mycket bra tränare och hästar.

Om medryttarhäst kostar pengar eller inte verkar variera väldigt, jag har haft turen med mina närmare tio medryttarhästar genom livet att de inte kostat mig någonting. De varierade i utbildningsgrad (och jag med!) men var alla guld värda för min utveckling som ryttare, och att jag fick möjlighet att vara i stallet och bara vara med hästar och känna på hur det är att ha häst. (Det har varit i olika delar av landet)
 
Ja det är ju en riktig chans för de som inte har möjlighet att ha egen häst. Tänk om detta hade funnits på min tid.
Håller verkligen med!

Jag har ju lagt ner ridningen, men tänker ofta att jag kanske ska börja igen när det passar i livet. Dyker det upp en tant-variant av det där upplägget så vore det helt optimalt. Att komma igång igen och få kontinuitet i ridningen med tränare och det till en fast kostnad. Super!
 
Som jag skrev, det kan vara billigt och det kan också vara otroligt dyrt. I mitt fall hade det varit dyrt. Det går liksom inte att säga om någonting är dyrt eller inte egentligen. Jag kom undan billigare med dressyrtränare med egen häst två dagar i veckan i ett billigare stall. Inte billigare kanske men ungefär samma summa..lite mera kanske.

På riktigt? Vad har ni för magiska uppstallningsmöjligheter egentligen? Jag får inte ens in en tom box för under 3000:-. Bara boxhyra (mindre anläggning utanför stan, halvdan tillgång på ridhus och hagar) och avskrivningar på en medelmåttig ponny utan nämnvärd utbildning eller potential skulle landa på 4000:-.

Ska den sen skos, försäkras och rida för tränare (någon av klubbens egna) en gång i veckan så är 6-7000:- en väldigt optimistisk siffra. Och då står jag dessutom med risken för veterinärkostnader och oridbar/osäljbar häst om något händer.

En verksamhet kan, till skillnad från en privatperson, inte "glömma bort" att räkna med utgifter bara för att de inte är aktuella för dagen.
 
Och min hyresvärd har ju redan lägenheten oavsett om jag bor där eller inte...? Det är klart de ska räkna in "allt"?
Fast nej, det ska de inte! Hästen används ju i resten av verksamheten också och drar in pengar till sitt uppehälle där. Konceptet är toppen och priset full skäligt men jag håller med den som skrev att formuleringen är lite vansklog.
 
Bara läst i början av tråden. Tycker priset verkar helt rimligt, tom billigt om det är bra tränare och fina ponnyer.
Toppenupplägg för alla parter.
 
På riktigt? Vad har ni för magiska uppstallningsmöjligheter egentligen? Jag får inte ens in en tom box för under 3000:-. Bara boxhyra (mindre anläggning utanför stan, halvdan tillgång på ridhus och hagar) och avskrivningar på en medelmåttig ponny utan nämnvärd utbildning eller potential skulle landa på 4000:-.

Ska den sen skos, försäkras och rida för tränare (någon av klubbens egna) en gång i veckan så är 6-7000:- en väldigt optimistisk siffra. Och då står jag dessutom med risken för veterinärkostnader och oridbar/osäljbar häst om något händer.

En verksamhet kan, till skillnad från en privatperson, inte "glömma bort" att räkna med utgifter bara för att de inte är aktuella för dagen.
Alla stall är inte dyra. Jag har stått på stall med kallhyror som är högre än nånsin och stall som är billigare och kan då prioritera annat. Sen behöver du inte förklara för mig vad hästar behöver då jag ägt häst större delen av mitt liv.

Dom villkoren att ha häst på som du skriver hade jag aldrig haft häst på, det finns bra stall med full tillgång till manege och paddock och bra hagar och där man dessutom inte är bunden till någon speciell klubbs tränare.

Fantastiskt vad vissa tror att hästägande måste kosta, att det är så främmande att det inte är så dyrt i hela landet på alla ställen.
 
Just i den här trådskaparens fall har det framgått att det är mycket bra tränare och hästar.

Om medryttarhäst kostar pengar eller inte verkar variera väldigt, jag har haft turen med mina närmare tio medryttarhästar genom livet att de inte kostat mig någonting. De varierade i utbildningsgrad (och jag med!) men var alla guld värda för min utveckling som ryttare, och att jag fick möjlighet att vara i stallet och bara vara med hästar och känna på hur det är att ha häst. (Det har varit i olika delar av landet)
Här omkring är det ingen mer eller mindre som låter medryttare träna för tränare och tävla osv på en häst som är i tävlingskondition och som är hyfsat högt utbildad. Däremot kryllar det av gratis medryttarhästar vars ägare inte rider regelbundet eller har någon plan för hästen, dom brukar inte kosta något. Men det är få som äger sin häst och samtidigt tränar och tävlar och som även vill ha en medryttare på den som också ska träna den.

Och absolut, som jag skrivit många gånger nu, är upplägget inkluderat med garanterat bra hästar som man garanterat kan utvecklas på på det sättet att man kan ta sig uppåt i klasserna osv så absolut kan priset vara fullt rimligt. Det är väl jag som har en väldigt dålig bild av hur ridskolehästar är, majoriteten är säkerligen i grunden bra utbildade men tappar gnistan fort när dom blir ridskolehästar och blir lite avskärmade. Men sen är ridskolorna här omkring inte särskilt bra.
 
Fast nu är egen häst inte aktuellt för TS så där faller stora delar av ditt resonemang. Till det så har folk som vet var detta är sagt att tränaren är ytterst kompetent, så där faller i princip resten av resonemanget
Jag har skrivit flera gånger att det är ett bra upplägg om hästarna håller måttet och man passar bra med tränaren. Flera gånger har jag skrivit att det kan vara ett bra pris men även ett otroligt dyrt pris. Så nej, jag håller inte med dig om att det är ett resonemang som faller. Det är omöjligt att säga om ett upplägg är billigt eller dyrt när man inte vet kvalitén på hästarna eller vet om ifall man passar med tränaren, för nej alla tränare passar inte alla människor oavsett hur duktiga dom är.
 
Här omkring är det ingen mer eller mindre som låter medryttare träna för tränare och tävla osv på en häst som är i tävlingskondition och som är hyfsat högt utbildad. Däremot kryllar det av gratis medryttarhästar vars ägare inte rider regelbundet eller har någon plan för hästen, dom brukar inte kosta något. Men det är få som äger sin häst och samtidigt tränar och tävlar och som även vill ha en medryttare på den som också ska träna den.

Och absolut, som jag skrivit många gånger nu, är upplägget inkluderat med garanterat bra hästar som man garanterat kan utvecklas på på det sättet att man kan ta sig uppåt i klasserna osv så absolut kan priset vara fullt rimligt. Det är väl jag som har en väldigt dålig bild av hur ridskolehästar är, majoriteten är säkerligen i grunden bra utbildade men tappar gnistan fort när dom blir ridskolehästar och blir lite avskärmade. Men sen är ridskolorna här omkring inte särskilt bra.
Helt ok att du tycker att det är dyrt. :) Och en del ridskolor har avtrubbade hästar ja.

Angående medryttarhästar så känner jag att det för mig varit mycket värt att rida hästar med olika utbildningsnivå genom åren. Man lär sig ju mycket på det. Även av outbildade eller styva hästar. Om man som komplement till det dessutom rider för instruktör 3ggr/v på välutbildade hästar så lär man utvecklas ganska snabbt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 546
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp