Bukefalos 28 år!

”Många hästar i Sverige avlivas i onödan”

Veterinär Izabella Granswed menar att vi i Sverige förbrukar hästar på ett sätt som inte är bra. Hon menar att när hästen inte håller för det den är avsedd för så avlivas den framför att omplaceras. Där ligger Sverige efter andra länder vilket Maria Gretzer håller med om.
 
Har inte lyssnat på på podden men vilka menas med "vi?"
Och vad för hästar är det vi pratar om?

Med tanke på senaste årens scam med säljand av skadade hästar med falska plåtar är det väl inte jättekonstigt att avliva en "kroniskt sliten" häst som förvisso kan promenadridas och göra en hobbyryttare som mig själv att känna mig som en miljon MEN. Jag varken kan eller vill betala 80 000kr 🤷‍♀️
 
Har inte lyssnat på på podden men vilka menas med "vi?"
Och vad för hästar är det vi pratar om?

Med tanke på senaste årens scam med säljand av skadade hästar med falska plåtar är det väl inte jättekonstigt att avliva en "kroniskt sliten" häst som förvisso kan promenadridas och göra en hobbyryttare som mig själv att känna mig som en miljon MEN. Jag varken kan eller vill betala 80 000kr 🤷‍♀️
Men du bor väl inte i Sverige? Du har full koll ändå?
 
Och jag tänker fortfarande på projektet det stora försäkringsbolaget gjorde där det visade sig att många hästar blev friskförklarade efter långa viloperioder (ibland år) och behandling. Veterinären berättade att närmare 80% av hästarna i projektet (om jag minns rätt) faktiskt blev friska.
De kritiserade både veterinärer och ägare som inte tog mer ansvar, mellan raderna, och avslutade med att berätta att projektet blev för dyrt så det lades ner. Inte ens försäkringsbolaget ville alltså lägga pengar och tid på dessa hästar men ville att ägare skulle göra det.

Nä, jag håller med @EZMK.
Vi kanske är mer ansvarstagande än andra länder?
 
Och jag tänker fortfarande på projektet det stora försäkringsbolaget gjorde där det visade sig att många hästar blev friskförklarade efter långa viloperioder (ibland år) och behandling. Veterinären berättade att närmare 80% av hästarna i projektet (om jag minns rätt) faktiskt blev friska.
De kritiserade både veterinärer och ägare som inte tog mer ansvar, mellan raderna, och avslutade med att berätta att projektet blev för dyrt så det lades ner. Inte ens försäkringsbolaget ville alltså lägga pengar och tid på dessa hästar men ville att ägare skulle göra det.

Nä, jag håller med @EZMK.
Vi kanske är mer ansvarstagande än andra länder?

Eller hur, saker ska fixas direkt och bli hundra inom två röda. När vi har haft någon häst som varit knackig men inte akut så brukar vi vanligtvis avvakta med vila x antal dagar i samråd med veterinär och det är förvånansvärt hur många gånger det faktiskt räcker för att hästen ska bli kry igen.

Jag tänker också att man överskattar viljan på marknaden att faktiskt vilja köpa en häst som inte är helt ok, men som håller till hobbyridning/sällskap. Då får man sänka priset såpass mycket att man riskerar att skapa en vandringspokal istället. Speciellt när vi pratar prestationshästar som plötsligt ska bli skogsmullar hos någon mindre erfaren med en mindre budget.
 
Jeg tror ikke det er stor forskjell på Sverige og Norge når det kommer til hvordan vi har hester som hobby. Det er veldig dyrt, selv med en helt frisk hest. Og risikoen med en hest som har kjent skadehistorikk er større enn en uten. Likevel kjenner jeg ikke til at hester blir avlivet på tynt grunnlag, heller at hester blir avlivet for sent.
 
Orkar inte lyssna på podden så kanske missar något väsentligt, men det känns som ett märkligt uttalande av en veterinär. Min känsla är också att man nog oftare avlivar för sent.

Låter inte lämpligt att sälja högblodade tävlingshästar som skogsmullar, för att inte tala om dyrt. En stor SWB äter ju en hel del, och betesäsongen här i norra Sverige gör verkligen inte att ”lösdrift” är svaren på dyra grovfoderkostnader.
 
Jag känner mig också tveksam inför det här uttalandet, det är absolut inte markant billigare att ha häst på lösdrift än i box, det enda som kanske blir billigare är att det går mindre strö, men det går mer grovfoder pga att dom bor i lägre temperaturer.

Det här är Sverige, inte England. Vi har inte växande bete och lagoma temperaturer året runt.

Och veterinärkostnaderna är skyhöga här jämfört med andra länder.... Det är jättedyrt att ha häst i Sverige. Vem ska köpa och ha råd att hålla alla trasiga?

Jag skulle själv jättegärna ha en hel flock med pensionärer och rehabprojekt men den inkomstnivån har jag verkligen inte.
 
Nu har inte jag heller lyssnat på podden så är kanske helt fel ute, men är inte problemet kanske att en del har hästar som slit och släng istället för vårda och ta om hand? En del ryttare har alltid halta hästar, är det fel på ridningen eller hästen? En dyr tävlingshäst som skadas döms hellre ut när några quick fix-behandlingar bara löser problemet tillfälligt istället för att få en lång rehabilitering, så ryttaren snabbt kan tävla igen på en ny häst.

Hästen kanske skulle hålla utmärkt för en annan disciplin efter rehab men då måste man först behandla = kostar pengar, och sedan sälja om man själv inte vill byta inriktning = kostar pengar. Alternativt så kan hästen bli helt återställd enligt försöket som jag tror det var Agria som hade, men det kostar som sagt pengar och det blir inga tävlingar under tiden om man inte har råd att ha fler hästar.

Det är knappast skogsmullarna som slaktas ut för tidigt utan just de dyra "tävlingsmaskinerna" som inte håller. Hur många gånger har man inte hört om hästar som sprutas i tid och otid? Jag har känt ryttare som tycker deras hästar inte behöver gå ute mer än en fm eller en em, en ryttare tyckte hästen hade tråkigt i hagen tillsammans med andra hästar så den fick stå inne ensam efter lunch och glo in i en vägg. Som om det skulle vara roligare?
 
Nu har inte jag heller lyssnat på podden så är kanske helt fel ute, men är inte problemet kanske att en del har hästar som slit och släng istället för vårda och ta om hand? En del ryttare har alltid halta hästar, är det fel på ridningen eller hästen? En dyr tävlingshäst som skadas döms hellre ut när några quick fix-behandlingar bara löser problemet tillfälligt istället för att få en lång rehabilitering, så ryttaren snabbt kan tävla igen på en ny häst.

Hästen kanske skulle hålla utmärkt för en annan disciplin efter rehab men då måste man först behandla = kostar pengar, och sedan sälja om man själv inte vill byta inriktning = kostar pengar. Alternativt så kan hästen bli helt återställd enligt försöket som jag tror det var Agria som hade, men det kostar som sagt pengar och det blir inga tävlingar under tiden om man inte har råd att ha fler hästar.

Det är knappast skogsmullarna som slaktas ut för tidigt utan just de dyra "tävlingsmaskinerna" som inte håller. Hur många gånger har man inte hört om hästar som sprutas i tid och otid? Jag har känt ryttare som tycker deras hästar inte behöver gå ute mer än en fm eller en em, en ryttare tyckte hästen hade tråkigt i hagen tillsammans med andra hästar så den fick stå inne ensam efter lunch och glo in i en vägg. Som om det skulle vara roligare?
Och är hästen användbarhetsförsäkrad så vill ägaren ha ut pengar och den som vill rida lite lättare vill väl inte ha en som inte ens får gå någon LC dressyr tävling om den skulle vilja. Och kan inte hästen gå ens en LC så undrar jag om den håller för lättare skogstur.
 
Nu har inte jag heller lyssnat på podden så är kanske helt fel ute, men är inte problemet kanske att en del har hästar som slit och släng istället för vårda och ta om hand? En del ryttare har alltid halta hästar, är det fel på ridningen eller hästen? En dyr tävlingshäst som skadas döms hellre ut när några quick fix-behandlingar bara löser problemet tillfälligt istället för att få en lång rehabilitering, så ryttaren snabbt kan tävla igen på en ny häst.

Hästen kanske skulle hålla utmärkt för en annan disciplin efter rehab men då måste man först behandla = kostar pengar, och sedan sälja om man själv inte vill byta inriktning = kostar pengar. Alternativt så kan hästen bli helt återställd enligt försöket som jag tror det var Agria som hade, men det kostar som sagt pengar och det blir inga tävlingar under tiden om man inte har råd att ha fler hästar.

Det är knappast skogsmullarna som slaktas ut för tidigt utan just de dyra "tävlingsmaskinerna" som inte håller. Hur många gånger har man inte hört om hästar som sprutas i tid och otid? Jag har känt ryttare som tycker deras hästar inte behöver gå ute mer än en fm eller en em, en ryttare tyckte hästen hade tråkigt i hagen tillsammans med andra hästar så den fick stå inne ensam efter lunch och glo in i en vägg. Som om det skulle vara roligare?

Men er det virkelig så mange som bruker hester på den måten? Jeg kjenner ingen, og har ikke møtt på noen gjennom over 30 år med hest. Jeg sier ikke at det ikke finnes, men er tvilsom til at det skal være et stort problem.
 
Men er det virkelig så mange som bruker hester på den måten? Jeg kjenner ingen, og har ikke møtt på noen gjennom over 30 år med hest. Jeg sier ikke at det ikke finnes, men er tvilsom til at det skal være et stort problem.
I Stockholmsområdet är det tyvärr vanligt fortfarande och jag tror det är det på fler håll. Stora anläggningar med lite hagmark och okunniga ägare.

Och är hästen användbarhetsförsäkrad så vill ägaren ha ut pengar och den som vill rida lite lättare vill väl inte ha en som inte ens får gå någon LC dressyr tävling om den skulle vilja. Och kan inte hästen gå ens en LC så undrar jag om den håller för lättare skogstur.
Nu räknar jag inte med att en häst bara skulle slås ut för att den inte håller för en LC utan många hästar blir sönderridna helt i onödan. Lyssnar just nu på podden och det tas upp just hur viktigt det är med varierad ridning på olika underlag och att inte sitta och nöta på ridbanan hela tiden. Att ständigt och jämt nöta, nöta, nöta samma rörelser på samma underlag ger skador. Rid ut för 17!
 
Undrar vilka det är hon menar som vill lägga massa pengar på att ha alla dessa hästar för lättare träning/ promenad ridning? Hur menar dom med lösdrift? Blir ju inte billigare att hålla häst för att den går på lösdrift än i box.

Lösdrift brukar åtminstone vara billigare i hyra än box.
 
Lösdrift brukar åtminstone vara billigare i hyra än box.
Nu var det länge sedan jag hade koll men tyckte skillnad mer innan iallafall låg i att det ingår mindre i lösdriftstall än boxstall men att hyran var liknade om samma saker och service ingår.

Men kan ha ändrats såklart i takt med att lösdrift blivit vanligare.
 
Lösdrift brukar åtminstone vara billigare i hyra än box.

Det var så för 10 år sen, men åtminstone i mitt område så är det flera boxstall som är billigare än de seriösa lösdrifterna. Har man personal som sköter in- och utsläpp så bör boxstallen såklart vara dyrare.

En bra lösdrift kostar ju en hel del i anläggningskostnad och hagunderhåll om man inte har supertur med vilken mark man har.
 
Det var så för 10 år sen, men åtminstone i mitt område så är det flera boxstall som är billigare än de seriösa lösdrifterna. Har man personal som sköter in- och utsläpp så bör boxstallen såklart vara dyrare.

En bra lösdrift kostar ju en hel del i anläggningskostnad och hagunderhåll om man inte har supertur med vilken mark man har.

Här i Stockholmtrakten är boxplatserna fortfarande dyrare. Åtminstone på norra sidan.
 
Nu var det länge sedan jag hade koll men tyckte skillnad mer innan iallafall låg i att det ingår mindre i lösdriftstall än boxstall men att hyran var liknade om samma saker och service ingår.

Men kan ha ändrats såklart i takt med att lösdrift blivit vanligare.

Kanske är lokalt, jag vet inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 099
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp