För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

A

Atalantha

Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips.

Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft den länge (sedan födsel eller som unghäst) och klarar ridning utan problem, men bör undvika träning på böjda spår. Vi rider i skogen, gör lite små träningsövningar där. Passar oss perfekt då han slipper böjda spår och jag älskar att träna i skogen.
Hästen har viktproblem pga tumör på sköldkörteln (godartad) men aldrig så att han är i dålig hälsa!

Saken är den att efter att han fick en kortare vintervila för något år sedan, så har VARENDA igångsättning gått emot oss! Är det inte lösa skor så är det skor som åkt av. Är det inte det så är det insektsbett vid sadelgjorden eller regnskållor på ryggen. Är det inte det så har han gått ner i vikt osv. Vissa gånger har även berott på bristande motivation från min sida, där står jag nu.

Jag brukar (nuförtiden, sedan ca 3 år tillbaka) promenera honom i början av igångsättningen, för jag tycker jag är för tung för att sitta på en omusklad häst (framför allt om den har spatt). Efter att ha promenerat/tömkört i ca 3 veckor växlar jag mellan ridning och promenader, sen utökar jag tills han är musklad nog att jag kan rida varje dag. Jag vet inte vad jag väger, men tror 80-85 kg, är 175 cm lång. Hästen är 160 cm av grövre typen (se bilder på länken längst ner) Jag håller för tillfället på att gå ner i vikt, ju lättare ryttare desto mer skonsamt lär det ju vara för hästen.
Måste också tillägga att pållen har "för korta muskler på baksida underarm" vilket gör att han vissa gånger inte rätar ut knäet ordentligt. Han stretchas varje dag och det ger goda resultat.

Men efter all promenering har jag blivit så less! Jag tycker det är så trist att promenera eller tömköra numera! Januari 06-juni 09 red och promenerade jag själv i stort sett varje gång. Ca 2 ggr i månaden hade jag sällskap av min dåvarande shettis skötare. I juni flyttade jag in till stan (bodde på gård innan) och fick då ridsällskap. Men var tvungen att flytta pga kontraktsändring i slutet av september och står nu i nuvarande stall. Även där är det jag och en till, varav den andra tjejen rider på morgonen, då jag inte kan. Hon tränar även vilket gör att antingen hindrar jag henne eller så får hon rida iväg från mig. Så det blir ensamt promenerande igen..

Jag hittar inte motivationen!!! Den är bortblåst! Min häst behöver verkligen röra på sig och hålla igång, men jag vill verkligen inte. Jag ÄLSKAR att åka till stallet och pyssla, mysa, fixa och dona, men promenaderna tar verkligen emot. Detta gör att istället för att promeneras 6 dagar i veckan blir det kanske 3-4, om jag tvingar mig själv. Hästen verkar också ha tappat motivationen. Han ÄLSKAR att få trava och galoppera under ryttare, men alla igångsättning om och om igen leder till att han knappt fått trava :( Jag är väldigt försiktig med igångsättningar, vet att detta är ett påfrestande stadie för spatthäst.

Hjälp mig, snälla? Kalla mig dum, men jag litar inte på en medryttare jag inte känner. Har haft några medryttare till honom som gjort sådana fel att jag komma inte det närmsta kunna lita på någon igen :(

Hjälp!

Vad kan jag göra för att hitta motivationen?
Är jag för tung för min häst även om han är musklad?
Vet sa att jag kunde rida som vanligt med knäet, gärna med långa steg, men vågar jag det med tanke på min vikt?
Hur länge hade ni promenerat innan ni hade suttit upp, om ni hade min häst och min vikt?

Kan tilläggas att jag skrittar fram och av från marken. Hoppar inte upp förrän efter ungefär 10 minuter.
Snälla, om ni ska säga någonting om min vikt, säg det gärna snällt. Arbetar med dåligt självförtroende, och trycks lätt ner!

Och många kanske undrar varför jag oroar mig över vikten nu och inte innan. Det vet jag inte själv faktiskt. Innan hölls han igång 6-7 dagar i veckan och var ganska fint musklad, kanske är det därför.

Bilder på olika tillfällen:
http://Buke.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1257462001&id=422308511
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Vad har alla dessa igångsättningar berott på? Har han mått dåligt och behövt ställas av, eller har han fått 'vila ändå'?

Sen, jag tycker INTE du behöver oroa dig för din vikt. På bilden du sitter på ser jag ett proportionerligt ekipage och inget annat, och har du sammma vikt nu +/- 5 kg ser jag inte vad problemet är, ärligt talat?

Så skritta fram från marken du, sitt upp och skritta i form, och utöka sen därifrån. Vad gäller motivationsdelen, så har du möjlighet ta dig till ridhus/ridbana? Att tömköra över bommar och liknande kan göra underverk för motivationen, även bara att komma till nytt ställe. Har du så du kan ta dig iväg så åk och rid med någon kompis någonstans, även om det bara är en skrittur?

Och vill man spetsa till det, så är det absolut bättre för en spatthäst att komma ut 6 ggr/v även om du sitter på, än att komma ut utan ryttare 3 ggr/v.
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Jag tycker då inte att du är för tung för din häst. Ser bra ut.
Vi har en islandshäst som hade spatt för ett par år sedan och den skulle ut och skrittas varje dag.
På den tiden hade vi hästarna inne på nätterna men eftersom denna häst skulle röra sej alltid så lät vi allehopa gå ute dygnet runt.
Ägaren till denna islandshäst var ungefär i din storlek och hästen reds dagligen. Ibland kunde det hända att hästen promenerades.
Var sedan på återbesök på kliniken och hästen var återställd. Inga problem efter det.
Varför inte passa på att rida barbacka nu när hästen ändå bara ska skrittas?
Du tränar upp balansen och sen är det varmt om rumpan.:angel:
Vill du inte smutsa ner ridbyxorna så lägg på en vojlock och spänn den med täckesgjord.

Lycka till!
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Vad har alla dessa igångsättningar berott på? Har han mått dåligt och behövt ställas av, eller har han fått 'vila ändå'?

Sen, jag tycker INTE du behöver oroa dig för din vikt. På bilden du sitter på ser jag ett proportionerligt ekipage och inget annat, och har du sammma vikt nu +/- 5 kg ser jag inte vad problemet är, ärligt talat?

Så skritta fram från marken du, sitt upp och skritta i form, och utöka sen därifrån. Vad gäller motivationsdelen, så har du möjlighet ta dig till ridhus/ridbana? Att tömköra över bommar och liknande kan göra underverk för motivationen, även bara att komma till nytt ställe. Har du så du kan ta dig iväg så åk och rid med någon kompis någonstans, även om det bara är en skrittur?

Och vill man spetsa till det, så är det absolut bättre för en spatthäst att komma ut 6 ggr/v även om du sitter på, än att komma ut utan ryttare 3 ggr/v.

Igångsättningarna har berott på massor av olika saker. I början var det verkligen saker som gjorde att han var tvungen att vila. Nu de 2 senaste månaderna så har jag dragit med bortförklaringar för mig själv (vissa gånger) pga motivationsbrist. "Nej usch idag var det ruskigt väder" (Har innan alltid ridit i ALLA väder utom kraftig storm) "Idag har han sprungit extra i hagen" "Idag måste jag plugga" osv. jag vill spy på mig själv när jag tänker så, men likförbannat fortsätter jag. Jag har försökt "tvinga" mig själv att vara i stallet minst 4 timmar, utan att mocka alla boxar och sådant jag brukar göra. Detta för att motivera mig själv att spendera ca en av de fyra timmar på att promenera hästen. Det har funkar vissa gånger, dock utan motivering..

Paddock har jag ingen nu :( Ska byta stall i slutet av månaden igen pga hon jag hyr av nu ska flytta (fick jag reda på samma kväll jag kom med hästen...) och i nästa stall finns paddock. Då ska jag definitivt testa detta!

Pållen är svårlastad, så egentligen hade det varit toppen att åka iväg och hitta på något kul med honom! Superidé!! :D Ska jag försöka hinna med innan flytten, annars får det bli efter. Lät riktigt kul faktiskt :D

Och angående det sista du skrev så gav det mig hopp :) Kanske kan jag ta 2 ridturer/vecka och fortsätta hålla i mitt promenerande 3-4 ggr/vecka. Kanske vågar man känna efter iallafall.

Tack! tacktacktack!! :love:
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Jag tycker då inte att du är för tung för din häst. Ser bra ut.
Vi har en islandshäst som hade spatt för ett par år sedan och den skulle ut och skrittas varje dag.
På den tiden hade vi hästarna inne på nätterna men eftersom denna häst skulle röra sej alltid så lät vi allehopa gå ute dygnet runt.
Ägaren till denna islandshäst var ungefär i din storlek och hästen reds dagligen. Ibland kunde det hända att hästen promenerades.
Var sedan på återbesök på kliniken och hästen var återställd. Inga problem efter det.
Varför inte passa på att rida barbacka nu när hästen ändå bara ska skrittas?
Du tränar upp balansen och sen är det varmt om rumpan.:angel:
Vill du inte smutsa ner ridbyxorna så lägg på en vojlock och spänn den med täckesgjord.

Lycka till!

Åh tack! Kul att höra om isisen!! Barbacka vill jag rida, skulle dock behöva en säkerhetsväst först :angel: Trots sina 18 år är vissa löv på marken fortfarande sabeltandade tigrar!! Tittade precis ut genom fönstret och såg tunga gråa moln, så en barbackatur på en varm hästrygg kändes helt klart mer frestande. Jag känner redan motivationen komma tillbaka :D Vid närmre eftertanke tar jag pluggandet i eftermiddag istället och far till stallet. Återkommer med en uppdatering om några timmar :D

Tack!!!!
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Tror inte det är några problem för hästen (som iaf jag inte anser vara av den grövre typen, utan fullt normalbyggd ;)) att bära upp din vikt även om han är lite otränad! :)

Ang motivationen har jag inte mycket att tillägga, tycker du fått bra tips redan. Vill gärna slå ett extra sag för bommar på marken, de är underskattade!

Ut och rid nu med dig! :D
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

:love::love::love::love:

Som ni kanske förstår så är jag nyss hemkommen. Blev en underbar ridtur på ca 40 minuter, och helt plötsligt vaknade min häst till liv! Jag har insett i efteråt att det är inte bara jag som blir uttråkad av vila-promenera-vila-promenera hela tiden, det är ju minst lika tråkigt för honom! Men idag slog han ut, likt en påfågel :D Hahaha ursäkta mina uttryck, är ganska glad!
Han hittade på massa egna monster gömda bakom hus, under löv, bakom grenar osv.. Ni aaaanar inte vart dom där opålitliga monstrena kan gömma sig!
Och sådan är han och har alltid varit. Då vet man att han mår bra, men är för oaktiverad under ridturen. Sådant slutar han med när han aktiveras, satte inga krav idag, ville mest känna på honom.

När jag hoppade upp på honom efter att ha gått ca 10 min, kändes det så rätt! Det skulle vara så, på något vis! Han reagerade inget på att jag hoppade upp, så det verkar inte ha stört honom.
Men innan, när han fick på sig sadeln såg han så glad ut :')
Så imorgon blir det tömkörning, sedan ska jag nog rida igen.
Vad jag inte tänkt på det senaste är ju hur olika han rör sig med/utan ryttare. Han arbetar ju mycket mer muskler med ryttare, och det är viktigt. Han tänker även mer på hur han går, vilket också är bra!

Känner mig motiverad inför tömkörningen imorgon, även om det bara är i skog. Nu när jag ridit känns det bra att ha en "vilodag" i form av tömkörning.

Charmex: Tack! Alla andra tycker att han är grov och att hans ben är enorma. Enligt uppfödaren var han den grövsta varmblodstravarföl han sett/fött upp. Jag själv tycker han har stora ben men kroppen är normal. Möjligtvis att huvudet kan vara stort :)
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Om man inte vill/kan rida så tyckte jag också att det var svårt att hitta på nått "kul" som också är träning.
Att longera, promenera och enkel tömkörning är inte "kul" för mig, och heller inte en utmaning för hästen.

Hittade av olika orsaker Pat Parelli, och deras "variant" på NH. Om man börjar studera deras material, särskilt nu sedan de gjort om det, så finns det ett otroligt stort utbud med inspiration till vad man kan träna från marken som är både svårt, kul och nyttigt för hästens kropp. Nästan alla "moment" finns i nivå från enkel till mycket avancerat, jag trodde aldrig man kunde ha så kul från marken faktiskt! :love:

Kan vara kul att hitta någon likasinnad att träna tillsammans med osv :idea:
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Om man inte vill/kan rida så tyckte jag också att det var svårt att hitta på nått "kul" som också är träning.
Att longera, promenera och enkel tömkörning är inte "kul" för mig, och heller inte en utmaning för hästen.

Hittade av olika orsaker Pat Parelli, och deras "variant" på NH. Om man börjar studera deras material, särskilt nu sedan de gjort om det, så finns det ett otroligt stort utbud med inspiration till vad man kan träna från marken som är både svårt, kul och nyttigt för hästens kropp. Nästan alla "moment" finns i nivå från enkel till mycket avancerat, jag trodde aldrig man kunde ha så kul från marken faktiskt! :love:

Kan vara kul att hitta någon likasinnad att träna tillsammans med osv :idea:

Det ska jag garanterat kolla upp! Tack för tipset!! :D Ska testa seven games med honom också, men vill ha paddock för det. Eftersom vi aldrig haft behov av paddock så har jag inte haft tillgång till det på 4 år. Så det blir förhoppningsvis lite enklare när jag byter stall :)
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Hett tips ang 7games:

Se helst till att du har en tränare med som kan förklara HUR man utför lekarna och VARFÖR. De har ett syfte, och det är viktigt att man är medveten om det när man håller på. 7games är inte "skoj-lekar" för hästen, tokig översättning kanske, de handlar om kommunikation och hur ni ska förstå varann.
7games är INTE nått man "håller på med" sedan, det är inte dem jag menar när jag pratar om när jag säger att Pat har bra markövningar. Tjatar man med dem så har man snart en häst som blir less.

Roliga markövningar är sånt man kan göra när man "kan" 7games.
Tex figure8.
Man har två koner/tunnor el liknande, en snett fram till höger och en snett fram till vänster. Jag ska kunna stå still på min position och skicka hästen i en 8-a runt/mellan konerna/tunnorna.
I början får man vara lite tydlig och kanske gå med fram och tillbaka, men när hästen ser mönstret så kan man bara stå där.
Sedan kan man utöka avståndet, stå längre och längre ifrån, jobba på att kunna dirigera hästen med så små medle som möjligt, den ska jobba själv och veta vad den har att göra. Man byter till 22-fots och 45-fots lina, och sedan kan man tillslut köra helt löst.
Hästen blir smidig, den får tänka, ta eget ansvar, blir stolt när den "fattar" mönstret och den tycker att människan är lite rolig och påhittig. :idea:

Viktigt att inte jobba hästen less, viktigt att avbryta när det går bra, innan hästen är så trött mentalt att den börjar göra "fel", viktigt att inse att om hästen gör fel så har man visat fel.
Och inte tjata, tjata, funkar det, avancera!

Tjatig jag blev nu då :angel:
Se helst till att hitta en tränare som kan hjälpa dig, jag lovar dig att du kommer bli supernöjd då!
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

figure8 går tyvärr helt bort då min häst inte får gå på böjda spår. Hoppar nog över 7games också. Det var inte så ambitiöst att jag skulle ringa en tränare. När jag arbetar med min häst så är vi själva och vi gör på vårat sätt. (Under förutsättningarna att det funkar förstås, annars tar jag hjälp!) Med tanke på hästens tidigare förflutna brukar det faktiskt bli lugnare så. Så jag fortsätter nog våran miljöträning med konstiga ljud och saker istället :) Där vet jag att vi förstår varandra utan hjälp av någon som tittar på.
Men figure8 ska jag lägga på minnet, lät otroligt intressant!
Tack så hemskt mycket för tipsen, och att du rekommenderade tränare till 7games, vill inte ge mig in på något som blir fel. Tack!
 
Sv: För tung för att rida spatthäst under igångsättning? *LÅNGT*

Ville bara säga att nu är vi igång och har börjat galoppera (efter MYCKET motgångar under vintern) Han har ju skrittats hela tiden, men nu rider jag ca 5 dagar i veckan, om inte mer. Igår var han så modig att vi kunde galoppera själva, utan att han kastade sig undan för sina monster :D

Så allt gick bra, hästen dog inte av min tyngd (:angel:) och vi är nog lika glada båda två :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp