för stora?

Håller med om att det kan se knasigt ut i turridningsfall då stora män åker små hästar, men kan man RIDA så ser det inte lika tokigt ut. Många pratar om sina små hästar på 135cm, själv har jag 2 "stora" på 134cm och en som är alldeles ruskigt lagom :love: åt mig med sina 126 cm. Själv är jag 160cm och väger 50kg.
 
Du talar alltså vad som är snyggt eller fult, och inte vad som är bra/dåligt för hästen?

Bild 1: Helt OK sits i pass. Möjligen lite krum rygg på ryttaren, men det är svårt att säga med den jackan... Största invändningen här måste väl ändå vara att ryttaren rider utan hjälm!!!

Bild 2: Dåligt nertrampade hälar, annars OK.

Bild 3: Liten bild, så lite svårt att se, men ser OK ut, tycker jag...

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Att det är fult när ryttarens skänklar hamnar nedanför hästens mage? Det är ju din uppfattning i så fall, och faktiskt lite svår att bemöta och/eller diskutera...
 
bild 1 Peter Häggberg (och Svalur) har väl aldrig haft en korrekt sits men hästarna går bra ändå. Han är kutryggig även på marken.
bild 2 Ylva Hagander (och Mökkur) sitter snyggt ibland men inte på bilden
bild 3 Är det Einar Öder? (och Haukur), han sitter i stolsits ibland, en av de isländska ryttare vars ridning jag gillar.

Bilderna är tagna i högt tempo då de flesta inte sitter lika snyggt som i kort tempo.
 
Bild 1: Bra passridning, mycket bra sits (har du ridit pass?)
Bild 2: Den hästen känner man sig inte stor på...men hälarna är inte helt i korrekt läge, annars är det en ok sits och hon passar storleksmässigt till hästen. (bilden är lite missvisande, har sett dom ack så många gånger ur andra perspektiv).

Bild 3: Vad var det för fel på sitsen där? Ryttarens ben är lite väl långt fram, men under en visning gäller det att få fram det bästa ut HÄSTEN (sitsen bedöms ju inte då) och iblan d kräver det att man går lite ur den lodräta sitsen.
 
Vad ska vi svara för att du inte ska tro att vi tycker det är en het potatis? Visst kan jag tycka att en del ekipage ser omaka ut, men när du drar upp exemplet JohanH blir jag definitivt tveksm till ditt ställninstagande jag upplever honom som något under medel på längd etc för män. Med tanke på detta så konstaterar du att islänningarna gjort fel i århundrande och överlastat sina hästar trots detta är de statistiskt sett bland de friskaste hästraserna och därmed har låga försäkringspremier.
 
man måste kolla på varje individ alla klarar olika en del mindre en del mer...själv e jag ca 160 och min pålle e ca 140 cm .....:banana:
 
Du är nog mest ovan vid att se gångartsridning.

Bilderna visar de extremaste tempon av de extema gångarterna.
Det är som att försöka avgöra hur någon sitter i dressyr genom att titta på en bild när den hoppar jättehöga hinder. Det hänger inte riktigt ihop på det viset.
 
Dessa bilder visar ju snarare att sitsen inte har så stor betydelse, det verkar ju gå utmärkt ändå :love:
och framförallt har det väl knappast med längden/tygden på ryttaren att göra hur sitsen sedan är. Stolsits, höga händer eller uppdragna hälar försvinner knappast för att hästen blir större eller ryttaren mindre :D.
Het potatis och het potatis....tror jag knappast att det är, däremot tror jag att storleken på ryttaren är en av de saker som inte påverkar hästen så oerhört mkt. Det finns andra faktorer som är mer viktiga....
 
Ja, å se gangartsridning/islandsridning er noe man må venne seg til.

Jeg syntes det så helt idiotisk ut første gang jeg tilfeldigvis var innom et islandsstevne; digre mannfolk med pinnerette bein, stolsits og henda i været, på bittesmå ponnier som attpåtil hadde hue i været? Det stred jo i mot alt JEG hadde lært tidligere, jeg trodde vel egentlig at de som red var nybegynnere eller noe sånt... Men når jeg så på billetten min så stodet jo faktisk SM... (Det var svensk mesterskap i Norrköping 1993)

Nå var vel ekvipasjen jeg la best merke til der litt VEL ekstrem, men senere så har jeg vent meg til synet av store menn med varierende sits på små hester, og synes det er flott på en helt spesiell måte!

Man må venne seg til synet rett og slett!

Og hvorfor tviholde på en loddrett "riktig" sits, hvis hesten går bedre når man sitter litt annerledes?

;)
 
Hej

ALL islandsridning är inte vacker, men målet är givetvis att den SKALL vara det liksom inom alla hästsportgrenar.

Bild1. Sitsen är det väl inget större fel på för passridning förutom kutryggen, men hur många passryttare klarar av att sitta i lodrät sits i den hastigheten?

Bild2. Var en ofördelaktig bild, både för form& sits, det ser inte vidare trevligt ut i mina ögon. Men det är en ögonblicksbild, de gånger jag sett ekipaget live har det sett harmoniskare ut.

Bild3.
Hästen är liten, ja, men inte tycker jag att ridningen ser så fasansfull ut?

Vad gäller den höga handställningen så kommer den av (såvitt jag förstår det här med ridning i allmänhet) av att man eftersträvar att ha en rak linje från ryttarens armbåge till hästens mun. (Via underarm& tygel)

Nu vill jag gärna höra dina tankar om bilderna.
 
Är du medveten om att du har valt bilder på tre av de bästa islandshästryttarna som finns? Hade deras sätt att rida på varit skadligt för hästarna hade de inte varit där de är idag.

Jag tycker att det känns som om du bara är ute efter att få igång oss islandshästryttare, så därför tänker jag inte ägna mer energi åt denna diskussionen!
 
Vi inom islandshästeriet har blivit så avtrubbade av liknande diskussioner i all evighet (amen ;)). Så den "Heta potatisen" tillskriver jag istället de, som liksom du, fixerar sig vid hur det SER UT.

Du kan bara gissa vad jag har "fått stå ut med" :p, har nämligen en man på 196cm! Han har dessutom ridit samma häst på ca 140cm i mer än 10 år, utan några ridrelaterade skador.

Vill du ha något mer att förfasa dig över :D kan du kika på den här bilden när gubben fräser fram på stubben med sin ädle springare.
 
men kanske man ur avelssynpunt borde försöka få till lite större hästar?

Det försöker man tyvärr, islänningarnas eget avelsmål premierar långa ben och stora lättbyggda hästar.

Tyvärr är min erfarenhet som avlare att hästarna håller sämre när de är större. Betydligt sämre.

Vad det beror på kan man diskutera. Längre hävarmar vid felbelastning tex?

Men det kanske fanns en poäng med naturens skapande av den här starka rasen som formats av tuffa levnadsvillkor och tunga ryttare - och just därför fått denna optimala storlek?
 
Bild 1:

Kutryggig,enormt nedtramapde hälar med utåtstickande tår handställning rätt OK med tanke på det höga huvudet på hästen.Visst är det en högre hastighet men lite bättre sits än det där kan man som toppryttare ha tycker jag. Och vart f-n är hjälmen????

Bild 2:
Ja om inte hon hade tårna så neråtpekande så hade hon suttit i stolsits.... Stigbyglarna skall vara på fotens bredaste ställe inte där hon har den. även här är väl handställningen OK med tanke på hur högt huvudet är på hästen.Kutryggig och sitter inte riktigt i sadeln, kan hoin verkligen inverka här? Har sett denna person irl och visst tillhör hon en av de bättre för det finns gräsliga exempel!

Bild 3: STOLSITS!!! och väldigt kutig i ryggen

Bättre sits tycker jag att det är här men dock med lite spända skänklar vilket resulterar i spänd sits och utåtpekande tår även här.

Titta här då ! Ryttaren till höger sitter snett och förklara vitsen med att sitta som ryttaren till vänster!? Det är oerhört många som sitter med skänklarna rakt ut och samtidigt pratar de om att man skall forma hästen för skänkel och säte och driva in i samling för att kunna tölta bra. :confused :angel:

En reflektion.... om en vuxen man eller en överviktig kvinna som rider en C-ponny så förfasas alla över hur synd det är om dem,de är också små och starka men de kanske inte är byggd som en islandshäst som anses klara av vad som helst?
 
du har fel! Jag är ofta på träningar och tävlingar och tittar så helt oäven är jag inte även fast jag inte rider islandshästar längre
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp