Föräldrar till barn som rider

IMG_5998.jpeg

Man brukar ju säga att en häst kräver sin ryttare, men jag skulle vilja säga att den här ryttaren kräver sin häst ❤️
 
Idag var vi ute och red en timme i spöregn. Inte mitt favoritväder, men men.
En kul grej var att grabben börjat klura ut vikthjälper/position i sadeln. När han lutade sig framåt ökade ponnyn och när han lutade sig tillbaka saktade hon in. Så himla kul att se hur han fick fram shettisen i trav bara genom sin position i sadeln :love:jag känner verkligen att jag fokuserar på rätt saker, vi rider utan stigbyglar och tyglar fortfarande.
 
I fredags fick vår älskade Prince kolik igen, och den här gången tog inget smärtstillande alls. Efter två timmar togs beslutet om akut avlivning. :cry: A och jag kom dit 30 min senare och fick säga hejdå, det såg ut som att han sov :heart

Trots att det är en fruktansvärd chock med stor sorg känner både A och jag, samt de som jobbat närmst med honom på ridskolan att det är en lättnad för alla. Vi människor har haft en inre stress i väntan på när han skulle bli dålig nästa gång och vem vet hur ont han egentligen haft ibland. Nu behöver han inte ha ont längre och kan beta så mycket gräs han vill, liggande på mage som han brukade :heart
IMG_20230811_214306_242.jpg
 
För att gå vidare har hon tilldelats en ny ponny till träning och tävling. Lidens belle amoure, aka Abbe. Renrasig connemara som har tävlat mycket med sin tidigare ryttare. A har ridit honom en del på ridskolan och gör det bra, men eftersom han är en connyponny har han en räv bakom örat ;) och på ridskolan går han på pelham. Nu har de tre veckor till första tävlingen så nu blir det hårdträning och att lära sig rida honom på tränsbett istället. Jag tror på den här matchningen och det är den bästa lösningen utan vår älskade Prince :heart
Han är hemskt söt iaf! Typisk connyponnylook :D
20230813_174040.jpg
 
Nu har vi snart haft vår lilla ponny i fyra månader och det känns som att hon den sista tiden verkligen har landat i sig själv och på anläggningen. Hon har tidigare haft snabba reaktioner och blivit rädd för mycket men nu känner jag ett annat lugn i henne. På gårdagens pass hade vi inte lina alls på henne. Och dessutom, så red dottern för första gången en bana på 10 (!) hinder själv i galopp. Dom var så duktiga!
Ibland glömmer jag bort att ungen bara är sju år gammal :p Blir så löjligt stolt över henne!

 
IMG_7324.jpeg

Hoppning är dotterns favorit just nu - idag slog vi höjdrekord! 50 cm hoppade hon.
Jag är ingen hoppryttare själv men stålsätter mig och höjer på hennes begäran.

Vi har haft vår lilla ponny i fem månader nu. Det blev en sån bra matchning med dottern! ❤️
 
Min dotter har haft sin ponny i 4 år i december. Tävlat aktivt i 3,5år i hoppning. Nu börjar vi bli lite trötta på det. Eller bekväma snarare.
Nästa år ska vi nog försöka oss (eller snarare hon o ponnyn) på lite fälttävlan. Passa på att göra och lära sig allt man kan med den ponnyn man har.
 
När man erbjuds att få ta vännens fantastiskt fina fjording på foder till dottern, då kan man inte säga nej va? :love:
VideoCapture_20230803-191007.jpg
12 år och har gått LA dressyr med ägaren. Inte inmätt men jag är 99% säker på att han är ponny så vi ska slutmäta framöver. (Född som bukehäst faktiskt ;))
 
Det är så roligt att se barns utveckling!

27/2 2023 sprang jag bredvid dottern och hon testade galopp för första gången. Ljud på för att höra hennes skratt :love:

Igår, ett år senare hoppade hon bana på 12 hinder med en höjd på 40-50 cm.

Man blir ju så stolt så man nästan spricker!
 
Det är så roligt att se barns utveckling!

27/2 2023 sprang jag bredvid dottern och hon testade galopp för första gången. Ljud på för att höra hennes skratt :love:

Igår, ett år senare hoppade hon bana på 12 hinder med en höjd på 40-50 cm.

Man blir ju så stolt så man nästan spricker!
Vad kul! Ser ut som att ni kommit över den där första puckeln :)
 
Jag fick hjälp av min unge förmåga att rida min cob igår. Han har haft en tid där han inte var så intresserad av hästarna, men nu börjar det vända igen och senaste veckorna har han flera gånger kommit och frågat om vi inte kan mocka ihop för att han tycker att det är så mysigt :love:

Skönt att ha hästarna hemma så att det är enkelt för honom att både "ha häst" och "ha fritid". Vi vuxna har ju huvudansvaret för att fixa med hästarna, men numera är han ju faktiskt tillräckligt stor för att det ska vara hjälp på riktigt när han hjälper till :D

1706517074658.jpeg


Notera våra nyfikna grannar i bakgrunden, är man ute på gården är man alltid iakttagen :D
 
Prisvärda skor för att rida på vintern till en 6 åring?
Hon har ridit med vanliga vinterskorna hittils men då har hon bara ridit barbacka/utan stigbyglar och nu ska hon börja rida ridlektion på ridskola och då lär de ju ha sadel.
Eller kan vi ha så tur att man brukar rida stigbygellöst i början så det hinner bli varmare?
Men då behöver vi ändå skor med klack som inte är tajta/hårda för det gillar inte barnet 🤯

Bfu på dottern och vår snälla söta ’skötponny’, hon tycker det är så kul att kunna göra allt själv på en som är lagom stor ❤️ (och dämpar min längtan efter egen ponny eller två hemma, lite iaf 🤪)
IMG_7310.jpeg
 
Prisvärda skor för att rida på vintern till en 6 åring?
Hon har ridit med vanliga vinterskorna hittils men då har hon bara ridit barbacka/utan stigbyglar och nu ska hon börja rida ridlektion på ridskola och då lär de ju ha sadel.
Eller kan vi ha så tur att man brukar rida stigbygellöst i början så det hinner bli varmare?
Men då behöver vi ändå skor med klack som inte är tajta/hårda för det gillar inte barnet 🤯

Bfu på dottern och vår snälla söta ’skötponny’, hon tycker det är så kul att kunna göra allt själv på en som är lagom stor ❤️ (och dämpar min längtan efter egen ponny eller två hemma, lite iaf 🤪)
Visa bifogad fil 137943
Vi kör på vanliga klassiska termostövlar. Med tåvärmare de få dagar vi har riktig vinter :D.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 262
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 845
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp