Förbundet överväger att ta tränarmålet vidare

Det har redan kostat Svenska Ridsportförbundet 1,4 miljoner kronor att tvista med tränaren om hans diplomering. Ändå överväger förbundet att ta målet vidare. "Det handlar om vem som ska bestämma vem som ska företräda oss, en domstol eller vi själva", säger ordförande Ulf Brömster.
 
Om min hobbyjuridiska sida tänker rätt, så vill man väl främst ha fall som kan agera prejudikat i HD? Men om de är i färd med att skriva om sina egna regler och code of conduct, varför vill de då driva prejudikat på gamla bestämmelser som uppenbarligen inte fungerar och har kritiserats? Det är ju stor skillnad på att tycka man har rätt och att faktiskt få rätt så den smartaste lösningen borde vara att ta lärdomen till sig och istället lägga energi och pengar på att utforma nytt vattentätt regelverk.
 
Intressant fråga dock, vad är det som gör att en förening inte kan utesluta en medlem? Jag menar, det är ju ingen rättighet att få vara med i en. Men jag har dålig koll på detta fall, vad är det som skiljer här? Att det är en diplomering som gäller?

Jag tänker om en förening tycker att något som en medlem gör är fel men har ingen regel mot det, det finns väl inget som hindrar dem från att ändå utesluta medlemmen och sedan lägga till en ny regel? Eller finns det lagar om detta?
 
Intressant fråga dock, vad är det som gör att en förening inte kan utesluta en medlem? Jag menar, det är ju ingen rättighet att få vara med i en. Men jag har dålig koll på detta fall, vad är det som skiljer här? Att det är en diplomering som gäller?

Jag tänker om en förening tycker att något som en medlem gör är fel men har ingen regel mot det, det finns väl inget som hindrar dem från att ändå utesluta medlemmen och sedan lägga till en ny regel? Eller finns det lagar om detta?
Nej en förening måste följa sina egna regler o stadgar. De kan inte godtyckligt enligt eget tycke utesluta, bestraffa mm.
 
Vet inte exakt vad Brömster och co tror ska ändras om det tas ytterligare en gång? Kanske är dom så tröga att dom måste få höra att dom gjort fel 3 gånger för att det ska gå in i huvudet? 🤔🤷‍♀️
Ja man kan undra hur tänket går? Är de så urbota korkade att de faktiskt inte förstår att de gjort fel och vad de gjort fel? Eller så tror de faktiskt på allvar att de står över alla regler och lagar och faktiskt kan och bör få göra precis som de vill, helt enligt eget godtycke. Detta är ju inte det enda fallet som tyder på det. Det har ju i många årtionden varit så att pöbeln/gräsrotsryttarna ska stå med mössan i hand, buga och beundra vad förbund och elitryttare gör och framförallt stilla tigande acceptera allt. Kan vara svårt för förbundet att vakna upp och inse att så ser verkligheten inte ut längre.
 
Okej, så jag tolkar det som att det finns lagar om detta, det var det jag undrade :up:
Tja antar att det räknas som kontraktsbrott och det kan man ju stämma den andra parten för, vilket ju var det tränaren gjorde. När du blir medlem, löser licens, blir diplomerad så ingår du ett slags kontrakt med klubb/förbund där båda parter förbinder sig att följa uppsatta regler. Anser man att någon part bryter ett kontrakt kan man stämma.
 
Ja man kan undra hur tänket går? Är de så urbota korkade att de faktiskt inte förstår att de gjort fel och vad de gjort fel? Eller så tror de faktiskt på allvar att de står över alla regler och lagar och faktiskt kan och bör få göra precis som de vill, helt enligt eget godtycke. Detta är ju inte det enda fallet som tyder på det. Det har ju i många årtionden varit så att pöbeln/gräsrotsryttarna ska stå med mössan i hand, buga och beundra vad förbund och elitryttare gör och framförallt stilla tigande acceptera allt. Kan vara svårt för förbundet att vakna upp och inse att så ser verkligheten inte ut längre.
Det känns iaf så 🤷‍♀️🤦‍♀️
 
Tja antar att det räknas som kontraktsbrott och det kan man ju stämma den andra parten för, vilket ju var det tränaren gjorde. När du blir medlem, löser licens, blir diplomerad så ingår du ett slags kontrakt med klubb/förbund där båda parter förbinder sig att följa uppsatta regler. Anser man att någon part bryter ett kontrakt kan man stämma.
Jag funderade just på det där med kontrakt, skriver man under ett kontrakt när man går med i en förening? Eller det behöver inte ens vara ett fysiskt kontrakt?
 
Jag funderade just på det där med kontrakt, skriver man under ett kontrakt när man går med i en förening? Eller det behöver inte ens vara ett fysiskt kontrakt?
Nej har du betalt in medlemsavgiften har du därmed förbundit dig att följa dess regler. Misstänker att många medlemmar inte tänker på detta och har def inte heller läst reglerna.
 
Onekligen så skadar en medlem som sextrakasserar elever föreningens anseende, även om föreningen inte har skrivit just sextrakasserier som uteslutningsgrund.
Ja det kan man tycka borde vara giltigt skäl att utesluta. Nu använde sig förbundet inte av det. De tog bort tränarlicensen istället. Vet inte hur reglerna ser ut för tränarna. Pinsamt är det att förbundet inte ens klarar av att följa sina egna regler.
 
Nej en förening måste följa sina egna regler o stadgar. De kan inte godtyckligt enligt eget tycke utesluta, bestraffa mm.
Tekniskt sett följer SvRF och dess föreningar Riksidrottsförbundets regelverk eftersom de är medlemmar hos dem.

Att RF år 2022 (och även redan när det här fallet drog iväg) inte skulle ha regler för sådana här saker finner jag högst osannolikt.

Å andra sidan togs SvRF och ridsporten upp som dåligt exempel då jag pluggade idrottsjuridik för hur de hanterar och uppmuntrar ungdomssektionernas verksamheter. Så vem vet vilka regler de följer och väljer att inte följa.. 🙄
 
Tekniskt sett följer SvRF och dess föreningar Riksidrottsförbundets regelverk eftersom de är medlemmar hos dem.

Att RF år 2022 (och även redan när det här fallet drog iväg) inte skulle ha regler för sådana här saker finner jag högst osannolikt.

Å andra sidan togs SvRF och ridsporten upp som dåligt exempel då jag pluggade idrottsjuridik för hur de hanterar och uppmuntrar ungdomssektionernas verksamheter. Så vem vet vilka regler de följer och väljer att inte följa.. 🙄
Om RF hade regler när detta skedde som de kunnat stödja sig på så är det ju om möjligt ännu klantigare gjort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svea hovrätt går på tingsrättens linje och menar att den tränare som fått sin diplomering indragen av Svenska ridsportförbundet bör få...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdag ska den tränare som fråntogs sin diplomering och hans advokat för första gången möta Svenska Ridsportförbundet efter att...
Svar
0
· Visningar
1 168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenska Ridsportförbundet har 14,5 miljoner i eget kapital. VM i Kentucky kommer att kosta cirka sju miljoner kronor. Men...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) GÖTEBORG HORSE SHOW: Svenska Ridsportförbundet har 14,5 miljoner i eget kapital. VM i Kentucky kommer att kosta cirka sju...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp