Bli behandlad som en lakej? (är medryttare/skötare)

Tycker du ska leta efter en ny medryttarhäst för ägaren utnyttjar dig rätt så rejält.
Först lockar hon tillbaka dig och du får rida sen dras det ner.
Hon vill slippa stallsysslor och göra för mycket mer än att bara rida låter det som.

Jag har varit medryttare, fick rida men blev inte så många gånger var omöjligt pga vädret, han tappade en sko och då kunde han inte ridas på 2 veckor.
Jag fixade allt i stallet och ofta flera gånger i veckan och ställde upp med kort varsel.
Sen när det blev flytt så kände jag att nej, det är inte värt det.
Och ägaren blev ju inte alls glad och kunde inte ens skriva tack för tiden jag hade varit där tillbaka 🙄
 
Tycker du ska leta efter en ny medryttarhäst för ägaren utnyttjar dig rätt så rejält.
Först lockar hon tillbaka dig och du får rida sen dras det ner.
Hon vill slippa stallsysslor och göra för mycket mer än att bara rida låter det som.

Jag har varit medryttare, fick rida men blev inte så många gånger var omöjligt pga vädret, han tappade en sko och då kunde han inte ridas på 2 veckor.
Jag fixade allt i stallet och ofta flera gånger i veckan och ställde upp med kort varsel.
Sen när det blev flytt så kände jag att nej, det är inte värt det.
Och ägaren blev ju inte alls glad och kunde inte ens skriva tack för tiden jag hade varit där tillbaka 🙄
Men det där är ju inte alls ett liknande scenario? Utöver att du ställde upp med kort varsel alltså, men även om det varit din egen häst så hade det kanske inte varit möjligt att få på tappskon inom två veckor och vädret hade varit detsamma?
 
Jag instämmer i kören, sök dig vidare du. Jag har gjort allt det där som du gör som medryttare men det var en kompis till mig som var hästägaren och jag tyckte det var mycket roligare än att sitta hemma. Jag hade inte gjort det om mitt mål var att rida. Som andra påpekat verkar det ju inte riktigt vara medryttare den här hästägaren söker utan sällskap/medhjälpare och då är ni nog inte en så bra matchning.
 
Men det där är ju inte alls ett liknande scenario? Utöver att du ställde upp med kort varsel alltså, men även om det varit din egen häst så hade det kanske inte varit möjligt att få på tappskon inom två veckor och vädret hade varit detsamma?

Handlade om pengarna med hovslagaren att han fick gå två veckor innan han blev skodd sen hon ville inte att man skulle rida när det var snö ute.
Jag gick o köpte grejer hon bad om men pengarna såg jag inte röken av.
Var hos hästen fler gånger i veckan än henne för det mesta.
Och fick under tiden hos henne mest fixa med mat o hö, mocka mm.
 
Handlade om pengarna med hovslagaren att han fick gå två veckor innan han blev skodd sen hon ville inte att man skulle rida när det var snö ute.
Jag gick o köpte grejer hon bad om men pengarna såg jag inte röken av.
Var hos hästen fler gånger i veckan än henne för det mesta.
Och fick under tiden hos henne mest fixa med mat o hö, mocka mm.
Okej, det låter inte speciellt schysst att be dig att köpa saker och inte betala för dem och lite märkligt att inte vilja att hästen reds när det var snö. Men att fixa mat och mocka hör ju ofta till vid medrytteri, lite beroende på vad man kommit överens om. Jag har text sett det som självklart att fortsätta som avtalat i stallet även om hästen varit tex. skadad och inte kunnat ridas. Man bör väl ha tydlig kommunikation så båda parter är tydliga med vad de vill ha ut av överenskommelsen. Tycker det är tydligt att TS blivit utnyttjad, utifrån det du skrev i ditt förra inlägg lät det inte lika självklart i ditt fall (men det blev lite tydligare varför du upplevde det så nu).
 
Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som ridlärare, haft foderhästar samt suttit i styrelsen på en mindre ridskola. Jag är verkligen inget proffs, men helt oduglig är jag inte heller. Ponnyns ägare kom jag i kontakt med efter att hon besvarat min annons om att bli medryttare. I den så skrev jag att jag egentligen inte hade några krav på att få rida utan jag ville mest bara komma i kontakt med hästvärlden igen, vilket kanske är stommen till mitt problem idag.

Så vad är mitt problem? jo just det här med att jag i princip aldrig får rida hästen. Jag gör stallsysslor, promenerar hästen till fots och följer med som "hästskötare" när ägaren själv rider. I början så trodde jag att hon ville bygga upp förtroendet för mig först (vilket jag har full förståelse för) och att ridningen skulle komma senare. Men tiden gick och det blev inte så. Hon verkade helnöjd med att ha någon som mockar, packar hö, städar och tar ut hästen på promenad. Så efter 6 månader avslutade jag vår kontakt, med den motiveringen att jag kände att jag inte fick någon möjlighet att utvecklas som ryttare. Jag var även noga med att påpeka att det förmodligen var mitt eget fel, med tanke på min formulering i min annons. Ägaren tog det bra och vi hade ingen kontakt på ett par månader.

Sedan skickade hon ett sms där hon skrev att hästen saknade mig och att jag gärna fick "komma tillbaka". Jag blev till en början glad, då både hon och hästen är trevliga individer. Hon gav mig även den uppfattningen i det smset att jag skulle få rida hästen i större utsträckning, så jag köper det och kommer tillbaka. Till en början så fungerade det bra, jag fick rida och hon gav mig råd från marken. Sedan så blir antalet ridtimmar för min del färre och färre, till sist är jag tillbaka på samma ruta som jag varit tidigare. Jag sadlar/borstar hästen åt henne och mockar efter ekipaget i ridhuset. Ibland så agerar jag kameraman och filmar/tar kort under deras ridpass. Jag känner mig helt ärligt som en lakej och inte som en likvärdig människa. Jag har full respekt för henne som ägare och vill därmed inte tränga mig på heller. Frågan är hur jag gör i den här situationen? hon är väldigt tacksam de gånger som jag är ute i stallet eller följer med henne in i ridhuset, så hon är inte otacksam på något sätt. Jag har 3 mil ut till henne enkel väg och alla pengar som jag lägger på bensin för att kunna åka dit känns inte värt det. Jag är (tyvärr) ganska blyg och försiktig som person, därför har jag även svårt för att bara fråga henne rakt ut varför hon inte låter mig rida. Men det kanske är enda utvägen? eller har jag helt enkelt skjutit mig i foten på grund av formuleringen i min annons för mer än ett år sedan?

P.S ber om ursäkt ifall tråden är placerad i fel forum.
Tycker du ska skriva till henne att det inte är värt allt besvär utan ridningen. Skriv en ny annons och gå vidare från dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Whirlie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp