Bukefalos 28 år!

För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

Alexandra_W

Trådstartare
Plockade framen ethacillinflaska ur kylskåpet för att göra iordning sprutor. Men halva innehållet satt, även efter ordentlig omskakning, som en 'klump' i botten. Tänkte först det var fel på flaskan, men alla tre var likadana.

Är det för kallt i kylskåpet, eller är det fullt normalt? Jag har aldrig lagt märke till det förr iaf? (Dock är det många år sen jag sprutade PC sist).

/Alexandra - med flaskan på 'tining'
 
Sv: För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

Det borde vara fullt normalt, vet själv att jag får skaka som en galning ibland. står ju också att det ska ju förvaras mellan 2-8 grader. men får ej utsättas för frost
 
Sv: För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

Ethacillin har varit rimligt lättskakat tidigare, dock blivit sämre på sistone. Tillverkaren påstod i våras att de löst problemet men det verkar inte så. Sedimentering har alltid varit ett problem med "vita penicilliner" o något som styrt vårt preparatval lika mkt som priset.
PL
 
Sv: För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

jo, antar att det ska vara så. har använt ethacillin 3 kurer i år. har varit likadant varje gång, man har fått skaka som en galning :crazy:
 
Sv: För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

Oki, tack för svar, då behöver jag inte oroa mig i alla fall! Efter tio minuter i rumstemperatur och hysterisk skakning har klumpen släppt i alla fall. Nu återstår att se vad nya damen tycker om nålar..hoho..
 
Sv: För kallt i kylskåpet eller normalt? Penicillinet klumpar sig i botten

Har varit med om det också. En gång var jag mindre uppmärksam och märkte inte att det låg i botten, spruta den hästen i 5 dagar och han blev inte bättre. Sen insåg jag att klumpen låg kvar i botten *skäms* Men den hästen var svårstucken och jag var nervös inför varje gång, därav missen!

I sommras sprutade jag 1-åringen efter kastreringen, skakade som en galning men då blev det så luftblandat att jag fick vänta med att använda det...
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 807
Senast: shia
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp