Förändring i tränarkåren

JohannaB

Trådstartare
Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎

Hur behöver tränarna förändra sitt upplägg/metodik för att vi ska få se trevligare ridning både på hemmaplan, på träningar och på tävling?
Vad tycker ni ska förändras?
Och hur uppnår man förändringen?
 
T ex är veterinär och hovslagare skyldiga att anmäla dåliga förhållanden för hästar. Skulle man kunna göra det tvingande att anmäla ridning i rollkur eller bestraffning av hästar om man har ”certifikat” (vad heter det?) som tränare eller ridlärare i SvRF?
Att det är en skyldighet att agera och anmäla?
Domarna har (väl?) den skyldigheten idag? Borde inte vi kräva samma sak av tränare och ridlärare?
Eller kommer det inte att funka i realiteten?
 
Det jag upplever som störst problem med en del tränare är att de verkligen TYCKER de jobbar utifrån utbildningsskalan med bra grunder. Och sen ser en tränaren hänga på graman, prata om att det ska vara "tryck in i bettet" och jaga hästar med långpisk. Då spelar ingen utbildning någon roll för de hör bara att de redan gör rätt.
 
T ex är veterinär och hovslagare skyldiga att anmäla dåliga förhållanden för hästar. Skulle man kunna göra det tvingande att anmäla ridning i rollkur eller bestraffning av hästar om man har ”certifikat” (vad heter det?) som tränare eller ridlärare i SvRF?
Att det är en skyldighet att agera och anmäla?
Domarna har (väl?) den skyldigheten idag? Borde inte vi kräva samma sak av tränare och ridlärare?
Eller kommer det inte att funka i realiteten?
Diplomering 😊

Jag tror ju inte att tränarna är särskilt oskyldiga om deras elever håller på m rollkur..
 
Det jag upplever som störst problem med en del tränare är att de verkligen TYCKER de jobbar utifrån utbildningsskalan med bra grunder. Och sen ser en tränaren hänga på graman, prata om att det ska vara "tryck in i bettet" och jaga hästar med långpisk. Då spelar ingen utbildning någon roll för de hör bara att de redan gör rätt.

Eller en tränare som jag red för en gång som glatt utbrast ”utbildningsskalan är exempel på vad man kan jobba med under ett pass. Idag ska vi träna på samling!” och så fick vi jobba med alldeles för avancerade saker innan hästarna ens var ordentligt lösgjorda…

Jag gjorde det bästa av passet, men tränade inte igen för den personen.
 
Diplomering 😊

Jag tror ju inte att tränarna är särskilt oskyldiga om deras elever håller på m rollkur..
Det håller jag helt med om!
Men skulle det ingå i diplomeringen att de ska förhindra saker som inte sker enligt reglerna så skulle (förhoppningsvis) fler tränare bli försiktiga med att visa sådana beteenden på sina egna träningar där någon kan se och anmäla felaktigheter. Låt tränarna åka på problemet, så slutar de förhoppningsvis informera och instruera sådana dumheter.
 
Tränarfortbildning borde nog ha mer diskussion om hästvälfärd. Att etik är med mer och att man vågar prata om det?
Kanske hade gjort att även de som inte känner sig så påverkade av debatten hade börjat tänka mer och ifrågasätta sina gamla sanningar?
 
Jag ska säga att alla dressyrtränare jag tränar för har varit väldigt hästvänliga och utbildat efter utbildningsskakan. Inte råkat ut för några knasigheter alls tror jag?
Men jag tror absolut tränare anpassar sig till sina elever, de ser eller vet att jag vill rida X eller Y och sen bekräftar dem mig där. Det vore dumt att försöka få mig att göra saker jag ogillar eller säga dumma saker om min häst för då förstår dem ju att jag inte lär lägga mina pengar på dem fler gånger ;)

När jag tränade och tävlade hoppning, och på det dumma 90-talet (då jag mest red för ridlärare) finns det dåliga erfarenheter från. Antagligen var jag heller inte lika säker på hur jag ville rida då.
 
Jag ska säga att alla dressyrtränare jag tränar för har varit väldigt hästvänliga och utbildat efter utbildningsskakan.
Som kakmonster önskar jag att det var en utbildningskaka men det skulle såklart så utbildningsskala…. Jag har inte upplevt att man fått hoppa över några grunder utan suttit mååååånga timmar med sånt och fått väldigt lite träning i rörelser.
 
T ex är veterinär och hovslagare skyldiga att anmäla dåliga förhållanden för hästar. Skulle man kunna göra det tvingande att anmäla ridning i rollkur eller bestraffning av hästar om man har ”certifikat” (vad heter det?) som tränare eller ridlärare i SvRF?
Att det är en skyldighet att agera och anmäla?
Domarna har (väl?) den skyldigheten idag? Borde inte vi kräva samma sak av tränare och ridlärare?
Eller kommer det inte att funka i realiteten?
Nu kan jag ha missuppfattat stallkompisar och TR (var ett tag sedan jag läste det...) Men är det inte nån ny regel nu om att man kan bli anmäld av överdomare i träningssituationer också?
Det står ju så här på förbundets sida i alla fall.
"Nyheter 2023 - sammanfattning:
110.3 Otillåten hantering av häst på träning blir bestraffningsbart"." https://ridsport.se/tavling/tr---tavlingsreglemente-/tr-i-gemensamma-bestammelser

Men exakt hur det ska gå till vet jag inte, kanske skicka ut kontrollanter till träningstillfällen, många klubbar skriver ju ut sånt på sina hemsidor tex. Men vet inte vem som skulle vilja/våga säga till. Men citatet från SvRf här ovan låter ju åtminstone fint...
 
Nu kan jag ha missuppfattat stallkompisar och TR (var ett tag sedan jag läste det...) Men är det inte nån ny regel nu om att man kan bli anmäld av överdomare i träningssituationer också?
Det står ju så här på förbundets sida i alla fall.
"Nyheter 2023 - sammanfattning:
110.3 Otillåten hantering av häst på träning blir bestraffningsbart"." https://ridsport.se/tavling/tr---tavlingsreglemente-/tr-i-gemensamma-bestammelser

Men exakt hur det ska gå till vet jag inte, kanske skicka ut kontrollanter till träningstillfällen, många klubbar skriver ju ut sånt på sina hemsidor tex. Men vet inte vem som skulle vilja/våga säga till. Men citatet från SvRf här ovan låter ju åtminstone fint...

Du har helt rätt, det finns faktiskt i den paragrafen en skrivning om ”träning”:

IMG_0957.png


Liiiite otydligt formulerad men fullt möjlig att få med på tränar och ridlära utbildningar om man bara vill tänker jag?
 
Eftersom jag aldrig kommer lyckas att bli bokstavstränare eller ridlärare diplomerat med systemet som är idag så tycker jag att det är lite stökigt. Jag kommer troligen inte klara tappskokompetens med min rygg, och jag har inte pengar eller tid att lägga på heltidsutbildningen som jag skulle behöva för att bli ridlärare.

Har hört massa roliga historier av vänner som gått utbildningarna, vilket på ett sätt gör mig nyfiken, å andra sidan så jobbar jag lagom mycket som tränare ändå... Utan utbildningen. Men jag är säker på att mina elever hade mått bra av att utbildningarna var mer lättillgängliga för oss som t.ex. är domare eller aktiva funktionärer.
 
Det jag upplever som störst problem med en del tränare är att de verkligen TYCKER de jobbar utifrån utbildningsskalan med bra grunder. Och sen ser en tränaren hänga på graman, prata om att det ska vara "tryck in i bettet" och jaga hästar med långpisk. Då spelar ingen utbildning någon roll för de hör bara att de redan gör rätt.
finns flera stycken dressyrtränare i Stockholm som underviser elever som rider med graman. Dom är A och B tränare. Så fattar man ju varför sporten ser ut som den gör. Man blir förbannad.
 
Eftersom jag aldrig kommer lyckas att bli bokstavstränare eller ridlärare diplomerat med systemet som är idag så tycker jag att det är lite stökigt. Jag kommer troligen inte klara tappskokompetens med min rygg, och jag har inte pengar eller tid att lägga på heltidsutbildningen som jag skulle behöva för att bli ridlärare.

Har hört massa roliga historier av vänner som gått utbildningarna, vilket på ett sätt gör mig nyfiken, å andra sidan så jobbar jag lagom mycket som tränare ändå... Utan utbildningen. Men jag är säker på att mina elever hade mått bra av att utbildningarna var mer lättillgängliga för oss som t.ex. är domare eller aktiva funktionärer.
Det är en klok tanke känner jag nu, att utbildning från SvRF (bra utbildning med bra värderingar) skulle behöva vara mer tillgängligt.
Tänk om man kunde ha en bastränar utbildning som inte fokuserade så mycket på eget utförande av saker men där vissa viktiga saker är avbockade.
Även ryttare som inte tillhör ridskola skulle ju må bra av att utbildas i bra hästhantering, etologi, träningsteori, värderingar osv.
 
Det är en klok tanke känner jag nu, att utbildning från SvRF (bra utbildning med bra värderingar) skulle behöva vara mer tillgängligt.
Tänk om man kunde ha en bastränar utbildning som inte fokuserade så mycket på eget utförande av saker men där vissa viktiga saker är avbockade.
Även ryttare som inte tillhör ridskola skulle ju må bra av att utbildas i bra hästhantering, etologi, träningsteori, värderingar osv.
Jag har ingen koll på det här med bokstavstränare. Tolkar jag dig rätt att man behöver prestera på en viss nivå själv för att kunna bli sådan?
 
Det jag reagerar på med många tränare är att pedagogiken är så undermålig. En annan sak är att man alltför ofta struntar i basen.
Jag tröttnade för många många år sedan på att betala för tränare som visade sig vara i mina ögon värdelösa. Jag gick då över till att titta på minst en gärna två träningar med tränaren i fråga, de flesta blev jag aldrig kund hos. De flesta andra blev jag ändå besviken på.
-Varför påpekar inte tränaren att ryttaren sitter uselt? Jag har sett riktiga praktexempel på usel sits. Stolsits med utskjuten rumpa, framåtlutad drivandes med överlivet och händerna liggandes detta helt utan reaktion från tränaren. Jag har inte lärt mig min sits via tränare eller ridskola (de säger ju mest trampa ner hälen och sträck på dig). Jag har lärt mig sits via Buke och timmar av tester på min vackra vita.
-Varför förklarar inte tränaren vad en övning går ut på, ingående. Vad är övningen, hur rider man den rent tekniskt, vad påverkar den hos hästen, varför får man det resultat man får just nu osv osv osv. Helt enkelt varför blandar man inte in viktiga teorin i det praktiska arbetet där den faktiskt behövs? Det ger mig inget att en tränare säger "dra i yttersnöret" om det inte förklaras varför det ska dras i det snöret.
-Varför ska man hela tiden börja på något nytt? Kan man inte göra klart det man håller på med så det blir bra? Givetvis tränar man hemma men... Det känns väldigt mycket som om man hoppar runt lite hit och dit utan plan. Det kan ju dock bero på avsaknaden av punkten ovan.

Jag har ofta känt då jag åkt hem från en träning att jag egentligen inte kan mer. Visst jag har fått en övning men den är som en ensam ö i en ocean så jag kan inte riktigt koppla ihop den med min dagliga ridning.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Nova123
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 173
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp