Förbättringsförslag

gern

Trådstartare
Här kommer en lång rad med förslag till förbättringar och rättningar som jag samlat på mig undet mitt surfande här de senaste dagarna. Jag har inte skrivit listan för att vara gnällig utan för att jag helt enkelt vill att Bukefalos ska bli ännu bättre. :)

(Bli inte chockad nu Gunnar - Jag menar inte att du ska sitta uppe hela natten för att fixa allt det här nu på en gång. ;) )

  1. Jag tycker att det borde synas tydligare vem som svarat på vilket inlägg. "Svar på ..." borde stå till vänster i stället för till höger för att flyta in bättre i läsflödet. Dessutom är det lite för dålig kontrast mellan den blåa texten och den gröna bakgrunden.
  2. Vid "Svar på" står endast rubriken och författaren till inlägget man svarat på. Jag tycker att även inläggsnumret borde stå där. De flesta ändrar ju inte rubriken när de svarar på ett inlägg, så om man inte klickar på länken vet man inte vilket av författarens inlägg svaret gäller.
  3. Om man klickar fram den utskriftsvänliga versionen av en tråd syns det över huvud taget inte vem som svarat på vilket inlägg.
  4. Tillsammans med länkarna « Föregående tråd | Nästa tråd » borde det kunna finnas en "Till trådlista". Jag vet att man kan klicka på "Ok" vid forumhoppet eller på navigationsträdet överst i fönstret för att komma tillbaka, men det känns naturligt att samla detta på ett ställe eftersom det hör ihop. Dessa länkar borde dessutom kunna finnas både ovanför och under inläggen.
  5. Om man gör en sökning som inte får några träffar uppmanas man att försöka med andra söktermer. Men det finns ingen ny sökruta eller ens någon länk till söksidan. Det borde åtminstone finnas en tillbakaknapp.
  6. Forumhoppsmenyn saknas på några ställen, bland annat i kontrollpanelen, i det avancerade sökformuläret och när man svarar på ett inlägg.
  7. Om man loggar ut kommer man till en sida där det bland annat står att cookies är rensade. Det skulle nog vara praktiskt om man kunde logga in igen därifrån också. (Det förenklar när flera användare delar på en dator).
  8. När man använder citat-funktionen tycker jag att avståndet mellan citatet och den nya texten blir onödigt stort. Det gäller speciellt om man lämnar en tom rad efter [ /QUOTE], vilket känns naturligt när man skriver.
  9. Man kan betygsätta trådar, men det syns inte i betygskolumnen i trådlistan att man gjort det. Behövs det ett visst antal betyg för att det ska visas, eller varför syns det inte? (För min del får gärna betygsättningen tas bort helt, jag tycker att det är en onödig funktion).
  10. I trådlistan syns det att det finns nya inlägg, men det skulle vara praktiskt att få veta hur många. (Är det väldigt många nya inlägg kanske man vill vänta med att läsa tråden tills man har mer tid.) Den informationen skulle till exempel kunna poppa upp när man för musen över symbolen som indikerar nya inlägg.
  11. "Svara Inlägg"-knappen tycker jag är förvirrande. Det framgår inte vilket inlägg det är man svarar på.
  12. Är det meningen att alla trådar ska bli markerade som lästa om man loggar ut och loggar in igen? Så blir det i alla fall för mig. Det verkar hända även vid andra tillfällen, men jag har inte lyckats lista ut riktigt när. :(
  13. Om man är i den nyaste tråden i ett forum och klickar på "Nästa tråd»" så får man ett felmeddelande som inte är översatt till svenska: There are no threads newer than the previous one. Click the back button in your browser to return to it.
  14. Ett annat oöversatt felmeddelande får man om man försöker radera ett öppnat PM, men glömmer att bocka i rutan ”Radera detta meddelande”.
  15. Om jag trycker på "Ladda om den här sidan" (den lilla mappikonen ovanför kontrollpanellänken) så kommer jag till en sida med ett felmeddelande som säger att sidan jag försöker ladda inte finns. (På felmeddelandesidan finns det dessutom länkar till det gamla forumsystemet)
  16. Citeraknappen syns även på låsta trådar. Det borde gå att dölja den precis som den vanliga svarsknappen.
  17. Utrymmet man har för att editera PM är lite väl litet. Det blir mycket scrollande om man skriver långa meddelanden.
  18. När man lägger till någon på sin kompislista står det "Skicka" på knappen, det skulle kännas naturligare om det stod "Lägg till". Den extra frågan man får känns förresten ganska onödig, det är ju inget oåterkalleligt man är på väg att göra.
 
Sv: Förbättringsförslag

Om man förhandsgranskar ett meddelande och sedan klickar på "Skicka Svar" innan hela sidan har laddats in får man följande felmeddelande:

Inget Inlägg specifierat. Om du följde en giltig länk var vänlig och meddela den webbansvarige.
eller
Invalid Tråd specified. If you followed a valid link, please notify the webmaster

Jag gissar att det är svårt att göra något åt detta, men det kan ju vara bra att veta vad det beror på. Kanske kan man lägga in ett litet tips i felmeddelandet om att man kan gå tillbaka med hjälp av browserns tillbaka-knapp och sedan skicka meddelandet på nytt. Då brukar det fungera.
 
Sv: Förbättringsförslag

gern skrev:
12 Är det meningen att alla trådar ska bli markerade som lästa om man loggar ut och loggar in igen? Så blir det i alla fall för mig. Det verkar hända även vid andra tillfällen, men jag har inte lyckats lista ut riktigt när. :(

Denna fråga känns viktigast för mig att få ordning på just nu. Inlägg markeras som lästa ganska ofta utan att jag öppnat trådarna. Det verkar mest hända när jag inte varit aktiv en stund. Men jag loggar inte ut.

Det är tråkigt att man inte riktigt kan utnyttja en av de största fördelarna med det nya systemet. Nu måste jag själv hålla på vilka inlägg jag läst. :( Hoppas att någon kommer på vad det är som är fel. Men tyvärr är det kanske inte så lätt att lista ut det. Jag jobbar själv med test av mjukvara och vet att det kan vara mycket svårt att hitta orsaken till just den här typen av fel.

Jag har sett att någon mer råkat ut för samma sak, men det verkar inte vara så många. Eller?
 
Sv: Förbättringsförslag

gern skrev:
Denna fråga känns viktigast för mig att få ordning på just nu. Inlägg markeras som lästa ganska ofta utan att jag öppnat trådarna. Det verkar mest hända när jag inte varit aktiv en stund. Men jag loggar inte ut.

Det är tråkigt att man inte riktigt kan utnyttja en av de största fördelarna med det nya systemet. Nu måste jag själv hålla på vilka inlägg jag läst. :( Hoppas att någon kommer på vad det är som är fel. Men tyvärr är det kanske inte så lätt att lista ut det. Jag jobbar själv med test av mjukvara och vet att det kan vara mycket svårt att hitta orsaken till just den här typen av fel.

Jag har sett att någon mer råkat ut för samma sak, men det verkar inte vara så många. Eller?

Något liknande händer för mig också. Dvs breven i vänsterkant visar för det mesta inte när det finns nya (olästa) inlägg.

Öppnar jag ett forum jag inte kikat i på länge kan det vara några trådar (de översta) som indikerar ny tråd/nya inlägg men långt ifrån alla.

I trådarna finns det små blå rutor ovanför användarnamnet, vad jag förstått skall de visa om inlägget är läst eller inte. För mig är rutorna alltid blå, blir aldrig orange som jag såg i en annan tråd att de skulle vara om inlägget inte var läst.

Jag har funderat om det kan bero på att jag oftast öppnar sidorna i nytt fönster? Väldigt irriterande är det i alla fall. Precis som du skriver måste man själv hålla reda på vad och var man läst och inte läst. :(

Har nu testat att öppna direkt och inte i nytt fönster, men det verkar bli likadant :confused:
 
Sv: Förbättringsförslag

Ja, jag funderar också på om de felaktigt markerade inläggen kan bero på att jag använder flera fönster samtidigt. Jag får väl försöka använda bara ett enda fönster ett tag och se om problemet försvinner.
 
Sv: Förbättringsförslag

Undrar om Gunnar fixat någon inställning - för nu när jag öppnade Bukefalos så fungerade det plötsligt :D

Både kuverten vid varje tråd inne på ett forum och även de små blå/orange rutorna för lästa/olästa inlägg i varje tråd.

Vilken skillnad - nu blev forumet betydligt mer överskådligt. :D
 
Sv: Förbättringsförslag

Moniq skrev:
Undrar om Gunnar fixat någon inställning - för nu när jag öppnade Bukefalos så fungerade det plötsligt :D

Både kuverten vid varje tråd inne på ett forum och även de små blå/orange rutorna för lästa/olästa inlägg i varje tråd.

Jag tänkte just svara att det fungerat mycket bättre för mig också ett tag nu. Men så kom jag på att jag bara haft Buke öppet i ett fönster idag. Därför öppnade jag ett till, bara för att se vad som hände. Och vips så försvann alla oläst-inlägg-markeringar. :(

Det verkar som att man får hålla sig till ett fönster. :(
 
Sv: Förbättringsförslag

gern skrev:
Jag tänkte just svara att det fungerat mycket bättre för mig också ett tag nu. Men så kom jag på att jag bara haft Buke öppet i ett fönster idag. Därför öppnade jag ett till, bara för att se vad som hände. Och vips så försvann alla oläst-inlägg-markeringar. :(

Det verkar som att man får hålla sig till ett fönster. :(

Men DET funkar bra i OPERA. Jag öppnar nytt fönster för varje tråd så ibland har jag uppemot 40 bukefönster öppna.
 
Sv: Förbättringsförslag

Har svarat om detta i en annan tråd också.

Tror jag hittat vad som gör att det fungerar som det gör. Denna inställning:

Time-out för kakor (cookies)
Det här är den tid i sekunder som en användare måste vara inaktiv innan olästa inlägg markeras som lästa. Den här inställningen kontrollerar också hur länge en användare kommer att finnas kvar på 'Vem är uppkopplad' efter deras senaste aktivitet.

Inställningen ovan har tidigare varit satt till 15 minuter, jag har precis ändrat den till 30.

Jag tror även man blir utloggad efter denna tid om man inte har klickat i kom ihåg mig.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 522
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 371
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Gunnar
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 176
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp