För få hästar slaktas i Sverige

Jag kollade på att åka till slakt med en av mina hästar. Men tyvärr blev det för lång resa mitt i vintern, så det ville jag inte utsätta den för. Kommande avlivning ser det likadant ut, jag hade gärna åkt till slakteri, men inte när det är vinterväglag och dåliga vägar till slakteriet.
 
Jag har precis (I måndags) tagit bort en häst som skulle gått att slakta till livsmedel. Jag undersökte den möjligheten och insåg att det blev billigare för mig att ta hem Lantbrukstjänst och göra det hemma än att slakta till livsmedel.
Varför?
Jo det långa avståndet, låga priset och det faktum att jag hade behövt vara hemma från jobbet en dag, då det inte gick att välja tid. Gjorde att det hade kostat mig mer och varit betydligt jobbigare för hästen.
 
Är så glad över att ha bästa slakteriet 5 km härifrån, har skickat mina hästar dit i den mån det gått, i annat fall har de anlitats för avlivning på plats :love:
Önskar att det fanns fler såna ställen....
Vid koll ser jag att vi har den stora turen att ha hela fem slakterier inom mindre än tio mil :up:
https://hastnaringen.se/slakterier-for-hast/
Närmaste för mig är 2,5h med bil utan släp 😢.

Mina 2 fösta kunde jag inte slakta då ena ätit butta och andra hade passet försvunnit på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Veterinär Izabella Granswed menar att vi i Sverige förbrukar hästar på ett sätt som inte är bra. Hon menar att när hästen inte håller...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 039
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Lillebil Andersén hittade sin älskade häst Kaj iskall och skräckslagen i hagen efter att ha blivit skrämd av fyrverkerier. Bara några...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Marita73
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan oktober 2021 ska alla hästar i Sverige vara registrerade hos Jordbruksverket för att underlätta smittspårning vid utbrott av...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp