För mycket fukt=skadligt för hovarna?

B

**BORTTAGEN**

Tycker att min hästs stråle i hovarna är så mjuk nu när det är så himla blött ute och jag undrar bara om all denna långvariga väta kan vara skadlig på något vis, eller är det ok att hästen har "mjuk" stråle? Hennes hovar i övrigt är jättefina som vanligt och hon går barfota. Hon verkar inte ha några problem, bara jag som oroar mig lite... :crazy:
 
Det var det min hovslagare sa idag, att hovarna fått för mycket fukt nu i regnet och att det var så torrt i somras och då kunde hovarna bli mjuka och känsliga. Därför satte han på sula med silikon i för att skydda de. Men om din häst inte ömmar är det nog inget problem :)
 
:)
NEJ, blötan är INTE skadlig för hovarna på något enda sätt! :D
Den hjälper snarare till att hålla hovarna exakt så elastiska och mjuka osm de SKA vara!
Att strålen är mjuk visar bara att den har en hög vattenhalt. Strålen är den del av hoven som har störst vtateninnehåll i normalfallet. När strålen blir hård så är hovarna UTTORKADE!

Lägg gärna märke till att alla trådar om torra hovar som dyker upp på sommarhalvåret helt plötsligt är puts väck! UTAN att man haft på en massa olja och annan mojja. Gissa varför! ;)

(jag kan svara - det är just för att hovarna FÅR det vattentillskott de behöver nu när det är blött ute och att hovarna inte hinner torka ut av det torra ströet inne i stallet...)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 826
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp