Föräldrarna blir utnyttjade

Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Tänker på en gammal film när jag läser det här, med Steve Martin.. hette den Parenthood? Han har en fru och tre barn, några syskon och föräldrar -den är från -80 någonting..
Minns den yngste sonen i familjen och pappan som säljer sin bil för att klara sonen från maffian.
Alltså jag känner så här att förälder är man hela livet, ens barn är ens barn (förhoppningsvis) tills man dör.
Ditt syskon kan enligt dig sköta sig själv men rent krasst så vet du ingenting om hur det ser ut med konkurser, psykiska problem, kanske har varit i ett destruktivt förhållande ..vad vet du om hens lön? Hen kanske har fått skuldsanering?
Dina föräldrar kanske vill låta ditt syskon kunna leva lite också -men samtidigt inte svika förtroendet genom att berätta allt för er andra.

Nu spånar jag lite men poängen är att ingen vet, och visst kan det vara så att dina föräldrar är godtrogna och inte förstår bättre än att mata med pengar. Men det kan även vara tvärtom och jag tänker någonstans att sprickan ökar genom mygel och tjat.
OM detta nu stör dig så mycket så tycker jag att du hellre ska ta upp frågan när alla är samlad nästa gång, inklusive ditt syskon.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Kunde inte låta bli. Sorry.

Nej, inte mer än att hon måste ha riktigt psykiska problem!
Här glömde du att sätta en asterisk. Så då är det alltså en av kvinnligt kön. ;)
Stör mig bara lite när man skriver en asterisk eller hen. Antingen är man kvinna eller man. Naturens eget val liksom.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Ibland är det inte helt klart om det är man eller kvinna.

I det här tråden och många andra är det ju för att hålla tråden mer anonym? Att påpeka och citera i tråden istället för t.ex via PM som gör att TS kan be en moderator ändra är lite onödigt.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Hur står man ut med detta?
Vad säger syskonet när du pratar med henne om detta? Har hon någon bra förklaring eller har hon några egna tankar? Och vad säger föräldrarna om det hela?

Sen undrar jag exakt vad det är som stör dig? Är det att du inte får samma belopp? Är det att hon verkar få allting hon pekar på och du ingenting?

Det är trots allt inte din grej vad andra gör. Mår dina föräldrar dåligt av det så är det ändå de som måste säga att situationen är ohållbar. Och det är faktiskt väldigt lätt utan att skapa eller ta en konflikt.

"Tyvärr, vi har det lite tight den här månaden så vi kan inget ge dig!".
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Sen undrar jag exakt vad det är som stör dig? Är det att du inte får samma belopp? Är det att hon verkar få allting hon pekar på och du ingenting?

Det är trots allt inte din grej vad andra gör. Mår dina föräldrar dåligt av det så är det ändå de som måste säga att situationen är ohållbar. Och det är faktiskt väldigt lätt utan att skapa eller ta en konflikt.

Min fråga också.

Varför upprör detta dig? Du kanske skulle behöva reda ut detta inför dig själv.

Vill du ha millimeterrättvisa? Känner du dig mindre älskad? Orättvist behandlad?

Hur det än är tror jag att du får acceptera att dina föräldrar är vuxna människor och deras relation till din syster är deras. Dessutom undrar jag verkligen varför du skäller på syster när det väl är dina föräldrar som borde hutas åt om det är orättvisa som är kärnan i detta?

Kräv att föräldrarna sätter av exakt samma summa till vart och ett av barnen när systern får. Så blir föräldrarna en bank. Istället för föräldrar.:meh:
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Har ni alla pratat med systern (typ intervention) och verkligen försökt reda ut problemet (förskott på arv, utnyttjande av föräldrarna etc) helt utan gehör hade jag nog gått till föräldrarna. Som samlad syskongrupp och på ett fint och försiktigt sätt påtalat att det är riktigt, riktigt orättvist att somliga fullkomligen tankar ut pengar på det sättet du beskriver.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Alltså om syskonet är psykiskt avvikande på nåt sätt så är väl egentligen föräldrarna som är problemet? Varför backar de upp hens beteende, de är ju de som gör beteendet möjligt. Tråden borde handla om föräldrarna i stället för syskonet, om inte föräldrarna betedde sig så som de gör så hade förmodligen ett knäppt syskon varit betydligt mindre störande.

Att påverka syskonet som uppenbarligen vinner på beteendet borde vara betydligt svårare än att få föräldrarna att inse att de förlorar på att tillmötesgå syskonet. Förmodligen upplever de att det är eller har varit synd om syskonet vid nåt tillfälle och så har det hängt kvar även långt efter det slutade att vara särskilt synd om syskonet (gissningsvis är hen ett av de yngre syskonen också, det yngsta kanske..?). En väg att gå borde kunna vara att påpeka det orättvisa gentemot övriga syskon med att det delas ut pengar bara till ett syskon. Kan ni övriga syskon sätta er ner med era föräldrar och diskutera saken och hur det påverkar er och relationerna i familjen? Det verkar som att det är deras beteende (smygandet, accepterandet av kränkande beteende, att de inte ifrågasätter uppenbara lögner) som verkar skapa det jobbigaste i detta.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

kl
Finns väl en sån i var o varannan syskongrupp, eller flera.
Inget TS kan göra något åt.
Så länge föräldrarna har kvar sina fakulteter har de rätt att göra vad de vill med sina pengar.

Om man vill så kan man föra dagbok eller nåt om hur mycket hon får. Allt som ges som gåva under föräldrarnas sista tio år räknas som förskott på arv, om man vill göra det så. Vill man kanske eftersom kontakten lär upphöra efter bodelning.

Jag kunde bevisa att mina bröder fått en mille var på konton i Schweiz mina bröder har inte haft kontakt med mig efter det, nåja det var ingen förlust för mig.

Och det förskottet ska (om inget olagligt skett) inte återbetalas utan dras av när föräldern/föräldrarna är döda. Och har då dessa verkligen velat att mottagaren av gåvan ska den så finns inga resurser att fördela då arvskiftet sker och eftersom skulden för det förtida arvet stannar vid skiftet så blir de andra syskonen utan...
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Vem tusan har pratat om återbetalning. Jag borde varit övertydlig så att även du hade förstått. Förskott på arv avräknas från den del av dödsboet som man får som sin del.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Vem tusan har pratat om återbetalning. Jag borde varit övertydlig så att även du hade förstått. Förskott på arv avräknas från den del av dödsboet som man får som sin del.
Om gåvogivaren varit i beroendeställning gentemot mottagaren kan mottagaren bli återbetalningsskyldig till dödsboet.
Ett förtida arv ingår normalt som du säger som en negativ post i gåvomottagarens arvslott.

Men så länge givaren varit frisk o oberoende så...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 930
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 391
Senast: alazzi
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp