Föräldrakooperativ

Poison-heart

Trådstartare
Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två alternativ. Vi har ett föräldrakooperativ som ligger ganska nära och jag är inne på att välja den då jag tycker det är fint att det är en liten barngrupp och det finns en kock som lagar alla måltider på plats från grunden samt att dom vistas mycket utomhus. Min sambo tycker att det är lite meckigt att man måste vara engagerad i styrelse, hjälpa till med städning,gräsklippning osv vissa dagar om året.
Den andra förskolan ligger åt ”rätt” håll på vägen till mitt jobb så jag slipper köra en liten omväg plus att sambons två äldre barn går i skolan där och därför tycker han att det är smidigare.
Någon här som haft barn på föräldrar/naturkooperativ förskola? Vill gärna höra era åsikter :)
 
Vi har barnen på föräldrakooperativ här i vår by på landet och är otroligt nöjda. :)

Jo det krävs ett visst engagemang men innebär ju också en god insyn i verksamheten och möjlighet att vara med och påverka. Jag sitter själv i styrelsen nu som sekreterare och tycker det är rätt givande.

Till fördelarna hör att det är litet och personligt, mindre barngrupper, att de får gå kvar på samma ställe sen på fritids då vår verksamhet har fritids också, mycket utevistelse där de bland annat både har grönsaksland som de sköter om med barnen och koja och grillplats i skogen mm, all mat lagas på plats... Det är toppen helt enkelt :up:
 
Vi har barnen på föräldrakooperativ här i vår by på landet och är otroligt nöjda. :)

Jo det krävs ett visst engagemang men innebär ju också en god insyn i verksamheten och möjlighet att vara med och påverka. Jag sitter själv i styrelsen nu som sekreterare och tycker det är rätt givande.

Till fördelarna hör att det är litet och personligt, mindre barngrupper, att de får gå kvar på samma ställe sen på fritids då vår verksamhet har fritids också, mycket utevistelse där de bland annat både har grönsaksland som de sköter om med barnen och koja och grillplats i skogen mm, all mat lagas på plats... Det är toppen helt enkelt :up:
Det låter ju jättebra! Hur upplever du blandningen av barnen? Att 1-åringar blandas med barn upp till 6 år? Kan tänka mig att det kan vara nyttigt och givande för dom äldre barnen.
 
Det låter ju jättebra! Hur upplever du blandningen av barnen? Att 1-åringar blandas med barn upp till 6 år? Kan tänka mig att det kan vara nyttigt och givande för dom äldre barnen.
Ang detta med ålder så har vi cirka 20 barn på vår förskola.
Vi tycker det är jättebra med blandningen av åldrar och barnen också. Tycker det ör givande både för de yngre och de äldre.

De gör endel saker i grupper med blandade åldrar, men även saker där de stora är för sej och de små för sej.
 
Gick själv på ett föräldrakooperativ som liten för cirka 30 år sedan :o
Och har bara goda minnen därifrån samt fick nära band till flera av barnens föräldrar på ett helt annat sätt än jag tror man gör på ett ”vanligt” dagis. Men å andra sidan tror jag våra föräldrar var med i verksamheten ännu mer än man är idag (har inga grunder för det egentligen, bara gissar).

Vi har dock valt bort det till vår son, kanske främst pga sambon inte vill men också för att det inte funnits där vi bodde tidigare och nu kände vi att andra alternativ kändes bättre :)
 
Vi har haft föräldrakooperativ och det var fantastiskt. Men det var mycket jobb, särskilt som min sambo arbetade en hel del kvällar och vi inte hade någon naturlig barnvakt. Men nu i efterhand när jag har provat andra alternativ så är det helt klart värt det :)
Som andra beskriver så är det delaktigheten och insynen i verksamheten som jag upplevde som väldigt positiv, samt att de var mindre barngrupper och VÄLDIGT engagerad personal.

Angående att ha blandade åldrar så är det inte så på alla föräldrakooperativ, utan det skiljer sig från förskola till förskola precis som det gör på kommunala förskolor och privata. Det finns olika pedagogiska inriktningar även inom föräldrakooperativ.
 
Det låter ju jättebra! Hur upplever du blandningen av barnen? Att 1-åringar blandas med barn upp till 6 år? Kan tänka mig att det kan vara nyttigt och givande för dom äldre barnen.
Mitt barn går också på en liten förskola, utan förskoleklass förvisso, och på förmiddagen och eftermiddagen blandas den stora och små barngrupperna och leker tillsammans, har sångstunder osv. Tror det är jättenyttigt och det är så himla fint att se 5åringar samsas om gungor, sandlådor med 1åringar. :) I och med det så känner all personal också alla barnen och det är en trygghet på morgonen när vi lämnar.
 
Dottern gick på föräldrakooperativ, och hon stormtrivdes!
Få barn så alla blev sedda, mkt gemensamma aktiviteter små och stora men de hade även mkt separat tex lunch, vila, småbarnsutflykt etc. Lugn miljö!
Ja en del fick man ställa upp på att göra, två stora städdagar per år, om man ville vara med i styrelsen, fixar uppdrag löpande som att köpa ngn ny möbel, laga ngt eller så. Men det blev inte så ofta.

Gillade mest insynen i verksamheten, kunna påverka! Och man kunde namnen på alla barn och föräldrar! :)
 
Jag vet ingen som är så nöjd med sin kommunala förskola som jag är/var med vårt föräldrakooperativ. (Minsta barnet börjar förskoleklass efter sommarlovet.) Personalen var så engagerad. Barngruppen var mindre än på de kommunala förskolan. Maten var hemlagad osv.

Men föräldrakooperativ passar inte alla:

Vårt kooperativ hade öppettiderna 7-17. Det passar inte allas arbetstider.

Två veckor per termin hade man vikariejour dvs om de inte hittade någon annan vikarie fick man gå ifrån jobbet och jobba i barngruppen. Det hände oss en gång på sex år men vi hade kanske tur och andra familjer kanske fick gå ifrån jobbet fler gånger. I alla fall så finns det många jobb där det är omöjligt att bara resa sig gå när förskolan ringer för det behövs en vikarie.

Föräldrakooperativ är på gott och ont ganska små organisationer. Om barnet är behov av insatser ifrån specialpedagog så är det inte bara att ringa den kommunala specialpedagogen. Om barnet behöver stöd i form av extra personal (mer än den högre personaltätheten som är vanlig på föräldrakooperativ) kan det vara omöjligt pga av den lilla organsationen/ekonomin.
 
Senast ändrad:
Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två alternativ. Vi har ett föräldrakooperativ som ligger ganska nära och jag är inne på att välja den då jag tycker det är fint att det är en liten barngrupp och det finns en kock som lagar alla måltider på plats från grunden samt att dom vistas mycket utomhus. Min sambo tycker att det är lite meckigt att man måste vara engagerad i styrelse, hjälpa till med städning,gräsklippning osv vissa dagar om året.
Den andra förskolan ligger åt ”rätt” håll på vägen till mitt jobb så jag slipper köra en liten omväg plus att sambons två äldre barn går i skolan där och därför tycker han att det är smidigare.
Någon här som haft barn på föräldrar/naturkooperativ förskola? Vill gärna höra era åsikter :)

Vi har haft två barn på föräldrakooperativ och minstingen står nu i kö till samma :)

Egentligen vet jag inte om driftsformen är det väsentliga, men nämnda förskola i princip den enda i vårt närområde jag kan tänka mig (och här finns många) eftersom barngrupperna är små, personalgruppen är stabil och pedagogernas inställning matchar vår. Sedan finns det för- och nackdelar som jag tycker att @Sedna belyser bra. Där kan jag lägga till att vilken insats som krävs från föräldrarna varierar mellan kooperativ, så där får man ju kolla var nivån ligger på det ställe som är aktuellt för en själv. Och att något som kommer med att vara engagerad är att man lär känna övriga föräldrar på ett helt annat sätt än vad min bild av att man gör på t ex kommunala förskolor - vilket i min erfarenhet varit en toppengrej i ungefär nio fall av tio :p
 
Inte haft barn på, men arbetat på kooperativ, älskade det. En bra pedagogisk verksamhet, man hann med och såg alla barnen, bra sammanhållning på personal, man lärde känna varandra, och familjerna på ett annat sätt. Så även om det kräver mer engagemang, så verkar föräldrarna föredra det då man får en god inblick i verksamheten, lär känna oss som arbetade där, och fick en större bekantskapskrets (Många familjer började umgås även privat). Slutade pga flytt till annan stad :)
 
Det låter ju jättebra! Hur upplever du blandningen av barnen? Att 1-åringar blandas med barn upp till 6 år? Kan tänka mig att det kan vara nyttigt och givande för dom äldre barnen.
Barnen på vår fsk delas in i 0-3 år och 4-6 år (1-2 år blir också en egen grupp om det finns barnunderlag för det). Delas in såtillvida att de har separata temaarbeten och mestadels vistas på varsin "avdelning" inomhus. Men personalen delar ansvaret för grupperna och ute är de allihop. Fritids är tillsammans med de större barnen när de är på plats. Det beror lite på antal barn förstås, tidigt och sent på dagen eller när det är lite barn så blandas ju alla. Totalt är det max ca 25 förskolebarn. Jag tycker det är bra, har iofs inget att jämföra med då vi aldrig haft en annan fsk. :) det känns som att det oftast är berikande för alla.
 
Jag vet ingen som är så nöjd med sin kommunala förskola som jag är/var med vårt föräldrakooperativ. (Minsta barnet börjar förskoleklass efter sommarlovet.) Personalen var så engagerad. Barngruppen var mindre än på de kommunala förskolan. Maten var hemlagad osv.

Men föräldrakooperativ passar inte alla:

Vårt kooperativ hade öppettiderna 7-17. Det passar inte allas arbetstider.

Två veckor per termin hade man vikariejour dvs om de inte hittade någon annan vikarie fick man gå ifrån jobbet och jobba i barngruppen. Det hände oss en gång på sex år men vi hade kanske tur och andra familjer kanske fick gå ifrån jobbet fler gånger. I alla fall så finns det många jobb där det är omöjligt att bara resa sig gå när förskolan ringer för det behövs en vikarie.

Föräldrakooperativ är på gott och ont ganska små organisationer. Om barnet är behov av insatser ifrån specialpedagog så är det inte bara att ringa den kommunala specialpedagogen. Om barnet behöver stöd i form av extra personal (mer än den högre personaltätheten som är vanlig på föräldrakooperativ) kan det vara omöjligt pga av den lilla organsationen/ekonomin.
Som kommentar till tiderna bara så är även föräldrakooperativ skyldiga att anpassa tiderna efter föräldrars behov inom samma gränser som kommunala fsk. Det är iaf vad vi har fått till oss.
 
Som kommentar till tiderna bara så är även föräldrakooperativ skyldiga att anpassa tiderna efter föräldrars behov inom samma gränser som kommunala fsk. Det är iaf vad vi har fått till oss.

Jo, det är sant. Lösningen på vårt kooperativ var om någon ville ha andra tider skulle öppning före 7:00 och stängning efter 17:00 läggas på den familjen som hade vikariejouren den veckan.
 
Jo, det är sant. Lösningen på vårt kooperativ var om någon ville ha andra tider skulle öppning före 7:00 och stängning efter 17:00 läggas på den familjen som hade vikariejouren den veckan.
Aha, ok, det låter ju inte hållbart eller alls som någon bra lösning. Jag hade iaf inte känt mig trygg med att lämna barnen till vikarierande föräldrar tidigt på morgonen... men inom vårat kooperativ har föräldrar inget ansvar för att täcka upp personalluckor alls.
 
Tack för alla svar! Har vart väldigt intressant att läsa alls erfarenheter. Detta kooperativ så behöver föräldrar inte rycka in ifall personalen blir sjuk åtminstone. Sen tycker jag det är svårt att få en bra bild innan man varit på plats och sett det och träffat dom som jobbar där. Brukar man få lov att besöka förskolan innan barnet ska skolas in?
 
Tack för alla svar! Har vart väldigt intressant att läsa alls erfarenheter. Detta kooperativ så behöver föräldrar inte rycka in ifall personalen blir sjuk åtminstone. Sen tycker jag det är svårt att få en bra bild innan man varit på plats och sett det och träffat dom som jobbar där. Brukar man få lov att besöka förskolan innan barnet ska skolas in?
Ja besök är absolut inte något problem hos oss iallafall, det är nog det normala att man är välkommen (på överenskommen tid så att de har tid förstås) :)
 
Tack för alla svar! Har vart väldigt intressant att läsa alls erfarenheter. Detta kooperativ så behöver föräldrar inte rycka in ifall personalen blir sjuk åtminstone. Sen tycker jag det är svårt att få en bra bild innan man varit på plats och sett det och träffat dom som jobbar där. Brukar man få lov att besöka förskolan innan barnet ska skolas in?

På vårt kooperativ var det normala att man blev erbjuden en plats och då bokades ett besök in och därefter fick man tacka ja eller nej till platsen.
 
Jo, det är sant. Lösningen på vårt kooperativ var om någon ville ha andra tider skulle öppning före 7:00 och stängning efter 17:00 läggas på den familjen som hade vikariejouren den veckan.
Aha, ok, det låter ju inte hållbart eller alls som någon bra lösning. Jag hade iaf inte känt mig trygg med att lämna barnen till vikarierande föräldrar tidigt på morgonen... men inom vårat kooperativ har föräldrar inget ansvar för att täcka upp personalluckor alls.

Ett kooperativ måste ju erbjuda de tider kommunen kräver men det kan bli ansträngt eftersom det innebär fler timmar att bemanna. Jag skulle inte välja att sätta mina barn på ett kooperativ med öppettider som inte passade mig.
 
Bra tråd!

Vi är inne på föräldrakooperativ nu och har ställt oss i kö till ett.

En annan tanke är om man kunde starta upp ett själv, tillsammans med andra föräldrar.
Är det någon här som gjort det?
Är det alldeles för mycket jobb för att vara värt det?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Is
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp