Föräldrarna blir utnyttjade

MagIQ

Trådstartare
Jag vet inte vad jag egentligen vill få ut av att skriva här men jag känner att jag måste få ventilera mig lite för detta är något som jag grubblar på varje dag. Tyvärr kan jag inte skriva ut alla detaljer med risk för att "fel" människa läser detta men jag hoppas ändå att ni kan få en bild över hur läget är.

Jag har ett syskon som så länge jag kan minnas utnyttjat våra föräldrar som bankomat och gissningsvis skulle jag vilja säga att h*n är och nallar i genomsnitt en hundralapp om dagen.

Människan är 40 plus, har fast arbete och en helt normal inkomst men på något underligt sätt är lönen ändå slut på bara några dagar. H*n kör dessutom runt i en bil som ägs och betalas av våra föräldrar. Kör h*n sönder bilen får h*n den lagad igen. H*n är dessutom otrevlig mot mina föräldrar. Pappa tror jag inte känner till hur ofta h*n utnyttjar dom men mamma är den som får smyga med allt och jag fattar inte hur hon orkar? Detta har pågått under hela min livstid!

H*n har börjat rida på ridskola också (något jag inte anser att man gör om man inte har råd med det) och igår såg jag när h*n kom hem till mamma och fick hennes bankkort så att h*n skulle kunna tanka bilen för att ta sig till ridskolan. Fattar ni hur trög i huvudet h*n är? Man kan tro att h*n är 9-10 år men h*n fyllde faktiskt 40 år förra sommaren.

Dessutom är h*n förälder till två pojkar varav en har lämnat boet och en bor hemma varannan vecka. Verkligen en BRA förebild!

Hade vi inte varit syskon hade jag bett FANSKAPET att dra åt helvete, rent ut sagt för jag se hur h*n tär på mina föräldrar.

Jag kan inget göra! Vi syskon (vi är ett gäng) har försökt förklara för våra föräldrar att de stjälper istället för hjälper men de kan inte låta bli att sticka till pengar hela tiden och det gör ONT att se dom bli utnyttjade.

Som sagt, ville bara ventilera av mig lite.. :rage: Hur står man ut med detta? Blod är inte tjockare än vatten.. och den dagen mina föräldrar inte lever längre, den dagen kommer jag inte ha någon som helst kontakt med denna idioten.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Hade vi inte varit syskon hade jag bett FANSKAPET att dra åt helvete, rent ut sagt för jag se hur hon tär på mina föräldrar.

Jag kan inget göra! Vi syskon (vi är ett gäng) har försökt förklara för våra föräldrar att de stjälper istället för hjälper men de kan inte låta bli att sticka till henne pengar hela tiden och det gör ONT att se dom bli utnyttjade.

Som sagt, ville bara ventilera av mig lite.. :rage: Hur står man ut med detta? Blod är inte tjockare än vatten.. och den dagen mina föräldrar inte lever längre, den dagen kommer jag inte ha någon som helst kontakt med denna idioten.
VAD hindrar dig från att bryta kontakten redan nu?
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Jag har 5 syskon och träffas ganska ofta på familjemiddagar hemma hos våra föräldrar, tillsammans med våra familjer. Mina föräldrar börjar bli gamla och jag vill inte att det ska bli bråk. Utöver familjemiddagar har jag ingen kontakt med idioten men när vi är och hälsar på hemma hos mina föräldrar kan h*n dyka upp och hämta pengar eller annat.. och det gör förbannat ont i själen och se!
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Det är inte så att det ligger någon problematik bakom som du inte har någon aning om?
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Nej, inte mer än att hon måste ha riktigt psykiska problem!
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Jag kan inget göra! Vi syskon (vi är ett gäng) har försökt förklara för våra föräldrar att de stjälper istället för hjälper men de kan inte låta bli att sticka till pengar hela tiden och det gör ONT att se dom bli utnyttjade.

Har ni pratat direkt med "idioten" istället? Kanske finns det en anledning till varför era föräldrar har svårt att säga ifrån till just den här personen?
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Jag vet varför mina föräldrar inte kan "sätta ner foten" och det är för att de inte vill ha bråk. De är konflikträdda. De hade hellre själva ätit vatten och bröd, bara h*n kan leva som hon gör.

Och pratat direkt med "idioten", det har vi gjort men h*n har inga problem..... hmm....
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Jag vet varför mina föräldrar inte kan "sätta ner foten" och det är för att de inte vill ha bråk. De är konflikträdda. De hade hellre själva ätit vatten och bröd, bara h*n kan leva som hon gör.

Och pratat direkt med "idioten", det har vi gjort men h*n har inga problem..... hmm....

Även om hon säger hon inga problem har. Så vad säger hon ang pengarna hon hela tiden ber om?
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Men det är trots allt dina föräldrars ansvar att själva avgöra hur de vill göra. Det är inte säkert att de delar din analys av situationen. Du säger att du vill bryta kontakten med ditt syskon men hur tycker du att det här drabbar dig?
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Vad ska jag säga?

Denna månaden sa hon "Jag har inte fått något barnbidrag så jag kan inte åka och rida".

För det första - ALLA får barnbidrag VARJE MÅNAD, SAMMA DAG och för det andra ska inte ett barnbidrag finansiera HENNES ridning!

Hon är som en tjurig småunge!
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Försök att reda ut personens ekonomi.
En genomgång av typen Lyxfällan skulle nog göra nytta.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Jag tänkte spontant "borderline".
Främst för impulsshoppandet som "allvarligt skadar ekonomin", men också för att personen i fråga verkar ha väldigt svårt att hantera relationer.
Man gör sig lätt beroende av folk, och det värsta som kan hända är att man blir nekad.
(skulle det vara borderline i detta fall kan jag tänka att de nekat och hon har "rasat" helt, vilket de inte vill riskera igen)
Man gör också drastiska saker för att få det man vill, ibland går man så långt att man hotar med självmord eller andra destruktiviteter när man hamnar i relationssitutioner man inte reder ut, eller i "bästa" fall hotar med att säga upp kontakten.
En panisk rädsla för att bli övergiven/nekad.

Och så tänker jag att hon kanske pendlar känslomässigt med sakerna hon får/köper.
Typ hon "unnar" sig något, blir glad och lycklig för stunden - för att sedan kanske få dåligt samvete och/eller "tröttnar" och därmed blir ledsen/irriterad/förbannad på sig själv - och tar ut det på omgivningen.
Att det finns konsekvenser av sitt handlande/beteende tänker man inte på, åtminstone inte i stunden.

Öch där kommer återigen rädslan att bli övergiven...

Att hantera relationer när man har borderline/emetionell instabilitiet är inte det lättaste - och speciellt inte om man inte är medveten om det.
Vilket gör att det blir enormt krävande för omgivningen - men som förälder vill man ju oftast ställa upp för sitt "barn" och därmed har svårt att neka just för att de vet om konsekvenserna.

Det blir en ond cirkel som bara spinner runt runt runt - tills det en dag faktiskt blir helt stopp, antingen p.g.a att föräldrarna sätter ner foten och tar konsekvenserna, eller att de faktiskt inte har någon fysisk möjlighet att ge dottern pengar.

Det är bara rent spånande och jag är INTE ute efter att sätta någon diagnos, utan pratar utifrån mina egna erfarenheter som har varit liknande det som din syster har.

Om det är till någon hjälp är det ju bra, annars ber jag om ursäkt för att jag tog mig "friheten" att skriva om detta som att det vore "glasklart".
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Kanske skulle vara något för lyxfällan?

Vissa kan knepen för hur de ska få exakt som dom vill. Jag har faktiskt inget bra svar för hur man ska få dom att inse att det de gör är fel. För man kan inte göra samma sak mot personen för att demonstrera hur h*n beter sig. Och så länge dina föräldrar inte sätter ner foten går det tyvärr inte att göra något.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Alla har inte borderline som beter sig illa. Det finns bortskämda hemska människor som har gjort till vana att köra över andra. Tyvärr har de senare dessutom ofta lagt sig till med den lilla egenskapen att trippa på tårna för att inte väcka vrede.

Många gånger är det helt otroligt vad lätt det går att få sin vilja igenom bara genom att bli förbannad och bete sig illa.

Ts, nu kan det ju vara så att det är nån psykiskt fel på ditt syskon, men annars vet jag precis hur det är att vara klämd mellan idioter.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Naturligtvis inte, det var en tanke.
Det är inte alla med borderline som beter sig illa heller.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

kl
Finns väl en sån i var o varannan syskongrupp, eller flera.
Inget TS kan göra något åt.
Så länge föräldrarna har kvar sina fakulteter har de rätt att göra vad de vill med sina pengar.

Om man vill så kan man föra dagbok eller nåt om hur mycket hon får. Allt som ges som gåva under föräldrarnas sista tio år räknas som förskott på arv, om man vill göra det så. Vill man kanske eftersom kontakten lär upphöra efter bodelning.

Jag kunde bevisa att mina bröder fått en mille var på konton i Schweiz mina bröder har inte haft kontakt med mig efter det, nåja det var ingen förlust för mig.
 
Sv: Föräldrarna blir utnyttjade

Hur står man ut med detta?
Det beror på varför det stör dig. Jag hade inte brytt mig. Skakat på huvudet åt hennes/hans omognad och föräldrarnas oförmåga att släppa taget/säga nej kanske, men för övrigt? Nej. Inte mitt problem; varken att uppfostra syskon eller föräldrar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 930
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 312
Senast: alazzi
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp