För eller mot avloppsslam som gödning i matproduktion?

Jag hittar enbart metaller i den listan? Inga organiska föroreningar, läkemedel osv. Kollar jag fel?
Det är tyvärr ganska vanligt inom miljöområdet. Man tittar på metallerna som är det enkla att sätta gränsvärden för och slänger in de organiska ämnena i en totalpott och här inte ens det. Orsaken är nog helt enkelt att det finns ett väldigt specificerat antal metaller med väl kända biverkningar medan antalet organiska kemikalier är miljontals och har ofta väldigt okända biverkningar. Det är även nästintill omöjligt och att analysera så brett. Inom deponeringsområdet så finns det några grupper av ämnen där et finns gränsvärden om man vill lägga sitt material på en deponi för inert material samt ett par övergripande siffror. Tittar man istället på deponi för icke farligt avfall och farligt avfall så finns det bara tre övergripande siffror nämligen TOC (totalt organiskt kol), DOC (löst organsikt kol) samt GF (glödförlust). Det går alltså att få in riktigt otäcka ämnen på dessa deponiklasser i för ämnena väldigt höga halter inom den lagstiftning som finns. Det finns iofs vissa kringlagstiftningar som man måste hålla koll på men som sagt generellt så är de organiska ämnena underkontrollerade.
 
Det är tyvärr ganska vanligt inom miljöområdet. Man tittar på metallerna som är det enkla att sätta gränsvärden för och slänger in de organiska ämnena i en totalpott och här inte ens det. Orsaken är nog helt enkelt att det finns ett väldigt specificerat antal metaller med väl kända biverkningar medan antalet organiska kemikalier är miljontals och har ofta väldigt okända biverkningar. Det är även nästintill omöjligt och att analysera så brett. Inom deponeringsområdet så finns det några grupper av ämnen där et finns gränsvärden om man vill lägga sitt material på en deponi för inert material samt ett par övergripande siffror. Tittar man istället på deponi för icke farligt avfall och farligt avfall så finns det bara tre övergripande siffror nämligen TOC (totalt organiskt kol), DOC (löst organsikt kol) samt GF (glödförlust). Det går alltså att få in riktigt otäcka ämnen på dessa deponiklasser i för ämnena väldigt höga halter inom den lagstiftning som finns. Det finns iofs vissa kringlagstiftningar som man måste hålla koll på men som sagt generellt så är de organiska ämnena underkontrollerade.
Jag vet, jag jobbar med föroreningar i jord, grundvatten, sediment och ytvatten sedan tio år ;)
Min fråga var till @Milosari som menar att slammet är helt säkert om det är certifierat, men jag hittade enbart haltgränser för metaller i certifieringen. Man hänvisar förvisso till PRIO-databasen nånstans men jag har svårt att se att slammet provtas för över 5000 olika ämnen till förutom de 60 spårämnena.
 
Hej!
Att man riktar ett förslag åt hästnäringen för att minska övergödning är för mig att sila mygg och svälja elefanter.
Avloppsvattnet som pumpas ut i sjöar och hav bör ju vara ett avsevärt större problem. Om vi kan ta tillvara på näringen från slam och avloppsvatten och använda som gödning på åkermark minskar dessutom efterfrågan på konstgödsel som också är en miljöbov. Det finns metoder för att få bort en del av tungmetaller och ha ihjäl bakterier och det finns 30 åriga odlingsförsök med slam gjorda i Lomma med positiva resultat.
Den stora frågan verkar handla om vi konsumenter vill äta mat som produceras av folka mög (i dagsläget används ju gödsel från ko och svin och det verkar ju folk ok med). Vad tycker du?

Mot. Vi vet för lite om slam och växters upptag samt urlakning till omgivning för att jag ska vara bekväm med fri användning av avloppsslam på odlingsmark. Det är skillnad på skit och skit. Kogödsel är kogödsel och avloppsslam är bajs, läkemedel, knark, höfluorerade ämnen, tungmetaller och allt annat som spolas ned i avlopp och flockas ihop till slammet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp