För mkt järn? Vad är gränsvärderna? Hur ska jag balansera denna foderstat. Hjälp :-(

Newbee

Trådstartare
Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild.

....................kg foder.........kg torrsubs
TS ..................... 81 ............... 100
RP...................... 58 ............... 72
SmB RP ............... 29 ............... 36
OE-Häst ............... 7,4 .............. 9,1
SmB RP ................ 4,0 .............. 4,0
NDF .................... 476 .............. 590

Fosfor .................. 0,9 .............. 1,1
Kalcium ................ 2,6 .............. 3,3
Kalium .................. 10,2 ............ 12,6
Magnesium .............. 1,0 .............. 1,2
Natrium................... 0,1 .............. 0,2
Svavel ..................... 0,8 .............. 1,0
Kalcium/fosfor ...........2,9 ............... 2,9

Koppar .................... 3 .................. 4
Järn ....................... 263 ............... 326
Mangan ................... 85 ................. 105
Zink ........................ 16 ................ 20


Järnet är väldigt högt, det förstår jag. Har läst om iron overload men vet inte vilka gränsvärdena är. Har två nordsvenskar som har ätit Hö från denna vall i 4 års tid (har inte tagit så utförlig analys på tidigare)och dom mår tillsynes bra, fina i pälsen, varken tandläkare eller veterinär har sagt något i negativ klang, fina och starka hovar. Glada hästar.

Har förstått att järn-värdet påverkas av jorden, hur kan vi ändra detta tills nästa år? Kalka?

Hur ska jag kompensera denna foderstat?

Alla tips mottages tacksamt :-)
 
Järnet är väldigt högt, det förstår jag. Har läst om iron overload men vet inte vilka gränsvärdena är. Har två nordsvenskar som har ätit Hö från denna vall i 4 års tid

Den amerikanska fodernormen NRC 2007 anger den maximala toleransgränsen för järn till 500 ppm. Du ligger således i alla fall under den maximala toleransgränsen. Järninnehållet i ditt grovfoder överstiger dock med råge hästens behov som är ca. 40 ppm.

Problemet med järn är att hästen har mycket svårt att göra sig av med ett överskott så järnet ansamlas i kroppen. Detta kan bl.a. leda till leverskador, ledproblem och man tror att ett järnöverskott även har en negativ inverkan på hästar med IR och PPID.

”Iron overload” är ingen akut sjukdom utan ett järnöverskott byggs upp i kroppen under lång tid. Din häst kan därför i princip se hur fin ut som helst tills järnöverskottet i kroppen har nått en kritisk nivå. Symtom uppträder först när järnupplagringen har pågått under flera år. Dock brukar höga järnhalter i foderstaten leda till zink- och/eller kopparbrist hos hästen vilket kan resultera i bl.a. anemi.

Växtens upptag av järn är beroende på hur lösligt järnet i marken är. Lösligheten beror primärt på tre olika faktorer; markens pH, tillgången till syre och organiskt material. Hö som växer på lågt liggande vallar där regnvatten kan ansamlas och hålla syretillgången låg uppvisar ofta höga halter järn. Hö som växer på försurad mark med lågt pH innehåller också ofta höga halter järn. Att kalka försurad mark hjälper ofta till att sänka järnhalten i de växter som växer där.

Har man ett hö med hög järnhalt så kan man minska hästen upptag av järn genom att tilläggsfodra med andra mineraler som hämmar järnupptaget såsom zink och koppar.
 
Jag har 210 mg järn per kg TS i silaget (från mycket kalkrika marker...)

Jag öser på zink och koppar så att det blir balans, dvs det blir ett motsvarande överskott på koppar och zink.
 
det finns inga som fungerar som är färdiga. Jag köper rent från Polen och pytsar ihop själv.

Dvs köper zink, koppar, mangan, magnesium, lysin, selenjäst, fosfor mm och blandar själv samt adderar multivitaminer.

Från vilken hemsida beställer du ? :-) du vet inte utifrån min foderstat hur mkt av varje mineral jag bör ge? Jag vet inte hur jag läser av :-(
 
Från vilken hemsida beställer du ? :-) du vet inte utifrån min foderstat hur mkt av varje mineral jag bör ge? Jag vet inte hur jag läser av :-(

Du måste ha en analys av höet/silaget som visar även mikromineralerna i höet. Annars kan du inte veta vad eller hur mycket tyvärr. Så finns analys?
 
du vet inte utifrån min foderstat hur mkt av varje mineral jag bör ge? Jag vet inte hur jag läser av :-(

Koppar .................... 3 .................. 4
Järn ....................... 263 ............... 326
Mangan ................... 85 ................. 105
Zink ........................ 16 ................ 20

Gör så här för att balansera mikromineralerna:

Kvoten mellan järn och koppar bör vara 4:1. Eftersom varje kilo hö innehåller 263 mg järn bör kopparhalten vara 263/4 = 66 mg. Den är dock bara 3 mg så du bör tillsätta 66 – 3 = 63 mg koppar för varje kilo hö du ger din häst. Ger du t.ex. 10 kg så ska du tillsätta 10 x 63 = 630 mg koppar till foderstaten.

Kvoten mellan zink och koppar bör vara 3:1, dvs. för varje kilo hö du ger din häst bör du tillsätta 3 x 66 – 16 = 182 mg zink.

Någon extra mangan tycker jag inte du ska tillsätta. Man vill vanligtvis ha minst hälften så mycket mangan som zink i foderstaten vilket skulle ge 99 mg mangan per kilo hö och ditt hö innehåller “bara” 85 mg mangan. Jag skulle dock inte tillsätta mer mangan.

Du kan köpa zink- och kopparproteinat från Polen eller England. Proteinaten innehåller 15% zink resp. koppar. För varje kg hö du ger till dina hästar behöver du ge 63/0,15 = 420 mg kopparproteinat och 182/0,15 = 1213 mg zinkproteinat.

Ger du t.ex. 25 kg hö per dag till dina hästar i 8 månader så behöver du 25 x 8 x 30 x 0,42 = 2520 g (ca 2,5 kg) kopparproteinat och 25 x 8 x 30 x 1,213 = 7278 g (ca. 7,3 kg) zinkproteinat.

Hoppas jag räknade rätt i hastigheten. Du får själv räkna ut hur mycket av tillskotten du behöver beställa men mitt exempel kan var till hjälp.
 
@spaderÄss Lite fundersam. Om man kollar NRC anger de behovet för 550 kg häst som 440 mg järn, 440 mg mangan och 440 mg zink samt 110 mg koppar.

Det blir väl andra kvoter än de du beskriver? *förvirrad*
 
@spaderÄss Lite fundersam. Om man kollar NRC anger de behovet för 550 kg häst som 440 mg järn, 440 mg mangan och 440 mg zink samt 110 mg koppar.

Det blir väl andra kvoter än de du beskriver? *förvirrad*

Kvoten mellan järn och koppar enligt NRC:s rekommendationer är 4:1 (440:110), dvs. samma kvot som jag rekommenderade.

Många foderexperter (bl.a. Dr. Kellon och Kentucky Equine Research, KER) rekommenderar kvoten 3:1 mellan zink och koppar istället för 4:1. Du kan söka på KER:s hemsida för en förklaring.

Mangan är ett mineral som är lite komplicerat att hantera. Vid normala halter i grovfodret (runt 40 ppm) så kan man följa NRC:s rekommendationer och sätta kvoten mellan zink och mangan till 1:1. dvs. lika mycket mangan som zink i foderstaten. Kvoterna Fe:Mn:Zn:Cu blir då 4:3:3:1.

Problem uppkommer när grovfodret innehåller både höga halter järn och mangan.

Ett överskott av mangan i kroppen utsöndras inte i urinen som för många andra mineraler utan i gallan vilket gör att överskottet antingen tas upp i kroppen på nytt eller hamnar i träcken. Vid större överskott av mangan kan dock levern ha svårt att hinna med att utsöndra allt mangan. Mangan oxideras liksom järn snabbt i kroppen. Fritt mangan binds vid samma transport- och lagringsprotein som järn – transferrin och ferritin. Fritt mangan liksom fritt järn uppfattas av kroppen som farliga ämnen beroende på deras benägenhet att reagera med syre och skapa fria radikaler som kan skada cellstrukturer. När ett större överskott av mangan ackumuleras i kroppen har manganet en tendens att söka sig till hjärnan. Studier på andra djurarter har funnit en länk mellan mangan och neurodegenerativa sjukdomar.

Dr. Kellon rekommenderar att hålla manganhalten i foderstaten låg särskilt om järnhalten är hög. Dock bör mängden mangan i foderstaten inte understiga halva zinkmängden och vara minst 20-50% över NRC:s minimimängder.

I TS fall blir som jag skrev halva zinkmängden 99 mg/kg foder vilket egentligen skulle innebära ett tillskott av 99-85 = 14 mg mangan per kilo foder. TS kan naturligtvis tillsätta denna mängd mangan om hon/han vill men jag tycker inte att det är nödvändigt i detta fall. Grovfodret innehåller redan mer än dubbla behovet av mangan så risken för manganbrist hos hästarna är mycket liten.

Man måste komma ihåg att NRC:s kvoter gäller vid angivna minimimängder i foderstaten. Innehåller foderstaten mineralmängder långt över minimimängderna kan man naturligtvis justera kvoterna utan risk för att mineralbrist uppkommer.

Om hästarna inte är IR så skulle man kunna öka kvoten Fe:Cu något och på så sätt minska tillskottet av zink och koppar. Kanske sätta mängden zink i foderstaten till den dubbla manganhalten, dvs. 170 mg zink/kg foder. Då blir kopparhalten 57 mg/kg foder och kvoten Fe:Cu hamnar på 4,6:1 vilket är helt rimligt för icke IR-hästar.

TS säger dock att hästarna har fått grovfoder från samma vall under många år så det är troligt att de har en hel del järn lagrat i kroppen. Jag skulle därför rekommendera TS att hålla kvoten Fe:Cu = 4:1 och att kalka vallen för att få ner järnhalten i fodret kommande år.
 
Kvoten mellan järn och koppar enligt NRC:s rekommendationer är 4:1 (440:110), dvs. samma kvot som jag rekommenderade.

Många foderexperter (bl.a. Dr. Kellon och Kentucky Equine Research, KER) rekommenderar kvoten 3:1 mellan zink och koppar istället för 4:1. Du kan söka på KER:s hemsida för en förklaring.

Mangan är ett mineral som är lite komplicerat att hantera. Vid normala halter i grovfodret (runt 40 ppm) så kan man följa NRC:s rekommendationer och sätta kvoten mellan zink och mangan till 1:1. dvs. lika mycket mangan som zink i foderstaten. Kvoterna Fe:Mn:Zn:Cu blir då 4:3:3:1.

Problem uppkommer när grovfodret innehåller både höga halter järn och mangan.

Ett överskott av mangan i kroppen utsöndras inte i urinen som för många andra mineraler utan i gallan vilket gör att överskottet antingen tas upp i kroppen på nytt eller hamnar i träcken. Vid större överskott av mangan kan dock levern ha svårt att hinna med att utsöndra allt mangan. Mangan oxideras liksom järn snabbt i kroppen. Fritt mangan binds vid samma transport- och lagringsprotein som järn – transferrin och ferritin. Fritt mangan liksom fritt järn uppfattas av kroppen som farliga ämnen beroende på deras benägenhet att reagera med syre och skapa fria radikaler som kan skada cellstrukturer. När ett större överskott av mangan ackumuleras i kroppen har manganet en tendens att söka sig till hjärnan. Studier på andra djurarter har funnit en länk mellan mangan och neurodegenerativa sjukdomar.

Dr. Kellon rekommenderar att hålla manganhalten i foderstaten låg särskilt om järnhalten är hög. Dock bör mängden mangan i foderstaten inte understiga halva zinkmängden och vara minst 20-50% över NRC:s minimimängder.

I TS fall blir som jag skrev halva zinkmängden 99 mg/kg foder vilket egentligen skulle innebära ett tillskott av 99-85 = 14 mg mangan per kilo foder. TS kan naturligtvis tillsätta denna mängd mangan om hon/han vill men jag tycker inte att det är nödvändigt i detta fall. Grovfodret innehåller redan mer än dubbla behovet av mangan så risken för manganbrist hos hästarna är mycket liten.

Man måste komma ihåg att NRC:s kvoter gäller vid angivna minimimängder i foderstaten. Innehåller foderstaten mineralmängder långt över minimimängderna kan man naturligtvis justera kvoterna utan risk för att mineralbrist uppkommer.

Om hästarna inte är IR så skulle man kunna öka kvoten Fe:Cu något och på så sätt minska tillskottet av zink och koppar. Kanske sätta mängden zink i foderstaten till den dubbla manganhalten, dvs. 170 mg zink/kg foder. Då blir kopparhalten 57 mg/kg foder och kvoten Fe:Cu hamnar på 4,6:1 vilket är helt rimligt för icke IR-hästar.

TS säger dock att hästarna har fått grovfoder från samma vall under många år så det är troligt att de har en hel del järn lagrat i kroppen. Jag skulle därför rekommendera TS att hålla kvoten Fe:Cu = 4:1 och att kalka vallen för att få ner järnhalten i fodret kommande år.

Tack för informativt svar. Vad skulle du göra i mitt fall då? Jag har använt NRC:s värden rakt av och balanserat upp zink, koppar och mangan så att överskottet på dessa blivit i paritet med järnöverskottet. Men jag bör sänka mangan då om jag fattat dig rätt?

Per kg TS

Järn 210 mg
mangan 94 mg
Koppar 4.5 mg
Zink 31 mg
 
Ja. Vad har du för hästar? Om jag minns rätt har du en häst som är IR?

Nej inte längre någon IR. Har dock en lättfödd Welshponny som aldrig visat tecken på varken IR eller fång (han är bara fem dock) men som jag anser vara i riskzonen för det mesta bara pga rasen. Samt ett ganska lättfött halvblod. De går på gräs med greenguard halva dygnet och inne halva dygnet och får då halm och silage. Du kan räkna med samma skevhet i betets värden som i silaget tyvärr.
 
Hej! Tack så mycket för era bra svar, du är så kunnig spaderäss!! Jag tycker det är svårt att förstå allt, finns det någon bra beskrivande hemsida eller liknande? För så länge jag har häst behöver jag ju kunna detta :-D

Jag har två nsv bruks ston, den ena lägger på sig lätt, bör jag ändra kvoten utifrån det?
Finns det någon hemsida för Polen/England där jag kan köpa ifrån?

Tack för all hjälp! :love:
 
Förresten, har ni någon erfarenhet av preparatet "strong joint"? Har fått tips om det för knäppande leder och patella.
 
Jag igen.. Varit så insnöad på det höga järnvärdet.. Hur ser det ut med resten av höt? Är det något annat jag borde komplettera med?
Mvh
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 175
Foder & Strö Kan inte Ni som har tagit fullständig analys på ert grovfoder någon gång, dvs med mikromineraler också, delge era resultat här? Skulle...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: YW1966
·
B
Foder & Strö Jag kan inget om det här men vill lära mig mycket! Skriver ner allt som stod på bondens papper...
2
Svar
35
· Visningar
2 170
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp