Bukefalos 28 år!

Förbjuda spiltor

B

Blicken

Har hört ett rykte om att det ska förbjudas att ha hästar i spiltor? Någon som vet något om detta.
Är ju en sak om en häst som är i stallet mycket och inte rids så ofta står i spilta men de som endast står där över natten och är ute från tidig morgon till kväll kan väl få stå i spilta. Ska alla behöva bygga om sina stall??
 
Jag har aldrig hört att spiltor ska förbjudas?! :confused: men personligen skulle jag inte ställa min häst i spilta. Har dom inte svårt att ligga ner i en spilta eller har jag fel?
 
Det är förbjudet i många andra länder, så det skulle inte förvåna mig om Sverige gjorde detsamma. Kanske EU går in och lägger ett förbud? Nej, inte nu när "öststaterna" ska gå med...
 
Har själv inga spiltor. Om de är tillräckligt stora tycker jag iofs inte att det är "elakt" att ha spiltor. Vore bättre om dom såg till att alla som har för små boxar/spiltor bygger om eller nåt... :devil: :)
 
Några av våra hästar står i spiltor och verkar inte ha några problem att ligga ner!! Men spiltorna får ju vara tillräckligt stora.
 
Jag vet en häst som var boxvandrare som bara kunde stå i spilta. (vad man sen kan göra åt boxvandring är en annan sak!)Många regler är ganska stelbenta och lämnar inget utrymme för flexibilitet. Man måste ju kunna se till det enskilda fallet.
 
ja jag lyssnade på det programmet. Tycker att veterinären/läraren från Bollerup var motsägelsefull - han undervisade att hästar måste få vara hästar utomhus på en skola där hästarna står inne dygnet runt!
Men att hästar är mer stimulerade än minkar hoppas jag verkligen.
 
ok, jag har bara haft kontakt med spiltor en gång och det var på ridskolan, där hade dom större ponnierna problem att lägga sig ner.
 
Det är väl mest ridskolor som använder sig av spiltor.
Har dock inte hört talas om denna ide till lag. Bättre de kommer med daglig utevistelse för kusar som lag istället.
 
Spiltan ska vara tillräckligt bred, då har de inga problem att ligga ner. Minimåttet är mankhöjden + 10 cm.

Sedan får man se till hästen. Det finns hästar som mår bättre i spilta än i box...
 
Tror inte att ett sådant förbud kommer komma inom överskådlig framtid.

För KNAPPAST att staten kommer vilja göra så att nästan ALLA ridskolor får lägga ner! :smirk:
DET skulle knappast se bra ut i varken jämställdhetsdebatt eller om man diskuterar ungdomars fritidsintressen!
 
Det är ju inte jämförbart! Minkar i bur och pålle i box alltså! :eek:
Det skulle väl vara hästar som inte får gå i hage då, var det kanske det som programmet handlade om?
 
Ja, programmet handlade om att hästar var inne alldeles för mycket, särskilt hemskt om den stod uppbunden i spilta - som på Bollerup
och en annan kul kommentar i programmet var att hästar har övertagit Barbie-rollen; anledningen till att vi är så måna om puts och utrustning /färger, märken etc/ är att vi vill göra hästen till barbiedocka. Hi hi
 
Det med "Barbieersättning" kan jag faktist ofta hålla med om! :devil:
Speciellt då många tycks tro att hästar är gjorda av PORSLIN, så de inte tål regn, en tillsägelse osv!

Men hästar som inte får vettig hagvistelse ÄR ju ett problem!
Personligen förstår jag INTE hur anläggningar som utbildar kan föregå med så ENORMT dåliga exempel att de inte har ngt så elementärt som vettig hagvistelse till sina hästar?! :confused:
 
Inte ens Riksanläggningen Strömsholm har hagar, det är skandal. Och FÖRRA ÅRET fick skolhästarna boxar (för visst är ombyggnaden klar?), innan stod de hela livet 23 tim om dygnet och tittade in i väggen.
 
Jag har inte varit i Strömsholms stallar på ett tag, men det stod väl i Ridsport att de nu har boxar.

Håller med om att det är MER än stor skandal att vår RIKSANLÄGGNING har haft tillåtet att ha hästar i spiltor (lite för små dessutom...) och inga hagar.

Hästhållningen diskuterades ju på en tråd om den tragiska ridolyckan vill jag minnas?
Har inte sett den tråden mer, den togs väl bort gissar jag?! :angel:
Och om det är så, så var det säkert mitt fel också, för jag sa vad jag tyckte om Strömsholms hästhållning! :devil:
Lovar att inte säga mer i denna tråd, för den är ju intressant och synd om den tas bort. :angel:
 
Den tråden hann jag aldrig se.

Men jag tror (just nu) att privatstall har bättre hästmiljöer än stora, gamla anläggningar. Ridskolor, t.ex hur många ridskolor har bra och rymliga boxar åt sina djur?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 595
Senast: SiZo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp