Bukefalos 28 år!

Förbjuda spiltor

Det hoppas jag att dom INTE gör för vi håller på att bygga ett nytt stall ändå från grunden med just.....spiltor.
 
Långt från alla ridskolor har boxar. Men det FINNS sådana! Ridskolan som jag var på som nu gått i konkurs, hade BARA boxar. Och alla hästar stod i en enligt måttbestämmelserna tillräckligt stor box, flera i en större än minimimåtten.
Den enda som stod i en NGT för liten box, var hästen som var över 175 cm hög.

Men jag håller med om att privathästar generellt faktiskt har bättre box och hage än ridskolehästar!
Även om ju givetvis undantag finns.
 
Lånar knapp
För breda spiltor kan vara ett problem då hästen, om han kommer runt kan trassla in sig i grimskaftet, eller skita i vattenkoppen. Jag har aldrig träffat på någon häst som mått dåligt av att bo i spilta om dom fått tillräckligt med utevistelse och att folk respekterat hästen hem även om inte det finns en dörr.
:devil:Vi var lite anarkistiska när vi gick på Strömsholm och släppte ut några av våra hästar (en o en - vi var inte helt flängda) när den enda rasthagen var ledig. Brallade dom, nä dom fattade inget, visste inte ens hur dom skulle bete sig - det är missförhållanden det.
Och inte fick vi skäll av stallchefen heller, han låtsades som han inget märkte, det var kul att se hur han gick förbi och tittade på fåglarna. :angel:
Och vad var det om Bollerup, har dom en massa spiltor, när jag gick där 90 så fanns det 6 st bara av 50-60 platser och stora hagar. Okej stona som stog på betäckning stod i boxar hela tiden dom var där utan utevistelse och avelshingstarnas rasthage var patetisk.

Skulle jag bygga stall idag skulle jag bygga 2/3 spiltor pga av arbetsåtgången MEN aldrig låta någon häst stå där mer än som längst över natten. Har man häst så ska den baske mig ha en riktig hage där den kan vistas större del av dygnet.

Jag gillar spiltor men 20*40 m rasthagar tycker jag riktigt illa om.
 
Ang. Bollerup; jag kanske fattade fel, men i programmet var några tjejer, elever där, intervjuade och dom klagade på att hästarna inte fick gå ut, kanske var det andra hästar/stallar de pratade om.
 
hoppas att din ridskola inte konkade pga för få hästar, hade de haft spiltor hade de kunnat ha fler hästar = fler elever ;)
 
Det viktigaste måste väl ändå vara att alla hästar får gå ute? Jag har själv boxar till mina hästar men tror inte att hästar far illa av att stå i spilta på natten. Självklart är det bäst med stora boxar men mindre boxar/spiltor fungerar också, så länge hästarna har en bra hage. Skulle mina pållar vara inne längre än en natt skulle de bli galna!
 
Nädå, konkursen berodde på annat!
Mest pga att den var ideellt driven, och allt för få ställde upp och jobbade ideellt.
 
Det gamla vanliga alltså, ingen har "tid" när det kommer till kritan
 
Precis!
Saker man ofta hörde i ridklubben i fråga:
* jag har tyvärr inte tid.
* jag KRÄVER...

Personligen så har jag svårt att få ihop att samma människor uttalar båda sakerna ofta... :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 597
Senast: SiZo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp