Förbesiktning.

CosmicQueen

Trådstartare
Kom o tänka på en sak...när man pulsar i förbesikningen... Om hästen har 60 eller över i puls då...blir man utesluten direkt då eller...? :crazy:
Jag menar, hästen kan ju vara stressad i allmänhet av resa, ny plats osv...
Inget som skulle hända min häst tror jag, då hon har väldigt låg puls jämt, men en tanke som slog mig bara...
 
Jag tror att reglerna säger att om en häst tex hingst är mkt uppspelt så kan man istället tempa hästen och se att den inte har någon feber.
 
Som tur är det...

trevligt folk man har att göra med, funktionärer och veterinärer. Skulle pulsen vara hög och det är en grön häst, så månar de om en och tar det lilla lugna. Hjälper till att lugna hästen och sedan pulsa.

Jag bekymrar mig för samma sak nu, med en grön häst. :)
 
Herregud, det har jag inte ens tänkt på :o !
Att hon skulle kunna vara halt är ju en sak, men tänk om nippertippan är så stissig att hon har för hög puls.
Imorgon är det bara 2 veckor kvar til debuten och det börjar bli mycket fjärilar i magen :)
Jag har aldrig lyckats ta pulsen på henne hemma med stetoskop. Tänk om hon ligger urhögt i lugnt tillstånd, då blir det nervöst :crazy:
 
Jo det är oftast så som Trail säger att våra veterinärer förstår att det är mycket nervositet och brukar hjälpa till att lugna både häst och ryttare ;)

Jag har personligen aldrig varit med om att en häst blivit utesluten i förbesiktningen av för hög puls. Har själv hjälpt en kompis vars häst var så stressad att den höll på att få panik i början, men veterinärerna var snälla och lyssnade lite, hjärtslagen var ju väldigt oregelbundna, ena sekunden var den uppe i 120 andra i 50, och de skrev rätt o slätt 50 någonting (minns ej riktigt) När den väl hade sprungit några mil var hästen lugn igen och pulsade utan problem.
 
Min förra häst var alltid uppskruvad i förbesiktningen.
Bomull i öronen funkade till viss del.
Dock kan jag inte hålla med om att alla funktionärer/veterinärer hjälper till att lugna hästen.
På en ritt höll jag på i nästen två timmar innan de lät oss gå igenom. Där var det inte tal om att kunna tempa istället. :mad: Hon flippade ju inte runt, utan var bara nervös "innuti"!
Vid flera tillfällen när jag gick fram för att försöka pulsa stod funktionärer och domare och kastade kubb mitt framför huvudet på henne.
Det var bara vid förbesiktningen hon problem, sen var det lugnt.
 
Va...det var lite dålig stil, men det hör nog inte till vanligheterna hoppas jag, har alltid träffat på trevliga funkisar :D
 
I distans tillhör det god stil att vänta på eventuella hästkompisar vid pulsningen. Om hästen har en kompis som är med på tävlingen brukar det gå bra att ställa den hästen precis utanför veterinärgrinden när den "stirriga" ska pulsas. De blir lugnare när de känner tryggheten från kompisen.

Samma sak under ritten. Om två hästar har gått ihop ett tag på banan brukar de ju ha blivit lite kompisar. Om man går in i grinden ihop och någon blir klar någon halv minut före med pulsningen brukar det gå bra att man väntar någon minut tills även den andra är klar. Inte någon längre tid, men det går ju så fort att pulsa, så då kan man lika gärna vänta på varandra. Om det inte är fullt med folk i grinden förstås.
 
Om hästen har för hög puls i förbesiktningen brukar det räcka med att vända hästen åt ett annat håll så att alla "spöken´" inte syns. Jag har själv varit med om att hästen har 70 i puls och när den får titta åt ett annat håll så blir pulsen 40!
 
Visst får man pulsa om. Det skall vara till att vara griniga funktionärer om de inte hjälper en att få hästen igenom besiktningen. Om en häst utesluts i förbesiktningen för hög puls, bör det ju uteslutande bero på att hästen är sjuk. Därmed bör man ju ta till även andra observationer för att utesluta, tycker jag.

Även under ritten vid pulskontroll när en häst har för hög puls och riskerar uteslutning, så räcker det inte med pulsningsfunktionärs bedömning, även en veterinär bör pulsa innan uteslutning. Så är det väl ändå på alla ritter??
 
Nu blir jag nervig, min dam kan ibland vara kanonlugn, och ibland vara stressad som en dåre...

Och jag som inte tänkt starta förrän i vår på en PP...känner redan pirr i magen....
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 561
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 098
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 922
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp