förändringar på strålbenen båda fram

T

Toktjejen

Är det någon som har koll på detta ang förändringar på strålbenen båda fram
och är de en häst att satsa på ????

Hästen ska helst inte jobba på volt och ej hoppas men enstaka hinder under 1 m går bra ibland

Vet någon va de kan vara ? :crazy:
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

Låter spontant som något man ska hoppa över att ta sig an. Jag hade inte satsat på en häst som har kända defekter av den här typen, problem får man förr eller senare även på en fullt frisk häst.

För att få ett bättre svar behövs nog mer information om vad för förändringar, hur det har visat sig och vad veterinären har kommit fram till för prognos. Främst kan man ju fundera över varför ägaren vill göra av med hästen? Funkar den kanske inte till det nuvarande ägare vill använda den till? Och vad gör att den skulle fungera bättre för någon annan?
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

Det som kan vara bra att ha i åtanke är att hästar med speciella förutsättningar ofta får problem med hälsan när det kommer till nya ryttare, nytt underlag och ny ridning.
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

En häst som vi skulle köpa,hade förändringar på ena strålbenet.Han hade inga problem alls och det upptäcktes eftersom vi röntgade inför köpet. Underbar häst,men vetrinären avrådde från köp.
Sedan kanske det kan bero på hur stora förändringarna är,blir de värre med tiden osv.
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

Hästen ska helst inte jobba på volt och ej hoppas men enstaka hinder under 1 m går bra ibland

Är det ägaren eller veterinären som säger det här?
Vad säger veterinären om röntgenplåtarna och om framtidsutsikterna?

Tog inte du bort en häst nyligen pga "trasiga" ben? Med tanke på det, tycker jag att du skall ta dig en funderare till för att bespara dig nya tråkigheter.
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

Ska inte ha denna häst, jag var mest fundersam på hur länge en sådan här häst kommer att hålla.

Veterinären sa det och de finns även plåtar på hästen.
 
Sv: förändringar på strålbenen båda fram

om utlåtandet är det du beskriver, att den kan ridas begränsat och sparsamt och ev. hoppa 1 meter NÅGON GÅNG IBLAND, betyder det ju att den inte är fräsh, och uppskattningen av vad den tål är därmed högst skakig och kan bära eller brista precis när som helst eller under vilka förhållanden som helst.

titta inte på ofräsha hästar om du letar häst, är mitt råd. du har väl haft tillräckligt med den du köpte och fick avliva några veckor senare?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
629
Senast: Elo
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp