Föräldrar till barn som rider

Bukefalos 30 år!

IMG_0499.webp

Sonen skulle ha lånat stallägarens dotters häst idag egentligen för att rida med min kompis som skulle låna Kaj, men när det väl blev dags att borsta och göra i ordning hästarna kände sig sonen otrogen 😅 Så det fick bli ett hästbyte 😜

Vår ponny stod på tre ben i hagen i torsdags, hon hade lyckats att delvis dra av sig en sko. Den satt på trekvart och hon ville inte ens sätta ned tån. Vi fick av skon och hon var blockhalt första stegen men sen var hon bara öm på vägen till stallet. Hovis kom ut och slog på skon samma dag och hon visade lite ömhet de första stegen efter skoning men sen gick hon som vanligt.
Hon fick vila tills idag, vi red i ridhuset, alla gångarter. När dottern red på volter tyckte jag att hon nickade lite.
Longerade henne på hårt underlag, ingenting i vänster varv men i höger så linkade hon.

Nu står jag och funderar i vilken ordning jag ska börja.
Öm i sulan? Knixat till sig i samband med skon som hamna fel?
Vi red i 40 min innan jag lokaliserade en hälta. Hon var pigg och öronen framåt, så smärtsamt är det nog inte men hade ändå dåligt samvete över ridpasset :banghead:

Vår ponny stod på tre ben i hagen i torsdags, hon hade lyckats att delvis dra av sig en sko. Den satt på trekvart och hon ville inte ens sätta ned tån. Vi fick av skon och hon var blockhalt första stegen men sen var hon bara öm på vägen till stallet. Hovis kom ut och slog på skon samma dag och hon visade lite ömhet de första stegen efter skoning men sen gick hon som vanligt.
Hon fick vila tills idag, vi red i ridhuset, alla gångarter. När dottern red på volter tyckte jag att hon nickade lite.
Longerade henne på hårt underlag, ingenting i vänster varv men i höger så linkade hon.

Nu står jag och funderar i vilken ordning jag ska börja.
Öm i sulan? Knixat till sig i samband med skon som hamna fel?
Vi red i 40 min innan jag lokaliserade en hälta. Hon var pigg och öronen framåt, så smärtsamt är det nog inte men hade ändå dåligt samvete över ridpasset :banghead:
Jag hade börjat med att plocka av skon igen och kolla hur hoven ser ut.

Någon här som har barn varannan vecka som rider/har egen ponny? Hur gör ni med barnets ponny när barnet inte är hemma?
När vi hade B-ponny så tog jag hand om ponnyn som vanligt och tömkörde, longerade eller gick promenader när min dotter inte var hemma. Någon gång ibland fick han löshoppa också.

När vi hade B-ponny så tog jag hand om ponnyn som vanligt och tömkörde, longerade eller gick promenader när min dotter inte var hemma. Någon gång ibland fick han löshoppa också.
Tack för svar. Tänker det jag med eller kanske en liten medryttare

Men har två barn varannan vecka som kommer behöva varsin ponny, plötsligt blir det mycket att hinna med själv. Medryttare såhär på landsbygden i litet samhälle utan bussar är ingen självklarhet. Men det får väl lösa sig på nåt vis

Tack för svar. Tänker det jag med eller kanske en liten medryttare

Men har två barn varannan vecka som kommer behöva varsin ponny, plötsligt blir det mycket att hinna med själv. Medryttare såhär på landsbygden i litet samhälle utan bussar är ingen självklarhet. Men det får väl lösa sig på nåt vis
Inkörda ponnyer kanske, som du kan köra i par alternativ köra en och ha den andra som handhäst? Beror lite på vad för ponnyer ni ska, men tänker att de flesta vettiga barnponnyer också lämpar sig till körning. Även om det kanske inte är så många som är inkörda, framförallt om ni inte vill ha russ.

Ni med mindre barn på lägre nivå, tränar de för tränare med sin ponny eller rider de bara för er?

Dottern ska fortsätta rida en gång i veckan på ridskola men det blir på ridskolans ponnyer, dels av praktiska skäl (ridskolan ligger 30min bort med bil) och dels på grund av att jag tänker det är nyttigt att rida fler ponnyer än sin egen.

Märkt att hon inte är lika bra på lyssna på mamma som på ridläraren på ridskolan så även om min kapacitet är tillräcklig på den nivå hon är nu så kanske det hade varit bra med någon annan 😅

IMG_1480.webp

Ni med mindre barn på lägre nivå, tränar de för tränare med sin ponny eller rider de bara för er?

Dottern ska fortsätta rida en gång i veckan på ridskola men det blir på ridskolans ponnyer, dels av praktiska skäl (ridskolan ligger 30min bort med bil) och dels på grund av att jag tänker det är nyttigt att rida fler ponnyer än sin egen.

Märkt att hon inte är lika bra på lyssna på mamma som på ridläraren på ridskolan så även om min kapacitet är tillräcklig på den nivå hon är nu så kanske det hade varit bra med någon annan 😅

Visa bifogad fil 171316
Min 9åriga dotter har börjat träna lite smått för instruktör men innan dess har jag drillat med henne själv. Tycker att det har funkat förvånansvärt bra 😊

IMG_2655.webp

Idag var dottern ute och red i 2,5 h - framtida distansryttare kanske? 😄
Jag cyklade genom terräng och skog med treväxlad damcykel, kommer kännas i kroppen imorgon!
Men imponerad över både dotter och ponny som höll igång under rundan, som vi dessutom aldrig ridit innan. Jag trodde inte att den skulle vara så lång.. 😅

Visa bifogad fil 171316
Min dotter rider också på ridskola parallellt med egna hästar. Av samma skäl som du, och hon lyssnar också bättre där. Har också funderat på extern tränare, men har en liten ridbana så skulle behöva åka iväg, men känner får ta tag i de. 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar