Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

T

Thildha

Mitt sto har lite lustig "teckning" eller vad jag ska kalla det. Hon är Danskt Varmblod (men med mycket franskt blod i sig) och fux med ljusare man och svans, och har ca 100 små vita prickar på kroppen, relativt jämt fördelade. Prickarna är från ca 5-15 mm i diameter.

Jag har alltid trott att hon varit född med prickar, och att det tillkommer fler med åren - jag har observerat EN prick som kommit på senare tid, precis vid högra ögat, det ganska svårt att hålla ordning på dem... :D
Eftersom jag trott att det varit "en del" av hennes färg, så har jag inte bekymrat mig så mycket, men efter att ha sett hennes mamma och pratat med uppfödaren för en vecka sedan (mamman är 26 år nu men underbart fin fortfarande :love: ) så kom det fram att hon är född helt utan prickar! :confused:

Nu börjar jag fundera om de kanske inte alls har med hennes färg att göra, men kommer av en sjukdom istället? :confused:

Det konstiga är ju att hon fortfarande får nya prickar, men antas vara fullt frisk.

Prickarna måste ha kommit efter det att hon var 4-5 år (då uppfödaren sålde henne) fram till det att hon var 6,5 år, då den tidigare ägaren köpte henne. Det tyder ju på någon förändring av något slag...eller sjukdom.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? Och om det isåfall är något som är ärftligt, hon är ju dräktig nu.. :crazy:

Jag har lite bilder på henne som jag kan lägga ut ikväll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

Är det inte sådana prickar som kallas för "Bend Or spots" efter den berämda gamla fullblodshingsten Bend Or?
Känner en till som har det och han får också fler med åren...

Kolla om du har Bend Or i stamtavlan! 1800-talet! ;)
 
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

Tack för det tipset - klart värt att kolla upp!
Det hade jag inte en aning om, får kolla hela stammen bakåt, tar väl sin tid...tur jag är på jobbet :angel:

För att försöka köra en liten genväg - känner du till någon hingst i modern tid som kommer från honom? Vet du vad det är för stam på den andra hästen du kände till med prickar? Tänk om man har så tur att de är samma...chansen är väl säkert en på miljonen typ, men så länge det finns liv, så finns det hopp.. ;)

Här är några bilder från betet i somras, hoppas prickarna syns ordentligt, inte så bra bilder (man kan f.ö. tro att hon är betyligt längre gången än 3:e månaden, men jag skyller på saftigt bete!) :o :angel:

http://classique.laufrie.dk
 
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

Fina bilder! :)

Precis sådana som han har med (fast inte riktigt lika många)
Stammen är Furioso III - Chagall
Kan inte mer utantill men kan kolla upp det.
Furioso III finns det Bend Or i flera gånger...
 
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

Heter det inte "Birdcatcher-spots"? Efter fullblodshingsten Birdcatcher? :confused:

Rider i alla fall en häst med det anlaget, på henne varierar "prickperioderna" kraftigt - ibland har hon inte en enda prick och ibland är hon helt full! :crazy:
Tydligen är man inte helt på det klara med hur detta nedärvs. Även om anlaget finns så är det inte säkert att det syns från födseln - på hästen jag rider kom prickarna först när hon var 10!
 
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

När du säger det så... Har faktiskt hört "Birdcatcher-spots" med. Men Bend Or är ju en sonsonsonson til Birdcatcher så det är säkert samma prickar ;)
 
Sv: Förärvning av hud/färg-åkomma? (prickar)

Fann Birdcatcher i hennes stam efter ca 30 sekunder, 3 ggr :)
Säkert därifrån prickarna kommer då - ni ska ha tusen tack för upplysningen, jag hade börjat bli orolig att det var något allvarligt som drabbat henne, eftersom de tydligen kommit över så kort tid!

Vet ni förresten hur man gör med ID-märkning av henne isåfall? Skriver de att det är s.k. "Birdcatcher-prickar" och låter bli att teckna in dem? Om de kan komma och gå, så verkar det ju inte vara någon idé att spendera timmar på att teckna dem i passet? :confused:
 

Liknande trådar

Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp