Måste flytta men går inte att lasta

Men åh, jag har tänkt på likheterna med barnuppfostran (men inte artikulerat det direkt, jag är trygg i min hästhantering och har inga barn ;)) och det var roligt att läsa att fler tänker så. :)

Det kan nog påverka att jag fick min första hjärtehäst innan jag fick barn, men jag har alltid sett likheterna 😅.

Både hästen och barnet tänker och känner och behöver få sina behov tillgodosedda, och få växa med ansvar, men det är varken shysst eller lämpligt att ge dom ansvar över sånt som övergår deras förmågor. Typ bestämma över huruvida man ska gå till skolan eller stå still i grimskaftet vid en nödsituation.

Skillnaden med barnet är att hästen når sin "toppnivå" i kognitiv utveckling långt tidigare än barnet, men min erfarenhet av olika hästar är att den toppen kan variera rätt mycket och man får anpassa hur hög grad av autonomi man ger utefter det. En del individer tror jag till och med kan passera spegeltestet. Jag har faktiskt en katt som klarar det, medans dom andra två katterna är "normala".
 
Jag håller med dig.

Jag har samma filosofi i barnuppfostran som i hästträning.

Ja, deras känslor ska bli hörda, deras behov sedda, och där det är möjligt så ska dom få rätt till självbestämmande (det vill säga vad gäller aktiviteter eller traditioner där det faktiskt inte spelar någon roll vad beslutet blir). Ja, jag jobbar med anknytning och trygghetsperspektiv.

Men: när vi ska till tandläkaren så ska vi till tandläkaren. När vi ska till skolan ska vi till skolan. När veterinären kommer sä står vi stilla. När jag lämnar dig uppbunden så kan du bara röra dig på replängds avstånd. Någon annan ska kunna leda dig utan att dom gör sig illa. Det går att göra lyhört och skonsamt, det går att träna in med R+, men vissa saker är inte förhandlingsbara. Vissa saker måste sitta med R-. Men det tror jag faktiskt alla seriösa R+tränare håller med om.

Ett exempel där jag (en lobbyist för R+ och autonomi) använder R- och P+ är om en häst rusar mot mig i hagen utan att vika av. Stopp min kropp 😅! Jag har ingen lust att bli översprungen och jag vet att med vissa hästar är det inte en bra idé att dom får flytta på mig istället för motsatsen. Då får man eskalera tills det tar. Och nästa gång behöver man förmodligen eskalera mindre. Och tio repetitioner senare, så händer inte den där rusningen.
Precis exakt detta! Håller med till 100%
 
Men åh, jag har tänkt på likheterna med barnuppfostran (men inte artikulerat det direkt, jag är trygg i min hästhantering och har inga barn ;)) och det var roligt att läsa att fler tänker så. :)
Min mamma, som uppfostrade två barn och två hundar, pratade ofta om likheten mellan barnuppfostran och hunduppfostran. Vi däggdjur är nog i grund och botten mer lika varandra än olika, särskilt vi som är flockdjur :)
 
Min mamma, som uppfostrade två barn och två hundar, pratade ofta om likheten mellan barnuppfostran och hunduppfostran. Vi däggdjur är nog i grund och botten mer lika varandra än olika, särskilt vi som är flockdjur :)
Ja precis, själv är jag en av hundarna på golvet och mitt första ljud för att dricka var med tungan ute... :D
 
I min hästomkrets så är det absolut vanligaste att binda upp med balsnören som ger vika eller ha hästen lös. Jag tror inte att ägaren har reflekterat över att deras häst riskerar att missa viktigt kunskap om att kunna sitta fast och acceptera det. Risken är ju nu istället att det blir riktigt farligt med en häst som har inställningen att om den känner sig trängd/fast så är lösningen eskalerande kraft och kamp för att ta sig loss.
Lite OT men min unghäst började sätta i system att slita sig. Bytte till ett elastiskt transportgrimskaft och sedan var det problemet löst efter att hon testat en gång att slita sig från det ;)
 
Ja, många tar mycket lektioner i ridning. Men de har ofta inte ens funderat i att ta lektion i hantering, lastning etc. Sånt ska man bara göra eller ta hjälp av , i alldeles för många fall, lika okunnig stallkompis.

Vissa har väl kört någon miljöträningskurs a la från ridande polis eller så. Men jämför man med hur mycket man rider för tränare när man ändå kan ha rejält mycket mindre problem att rida dressyr/hopp etc än i hantering så är det ju liksom någon promille det handlar om i en hel del fall.
Sällan får man lastproblem om man lagt en lite mer omfattande hanteringsgrund. För det är liksom inte bara i trailern problemet finns.
Håller med fullständigt.
Min ena blev ju lite speciell efter tandfrakturen i transporten - men de flesta hästar är inte med om sånt sin första resa.


Ska hämta en 8 månaders, halvt ohanterad om någon månad. Det blir spännande att se hur den lastningen går. Men han gillar kli, så jag tror att det går rätt bra. Man måste ju ge dem lite tid på sig att fundera på saker också när de aldrig har sett dem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
966
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 312
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 014
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp