Förbandslåda

Enya

Trådstartare
Har ni en förbandslåda hemma? En låda eller ett litet skåp med just sådana prylar i. Eller har ni sådana prylar lite här och var så ni springer runt och letar om ni skulle behöva en dag? Plåster här, nån salva där... öh, vad har man mer i en sån?:confused:

Jag har ingen.

I går kväll när jag skulle klappa vovvsingen som numera har insett att det är helt uuuunderbart att ligga under min säng, så stångade jag mitt nattduksbord. har skaffat ett nytt och det tidigare har lite rundade hörn och orsakade aldrig skador, detta däremot, jävlar vad det kan blöda när man stångar huvudet i det! Satte en bit papper och tyckte handen på en stund och medan jag satt där funderade jag på just det här med förbandslåda. Jag har precis köpt plåster så DET har jag och... ja, räknas nagelsax? Bomull? Jag har sån där klistrig linda till hund någonstans, men jag minns inte ens var, och febertermometer.

Mina barn har aldrig varit duktiga på att skada sig så att de haft något annat behov än litet plåster här och där och hundar har jag bara en av, när jag hade flera tidigare och som dessutom kunde bråka med varandra hade jag fler prylar kan jag säga, men det är länge sedan nu. Sorterade bort hästens gamla prylar också, de var rätt åldriga....

Så vad har ni för förbandslåda - skåp eller låda med just det syftet eller en gammal glasslåda typ... och vad har ni i den? Eller har ni alla prylar utspridda?

Jag känner mig lite lätt tappad på den här punkten, insåg jag!
 
Vi har sånt i lådor i badrum/andra toaletten.
Vi har delat upp så att vi har varsin toalett så att säga. Och fyller på med vårdprytlar vi känner att vi behöver. Sen kan vi ta av varandras med. Men vissa saker kanske jag känner att jag alltid vill ha och använder mkt. Då ser jag till att hålla koll på att det finns och vice versa.
 
Jag har en plastlåda med lock från IKEA. Har olika sorters plåster, lindor i bomull med nån större pad att ha på stora sår, sårtejp, pincett, koksalt, alsolsprit, lite olika smärtstillande, vävd bomull att rengöra sår med, andra mediciner, sån där linda man kan ha på stukade fotleder, back on track-skydd till fot och knä, plasthandskar och säkert mer!
Har en tendens att göra illa mig..
 
Har två överfulla lådor med diverse förbandsmaterial och sårtvätt.
Har två aktiva barn och en olyckskorp till häst :p
 
Ja just ja, jag skaffade mig en plåster - dispenser under en period med extrem åtgång på plåster.
Hur bra som helst, bästa plåstret ju :love:
 

Bifogade filer

  • _20210324_232830.JPG
    _20210324_232830.JPG
    59,2 KB · Visningar: 9
Vi har en resenecessär i ett skåp i badrummet där vi förvarar sådant. Den innehåller:

- Plåster i alla möjliga olika storlekar
- Kirurgtejp (bra att sätta utanpå själva plåstret när man har skoskav eller liknande, så går inte plåstret upp så lätt)
- Antiseptisk kräm
- Självhäftande kompresser (bara för att jag fick ett gäng av min läkare en gång, det är inget jag hade köpt själv)
- Hydrokortison
- Gasbinda
- Någon slags kit för när man har bränt sig - tror det innehåller kompress, gasbinda och någon slags gel som ska kyla och påskynda läkning.

I samma necessär har vi värktabletter, pincett, munsårskräm och liknande. Jag brukar försöka att ha minst ett plåster i plånboken ifall jag skulle få skoskav eller liknande, men annars har vi allt på samma ställe.
 
Jag har en plastlåda med lock från IKEA. Har olika sorters plåster, lindor i bomull med nån större pad att ha på stora sår, sårtejp, pincett, koksalt, alsolsprit, lite olika smärtstillande, vävd bomull att rengöra sår med, andra mediciner, sån där linda man kan ha på stukade fotleder, back on track-skydd till fot och knä, plasthandskar och säkert mer!
Har en tendens att göra illa mig..
Bra att vara förberedd!

Jag har ju mediciner i en låda i köket och några i en låda i ett låst skåp, men just förband om man råkar skada sig är det lite dåligt med, kom jag på.

Jag borde nog skaffa mig något vettigt och enkelt, lite mer än plåster och en urgammal sliten sax. Och myggmedel, inte att förglömma. Lika urgammal den, det finns fler jävliga myggor i Sörmland där jag köpte den, än i Skåne där jag numera bor, jag SVÄR!
 
Jag har en plastlåda med lock från IKEA. Har olika sorters plåster, lindor i bomull med nån större pad att ha på stora sår, sårtejp, pincett, koksalt, alsolsprit, lite olika smärtstillande, vävd bomull att rengöra sår med, andra mediciner, sån där linda man kan ha på stukade fotleder, back on track-skydd till fot och knä, plasthandskar och säkert mer!
Har en tendens att göra illa mig..
Jag har en låda med liknande innehåll (lägg till att jag har kompresser, vätskersättning och nuförtiden även en stor flaska handsprit)
 
Var har jag inte sårvård?
I bilen om något händer när jag är iväg + till hunden. I stallet till hästarna och till mig (8 m bort), innan för ytterdörren står fårens saker, jag har en neccessär för människor + hund i badrummet, en del tabletter och salvor har jag i en låda i köket + till hund/katt.
 
Ja just ja, jag skaffade mig en plåster - dispenser under en period med extrem åtgång på plåster.
Hur bra som helst, bästa plåstret ju :love:
Så smart!!

Här kämpade jag häromdagen när jag klippt av lite för mycket nagelband, med att få bort allt papper från plåstret. VARFÖR måste det packas in så jävligt, varje enskilt plåster i flera olika lager, jag kunde fasen inte hitta ingången så rev till slut upp förpackning till det lilla plåstret och rev då sönder plåstret... och fick börja om med ett nytt.:meh:
 
Vi har en resenecessär i ett skåp i badrummet där vi förvarar sådant. Den innehåller:

- Plåster i alla möjliga olika storlekar
- Kirurgtejp (bra att sätta utanpå själva plåstret när man har skoskav eller liknande, så går inte plåstret upp så lätt)
- Antiseptisk kräm
- Självhäftande kompresser (bara för att jag fick ett gäng av min läkare en gång, det är inget jag hade köpt själv)
- Hydrokortison
- Gasbinda
- Någon slags kit för när man har bränt sig - tror det innehåller kompress, gasbinda och någon slags gel som ska kyla och påskynda läkning.

I samma necessär har vi värktabletter, pincett, munsårskräm och liknande. Jag brukar försöka att ha minst ett plåster i plånboken ifall jag skulle få skoskav eller liknande, men annars har vi allt på samma ställe.
Bra med lista! :D
Du måste ha en stor necessär!

Jag har ett plåster i väskan alltid samt plåster på jobbet. Inget är så jobbigt som att skära sig på ett papper, ett litet plåster gör att man kan skriva på tangentbordet utan att bli störd!
 
Jag har en låda med liknande innehåll (lägg till att jag har kompresser, vätskersättning och nuförtiden även en stor flaska handsprit)
Vätskeersättning ligger i burken med mediciner (+ på jobbet) + ett rör i nattduksbordet samt ett i ett annat kökskåp- nära till hands vid migrän. Handsprit har man väl överallt nuförtiden, tänker jag, jag har det på flera ställen! Det är nya inredningsprylen ju!:D
 
@Enya Jag har nog allt man kan behova ... lite har och dar pa olika stallen.:o I gar nar jag letade reda pa ett plaster insag jag att alla i den forpackningen var for gamla, klistret hade torkat, sa jag satte pa en bit hushallspapper och tape (som sedermera byttes ut till kirurg tape) istallet.
 
Var har jag inte sårvård?
I bilen om något händer när jag är iväg + till hunden. I stallet till hästarna och till mig (8 m bort), innan för ytterdörren står fårens saker, jag har en neccessär för människor + hund i badrummet, en del tabletter och salvor har jag i en låda i köket + till hund/katt.
Behöver du använda det ofta?

Det fanns/finns tillfällen då jag inte ens har plåster hemma. Barnen älskar plåster, numera är de tonåringar så det har mildrats rejält, men när de var yngre var deras kärlek för plåster så hög att det ändå aldrig fanns plåster hemma- men de hade trots det inte skadat sig. Så jag slutade köpa periodvis. Vi behövde ju plåster någon enstaka gång, man faktiskt inte så ofta, som man skulle kunna tro plåsteråtgången .
 
@Enya Jag har nog allt man kan behova ... lite har och dar pa olika stallen.:o I gar nar jag letade reda pa ett plaster insag jag att alla i den forpackningen var for gamla, klistret hade torkat, sa jag satte pa en bit hushallspapper och tape (som sedermera byttes ut till kirurg tape) istallet.
Du har inte funderat på en sådan fin liten låda med röt kors på att förvara det i? Det verkar vara rätt smidigt... har jag förstått! :angel:
Jag hade tagit silvertejp! det sitter bättre, då hade du inte behövt byta ut det, och sedan hade du inte behövt raka dig heller! :angel:
 
Behöver du använda det ofta?

Det fanns/finns tillfällen då jag inte ens har plåster hemma. Barnen älskar plåster, numera är de tonåringar så det har mildrats rejält, men när de var yngre var deras kärlek för plåster så hög att det ändå aldrig fanns plåster hemma- men de hade trots det inte skadat sig. Så jag slutade köpa periodvis. Vi behövde ju plåster någon enstaka gång, man faktiskt inte så ofta, som man skulle kunna tro plåsteråtgången .
Ja, eller, det går i perioder.
I perioder kör jag långt med hund i bil eller till hästarna på bete, ibland är det något litet och ibland kan man laga något halvakut tills man hämtat släp.
Lamningssäsong nu (första för mig! annars så behöver jag inte ha fårens grejer så nära till hands). I början av året kom en katt hem med ett stort sår så då var det skönt att kunna hiva fram necessären från badrummet.
Lådan i stallet är ju för större djur + människa, rätt vad det är så har man skurit sig, trillat eller brutit en nagel. 🤷‍♀️
Det är ju mest att när det väl händer så är det oftast halv-akut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp