Igångsättning utav häst

adrikkens

Trådstartare
Hej!
Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat?

Jag har självklart kontakt med veterinär som gett klartecken på att det bara är att börja sätta igång, men kan vara nyttigt att höra hur andra går tillväga och tänker kring det hela. 😊

Hästen i det hela, reds senast ca mitten på maj, då han sedan gick på lite tidigt sommarlov pga flytt och tanken var att sätta igång i början av juni. Men då fick problem med en besvärlig och aggressiv ink som opererades bort. Däremot så dåligt placerad (precis i ljumskvecket.) att stygnen revs upp någon vecka senare, vet ville därefter ge ett till försök att sy (som dessa även gick upp bara någon dag senare). Så det har fått fulläka, såg bra ut för ett ex antal veckor och nästan helt läkt på utsidan, men med några glada ryck i sin lilla konvalescenthage så lyckades han spräcka upp såret på nytt (pga ej läkt inuti). Nu är såret knappt synligt och helt läkt förutom det lilla yttersta och vi fick klartecken för igångsättning så nu startar vi upp lugnt och säkert 👏🏼

Så hästen är helt frisk, inte haft någon hälta eller liknande utan endast inken som strulat till det 😊

Hur länge hade ni skrittat på en häst som stått sen maj innan ni börjar lägga in trav?
 
Min gamle Britiske trener sa alltid at man skulle skritte hesten i like mange uker som den hadde hatt fri/stått.
Mente folk undervurderte verdien av å skritte. Jeg pleier skritte 2 uker, om hesten har stått på beite 2 mnd feks.
 
Hej!
Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat?

Jag har självklart kontakt med veterinär som gett klartecken på att det bara är att börja sätta igång, men kan vara nyttigt att höra hur andra går tillväga och tänker kring det hela. 😊

Hästen i det hela, reds senast ca mitten på maj, då han sedan gick på lite tidigt sommarlov pga flytt och tanken var att sätta igång i början av juni. Men då fick problem med en besvärlig och aggressiv ink som opererades bort. Däremot så dåligt placerad (precis i ljumskvecket.) att stygnen revs upp någon vecka senare, vet ville därefter ge ett till försök att sy (som dessa även gick upp bara någon dag senare). Så det har fått fulläka, såg bra ut för ett ex antal veckor och nästan helt läkt på utsidan, men med några glada ryck i sin lilla konvalescenthage så lyckades han spräcka upp såret på nytt (pga ej läkt inuti). Nu är såret knappt synligt och helt läkt förutom det lilla yttersta och vi fick klartecken för igångsättning så nu startar vi upp lugnt och säkert 👏🏼

Så hästen är helt frisk, inte haft någon hälta eller liknande utan endast inken som strulat till det 😊

Hur länge hade ni skrittat på en häst som stått sen maj innan ni börjar lägga in trav?
Två veckor skritt, börjat med skritt 25-30 min och eftersom den inte varit halt och skadad så hade jag ökat med 5-10 min veckan efter. Vecka tre lagt in lite trav och öka på i lagom takt. Raka spår i början helst uteritter på varierat underlag 🙂 Hade tänkt att hästen behövde lika lång tid som den vilat ungefär.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 045
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp