Förebygga kolik

Ise

Trådstartare
Hej!

Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och inne i boxen har de hink med vatten som vi gäller i varmvatten i. Det är uteboxar så vattnet fryser under natten. Nattas och får varmvatten runt 10 och får komma ut runt 7 på morgonen.

I hagen rör de sig knappt alls och i dagsläget rida ingen. 2 går bara i hagen och en rehabas efter skada och får bara promenera i en halvtimme om dagen.

Nu till frågan. Som den nojiga hästägaren jag är, är jag nu lite orolig över kolik. Finns det något mer jag kan göra för att förebygga?

Mvh Ise
 
Hej!

Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och inne i boxen har de hink med vatten som vi gäller i varmvatten i. Det är uteboxar så vattnet fryser under natten. Nattas och får varmvatten runt 10 och får komma ut runt 7 på morgonen.

I hagen rör de sig knappt alls och i dagsläget rida ingen. 2 går bara i hagen och en rehabas efter skada och får bara promenera i en halvtimme om dagen.

Nu till frågan. Som den nojiga hästägaren jag är, är jag nu lite orolig över kolik. Finns det något mer jag kan göra för att förebygga?

Mvh Ise
Mina får frukost inne på morgonen och då ger jag också varmt vatten att dricka. Min häst gillar te-varmt vatten så med nuvarande upplägg har jag koll på att hon både äter och dricker på morgonen innan de kommer ut. Ett annat tips är att ge salt dagligen i maten.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Alla mina får betfor uppblandad både morgon och kväll med deras pellets. Efter vallacken fick svår förstoppnings kolik på hösten för två år sedan så sa veterinären att det är bra om han äter betfor eller liknande i framtiden och alltid uppblöt mat så det kör vi på till allihopa, sen alltid varmvatten ute osv. Peppar peppar inte haft en kolikhäst på flera år nu.
 
Vi har haft apkallt hela veckan. Idag är det -31.

De går ute med fri tillgång på hö. Min är dock väldigt tydlig med att hon tycker det är FÖR kallt så igår fick hon komma in redan kl 14. Får extra mkt betfiber med extra mkt salt och varmt vatten för att få i sig vätska då de inte dricker särskilt mycket ute just nu och står mest still och moffar hö. Har som tur är tillgång till uppvärmt ridhus så håller även igång varje dag med motion för att hon ska få röra på sig.
 
Ljummen mash med myyyyycket vatten plus någon deciliter paraffinolja får mina djur när jag oroar mig över kolik i kylan. Extra salt också!
Mina går dock på lösdrift och har alltid tillgång till vatten i värmebalja. Men dom står stilla en hel del nu när det är så kallt och just nu vilar dom också.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Hej!

Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och inne i boxen har de hink med vatten som vi gäller i varmvatten i. Det är uteboxar så vattnet fryser under natten. Nattas och får varmvatten runt 10 och får komma ut runt 7 på morgonen.

I hagen rör de sig knappt alls och i dagsläget rida ingen. 2 går bara i hagen och en rehabas efter skada och får bara promenera i en halvtimme om dagen.

Nu till frågan. Som den nojiga hästägaren jag är, är jag nu lite orolig över kolik. Finns det något mer jag kan göra för att förebygga?

Mvh Ise
stöpta linfrö för att minska risk för förstoppning
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Ljummen betfor med mycket vatten och 1 msk salt. Mina får den mängden salt året om. Betfor kan man ge ganska stora mängder av, inför tävling får min ena 1 kraftskopa (torrt räknat) morgon och kväll och det är en liten arab. Sen är även vetekli, linfrö och valfri olja bra, uppblött förstås. Ger alltid uppblött krafft.
 
Känner mig inte så orolig, trots att jag har en häst med känslig mage generellt - den är dock stabil nu men hade han vart lös i magen haft jag varit lite orolig för honom. Tycker det är viktigt att se till att de har uppvärmt vatten i hagen och att de kan röra sig. Är hagen knagglig byter jag till en annan som inte är det.

I stallet är värmefläkt på dagtid så att vattnet inte fryser i vattenkopparna. Ger en extra omgång med mash-soppa i krubban på kvällen om jag är orolig att det kan frysa under natten.

Tycker det absolut viktigaste är att se till att de dricker. Enligt vår veterinär har han dragit slutsatsen att många får förstoppning för att de äter större mängder grovfoder, man kanske ökar givan tom pga kylan men när hästarna då dricker dåligt så stoppar det upp i tarmen.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Hej!

Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och inne i boxen har de hink med vatten som vi gäller i varmvatten i. Det är uteboxar så vattnet fryser under natten. Nattas och får varmvatten runt 10 och får komma ut runt 7 på morgonen.

I hagen rör de sig knappt alls och i dagsläget rida ingen. 2 går bara i hagen och en rehabas efter skada och får bara promenera i en halvtimme om dagen.

Nu till frågan. Som den nojiga hästägaren jag är, är jag nu lite orolig över kolik. Finns det något mer jag kan göra för att förebygga?

Mvh Ise
Tvinga dem att röra på sig. Bygga gångar i hagen av staketet så att de inte bara kan gå rakt över hela ytan. Ha vatten längre ifrån fodret och ha pyttehögar med foder utspritt över större yta. Massor jobb, ja.

Samt givetvis, inte ha hästarna på box, utan lösdrift under de formerna som jag skrev ovan.

Och såklart, uppvärmt vatten gör att de dricker mer, inte bara isfritt.

Det är såklart lösningar som är svåra att få till NU. Men bra att ha i bakhuvudet inför framtiden.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Mycket att dricka, som de allra flesta skriver.

Mina får bytta två gånger om dagen och varje gång är det 10 liter vatten i byttan men endast 1 dl betfor och ungefär lika mycket lucern. Det vill säga, de dricker sin lucern.

Det betyder att de åtminstone får i sig 20 liter bara där. Sedan ca 40-gradigt vatten som serveras 3-4 gånger på en dag ute. Då får jag i dem ca 10-20 liter till. Då är det två d-ponnysar, så det är bra mycket vatten de dricker.
 
  • Gilla
Reactions: Ise

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 198
Senast: cf234k
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 868
Senast: Dopy
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
2 807
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp