Föräldrar till barn som rider

Idag red båda barnen ut tillsammans för första gången. Har ju "bara" haft en ponny de senaste åren så de har turats om, den andra har sprungit med, men nu har 3-åringen kommit så pass långt i sin utbildning att de kan rida ut tillsammans utan att jag behöver leda ungponnyn utan jag kan gå med före eller efter. Väldigt härlig känsla! 🥰 Otroligt fint temperament på ungponnyn. Trodde den äldre (eller ja, 7 år 😁) hade ett fantastiskt temperament men ungponnyn är faktiskt ännu bättre så sätt. Känns otroligt stabilt. Hoppas på härliga ridturer nu när våren äntligen är här!
Screenshot_2023-04-09-13-59-33-346_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Jag glömmer ibland bort att min dotter bara är sex år gammal. :D Får ibland en ”aha-upplevelse” när jag tittar på henne när hon rider. Hon har fått gått upp en nivå på ridskolan. För tre lektioner sedan sprang jag bredvid och nu rider hon självständigt på ridskolans c/d-ponnys:love: Skänkeln räcker inte ner under sadelkåpan ens men hon hänger på!

Idag red hon en av de piggare ponnyerna, till hennes lycka. Hon har verkligen en förkärlek till de pigga hästarna!
 
Min snart 8-årige son har sagt att han nog skulle vilja börja rida, vilket gör mig så glad!
Han har varit och grejat lite i stallet och tycker att det är rätt så kul.
Han har med stor glädje följt med mig och tittat på när vänners hästar fått föl.
Är själv uppväxt med lantbruk och älskade redan som liten allt runt det med djur och dyligt.
Har alltid funnits hästar på gården, men började själv inte intressera mig för ridning förrän i 12-13 års åldern.
Tyvärr driver vi inte lantbruket själva längre, det är utarrenderat sedan ett antal år och det finns inga hästar kvar hos oss längre, men det går det ju att ändra på!
 
Min snart 8-årige son har sagt att han nog skulle vilja börja rida, vilket gör mig så glad!
Han har varit och grejat lite i stallet och tycker att det är rätt så kul.
Han har med stor glädje följt med mig och tittat på när vänners hästar fått föl.
Är själv uppväxt med lantbruk och älskade redan som liten allt runt det med djur och dyligt.
Har alltid funnits hästar på gården, men började själv inte intressera mig för ridning förrän i 12-13 års åldern.
Tyvärr driver vi inte lantbruket själva längre, det är utarrenderat sedan ett antal år och det finns inga hästar kvar hos oss längre, men det går det ju att ändra på!
Vad roligt! 😃
 
Min snart 8-årige son har sagt att han nog skulle vilja börja rida, vilket gör mig så glad!
Han har varit och grejat lite i stallet och tycker att det är rätt så kul.
Han har med stor glädje följt med mig och tittat på när vänners hästar fått föl.
Är själv uppväxt med lantbruk och älskade redan som liten allt runt det med djur och dyligt.
Har alltid funnits hästar på gården, men började själv inte intressera mig för ridning förrän i 12-13 års åldern.
Tyvärr driver vi inte lantbruket själva längre, det är utarrenderat sedan ett antal år och det finns inga hästar kvar hos oss längre, men det går det ju att ändra på!
Superkul ju! Jag tror ju till hundra procent att hästar är bra för barn sådär i allmänhet, tänk så himla mycket man kan lära sig av dem :love:
 
Vi har tagit tillfället i akt och åkt på några turridningar för att få rida ihop hela familjen. Det har varit superkul för oss allihop och jag märker hur sonen blivit allt mer peppad på ridningen efter att ha haft lite av en motivationsdal under vintern. Hans egen shettis har ju blivit lite liten medan min häst är lite för svår, så nu har vi landat i att vi ska försöka hitta en till häst.

Tanken är att det blir en häst som både han och jag kan rida, av praktiska skäl. I sådana fall kan ju nämligen jag ta den hästen när jag och maken vill rida ut (så får han rida min cob).

Dock har vi en häst som vi ska kolla på som är lite för liten för mig, men som låter perfekt för sonen. Trygg, pigg och ställer upp på det mesta, men är ingen tävlingsponny utan vill hålla sig på en lättare nivå. När vi har pratat om en ny häst har sonen sagt att han vill ha en häst som han kan rida barbacka på, så det är min målbild!

(Han har även sagt att han vill ha en häst som har lite åsikter, som hans shettis, för det är roligare med en häst som tycker något än en som inte "bryr sig" :D)
 
Vi har ju sålt 10-åriga sonens c-ponny och köpt stor häst istället. Ponnyn har stökat och bökat ganska mycket och ridlusten har väl inte alltid varit på topp p g a detta, så nu värmer det verkligen i hjärtat när sonen säger att vi har köpt världens bästa häst och gärna vill rida. Och vår nya pärla är verkligen supersnäll, kunde inte ha hittat en bättre mor&son-häst. :)

 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp