för tidigt för pay and jump?

NightRain

Trådstartare
jag har haft min häst i ca 1 månad.. å har en kompis som vill tävla lite lätt i sommar i hoppning.. hon sa igår att de finns två pay and jump framöver å undrade om jag ville att hon skulle tävla..

tycker ni att de är för tidigt att göra en liten pay and jump.? han är aldrig tävlad innan så tänkte att pay and jump är en bra start (för övrigt så är jag inte tävlingsintresserad så kan egentligen inget själv om de.. ena säger att de är okej andra säger att de är tidigt..) vi pratar om låga hinder.. typ 60 ¨han är hoppad å tränad bana 1m innan jag köpte honom. dock är han lite trött just nu men ska sätta in kraftfoder på honom nu så han får upp energin lite.. för han älskar verkligen att hoppa å jag vågar inte så vore kul när de är nån som vill hoppa honom.. men vill veta om ni tycker de är förtidigt?

visst han har ju inte exakt rätt teknik osv men eftersom att pay and jump är lite som de är så tänkte jag att de vore bra träning för honom..

men vill veta era åsikter innan beslut..=)

tack
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

P & J är ju träning så om hästen är tränad på 1m banor för inte länge sedan alls så är det bara att tuta och köra tycker jag. :)
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

till er alla..
tack så mycket=)
ja han är ju tränad där h an stod innan jag hämtade honom.. men de är väl kanske 6 veckor sen.. men vi pratar om höjde 60-70cm å de hoppade dom igår med honom å de tog han sig över lätt=) ¨har fått tag på ett kraftfider som jag ska börja med idag å de är två veckor till första "tävlingen"
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

p&j ser jag som ett träningstillfälle, och 60 cm bör ju alla fysiskt friska storhästar med vanlig ridkondition klara av. Klart ni ska åka om ni är sugna! :)
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

tack:D lite så jag vill höra..å¨jag tänker mer att han ska få komma ut å lära sig avra ute bland andra
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

Det låter väl jättebra att åka iväg och träna lite :)
Man ska ta alla tillfällen man får. Det är supernyttigt att hästen får komma till nya ställen. Det gör mycket sen när ni åker iväg på riktiga tävlingar. Då vet han vad det handlar om.
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

precis.. =) nu känns de lite bättre. har en som hjälper mig lite å hon tyckte de var för tidigt då han itne kan taxera å han ä rlite obalanserad men som sagt pay and jump är ju ingenting med tanke på att vi vill att han ska tävla högre å på "riktigt" sen..
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

gött. då får de nog bli en sån:D alltid kul att se sin egen häst på tävling..:P
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

Min polle va med på sin alldeles första tävling för några veckor sedan. Hon är tio år, 4 gångare, hoppad kanske 10 ggr med ryttare på ryggen upp till 1 m räcke o hoppad bana på 50-60 cm en gång innan. Tävlingen va en pay and jump 60 cm o de hoppa hon felfritt. Vi sa innan att om hon gick bra på den så anmäler vi oss till en 70 cm oxå. Eftersom hon va riktigt duktig så anmälde vi till 80 cm där hon peta andra hindret, så 4 fel blev det. Vi va super nöjda med henne!

Hon va väldigt osäker i hoppningen o hade inte nån bra hopp teknik plus att gångarterna inte satt helt (hon gjorde ofta mellanting eller fyrtaktig galopp), men hon tyckte det va super skoj! Hade haft henne ungefär lika länge som dig. Så känns det som han klarar en 60 cm bana utan problem, så kör!

Det är ju trots allt en tränings tävling :)
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

vad kul:D

tack så mycket. dock kommer vi inte iväg då jag itne får tag på nån transport=(
 
Sv: för tidigt för pay and jump?

Jag tycker att det alltid beror på vilken typ av häst det är.

Är den mogen och trygg på bortaplan så är tiden inte så avgörande för hur länge man haft den, huvudsaken alla inblandade är trygg i de situationer man ställs för.

En resvan häst lär inte ha bekymmer medans en häst som aldrig varit på bortaplan i hela sitt liv kanske man tar det lite lugnare med och i första hand åker på bortaplan till mindre träningar före en pay & jump tex så att den inte blir för stressad och får dåliga erfarenheter.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 335
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp