Bukefalos 28 år!

Fördelar/nackdelar med småskolor?

Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Jag tror det sociala sammanhanget är otroligt viktigt för att skapa motivation, att vara i en miljö där det anses bra och självklart att ta sina studier på allvar och göra sitt bästa, där det är tydligt att det är rimligt och möjligt att studera vidare om man vill.

Jag tror också att det sociala sammanhanget är det helt avgörande - om målet är att barnen ska utbilda sig ordentligt i framtiden. I en sådan miljö finns det också gott hopp om att man ganska lätt kan skapa en hyfsat fungerande skolvardag i nuet - alla (eller en tillräckligt stor andel) vet ju varför man är i skolan.

Det är klart att man kan komma långt i sina studier ändå, men nog hade det varit att föredra att slippa skämmas för sina goda resultat i landsbygdsskolan.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

På våran skola märktes det en stor skillnad när de bytte rektor, den tidigare är ett hopplöst fall, h*n talade om för mig att i thailand fanns det inget utbyggt internet och inget att lära sig överhuvudtaget... :angel: Det enda som räknades var hur duktig du var i sport... Svägerskans barn är äldre än mina och en av dem bytte skola för att komma vidare med pluggandet, de två yngre hade bättre lärare och inte lika höga mål som den äldsta. (Äldsta klarade av en hel del av gymnasieämnena redan i åk 8-9 efter att h*n bytte skola)
Idag har vi en annan rektor som visserligen har andra fel, men ser det viktiga med studier ialla fall. Och skolan har fått ett rejält uppsving när det gäller att hitta nya projekt för barnen att jobba på. Och jag vet genom att prata med lärare på högstadiet som enbart finns inne i stan så är barnen från våran skola bättre förberedda när de kommer till stan än de barn som går på de stora skolorna inne i stan. Så det känns skönt för framtiden! Men det ska väl kanske oxå sägas att här ute på våran landsbygd är det mest sovstad för de som jobbar i den större staden och de flesta är högutbildade och ställer krav och hjälper sina barn i högre utsträckning än föräldrarna inne i stan där det snarare är högre andel arbetslösa och lågutbildade eftersom det är billiga lägenheter.

Det vi har pratat om rätt mycket nu är att de engelska målen för dottern som nu går i trean är alldeles för låga, alla barnen ligger betydligt längre fram eftersom de idag möter engelskan dels via datorn, tvn och tvspel på ett annat sätt än vad barn gjorde för bara 15 år sedan. Sonen som precis har börjat i FSK läser ju redan även de engelska komandona när han spelar tv spel, när han väl kommer till trean så har han nog kommit ännu längre. :D
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

om man får generalisera lite (ganska mycket :p) så tror jag att det är rätt stor skillnad på landsbygdsskolor och landsbygdens befolkning idag jämfört med hur det var för 20-30 år sedan. Många högutbildade flyttar ut på landet, hästfolket känner vi här på Buke till ganska väl. Det är inte längre bara bönder och deras ättlingar som befolkar landsbygden och fyller småskolorna.
Med detta menar jag att jag inte tror att bildningsföraktet är lika stort på landet nu som det tidigare varit. I vår skola går barn till många högutbildade föräldrar.

Sen är jag faktiskt väldigt glad för att vi sedan några år har ett (fysiskt) handikappat barn i en av mina döttrars klass och att det i vintras dök upp två ganska mörkhyade invandrarbarn (östeuropeiska) som inte kunde ett ord svenska. Plus att vi har en relativt nyinflyttad västeuropeisk familj som jobbar på att integrera sig i det svenska samhället. Dessa gör att våra barn får en något vidare syn på hur samhället ser ut, att det inte bara består av friska etniska svenskar. Alla dessa barn är välkomnade med öppen famn av eleverna på skolan.

Vi hade föräldramöte i går och efteråt kände jag mig tvungen att fråga läraren om hennes syn stämningen på skolan. Och hon bekräftade väl i stort det jag sagt innan - det finns ingen osämja som lärarna känner till, inte mer än smågnabb som man nog aldrig kommer från. (och det är inte alltid samma elever som är utsatta) Men hon sa också att "jag kan inte svära på att det inte förekommer" och det visar ju bara att hon har insikt om att allt inte syns.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Det är klart att man kan komma långt i sina studier ändå, men nog hade det varit att föredra att slippa skämmas för sina goda resultat i landsbygdsskolan.

Fast lite är ju det att förutsätta att normen i landsbygdsskolan är att inte vara studiemotiverad? Och att de intresserade och begåvade barnen hittas på större skolor?
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Jag tror det sociala sammanhanget är otroligt viktigt för att skapa motivation, att vara i en miljö där det anses bra och självklart att ta sina studier på allvar och göra sitt bästa, där det är tydligt att det är rimligt och möjligt att studera vidare om man vill.

Jag har läst tråden, men inte kommenterat innan. Först tyckte jag du och Petruska lät orättvist negativa gentemot små skolor. Sen läste jag vidare och dels skrev Petruska:
Det jag egentligen är ute efter, är att jag inte tror att storleken på skolan är någon särskilt bra urvalsgrund. Det säger ingenting om hur skolan är.
Och sen skriver du om just det här med miljön.
Och så finner jag att jag instämmer så fullkomligt med er! :bow: Jag kommer från en familj med föräldrar med arbetarbakgrund (som väldigt, väldigt många), men det fanns en påverkan främst från mammas hemmiljö om att studier är viktiga och att lyckas i skolan och kunna gå vidare till högre studier är eftersträvansvärt.

Vi flyttade från Stockholmsförort till en liten bruksort när jag började i 3:an. Från 3:an till 6:an funkade skolan bara bra. Men högstadiet var ett rent helvete på många sätt. Jag och mina bästa vänner fick i och för sig inte stryk för att vi gjorde läxorna :crazy:, men det var helt klart negativt att vara "plugghäst" som vi var. Dessutom var vi väl inte riktigt aktiva i de sociala sammanhangen på skolan; gick inte till "uppehållsrummet" och tillhörde helt enkelt töntarna i klassen. (Främsta orsaken var väl att vi kände oss så fullständigt uttittade, obekväma och ovälkomna i alla miljöer där de "populära" huserade och bestämde). Vi var nog aldrig direkt mobbade, men helt klart utanför. Jag minns att jag fick höra "plugghäst" och andra gliringar efter mig.

Sen gjorde det ju inte saken bättre att vi hade en lärare (vår klassföreståndare) som alltid meddelade vilka som fick "guld, silver och brons" på engelskaproven. Då jag i princip alltid låg på "guldplats" så var det ett rent helvete med den där uppläsningen han hade. (Sen gav han alltid någon elak gliring till den/de som hade sämst också). Trots allt så visste jag ju att det var ändå bra att plugga och vara duktig i skolan. Jag stod ut och sen blev allt bättre på gymnasiet då jag fick börja på ny ort.

Så; ja, det kan nog vara rätt så knäckande att som tonåring då man allra helst vill platsa i gänget få höra att för att göra det ska man INTE plugga.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Den allra allra värsta saken som hände på denna högstadieskola var faktiskt när en klasskompis till min yngre bror hade gått till syon inför valet till gymnasiet. Han kom från en familj där "alla" jobbade på bruket och hade korta studier i bagaget. Många syskon och han hade själv inte värsta toppbetygen utan låg någonstans kring medel. Han gick till syon och berättade att han ville läsa 4årig teknisk linje. Syon ifråga sa åt honom att "det är en VÄLDIGT svår linje" och "det kanske ändå är bäst att du söker verkstadsteknisk" (den som alla gick som inte var så studiemotiverade eller hade tillräckliga betyg för något annat).

Min morsa höll på att gå i taket när hon hörde detta. Här kommer en kille från en familj där allt talar för att han INTE skulle ha studiemotivation och så HAR han det. Och då talar syon om för honom att "det där klarar aldrig du". Snacka om "skomakare bli vid din läst". Istället för att säga "det kan vara svårt, men det är väl självklart du ska gå den linjen!". Killen hade ju kunnat byta efter ett år OM det nu hade varit för svårt.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Fast lite är ju det att förutsätta att normen i landsbygdsskolan är att inte vara studiemotiverad? Och att de intresserade och begåvade barnen hittas på större skolor?

Jag förutsatte inget, jag redogjorde för min erfarenhet.

Problemet med den lilla landsbygdsskola som jag gick i ett tag, var just att det sociala klimatet var direkt studiefientligt. Man blev retad om man klarade sig bra. Lärarna förnekade detta (de var övertygade om att skolan var en trygg miljö därför att den var liten), men mina föräldrar trodde mig.

Hade det gällt mina egna barn, hade jag valt en skola där inställningen är att högre utbildning är tillgängligt och bra, framför en skola där inställningen är att högre utbildning är något för andra. Det gäller helt oavsett skolans storlek.

Ingen utevistelse i världen kan kompensera för en skola som har studiefientligt klimat, som jag ser det.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Fast lite är ju det att förutsätta att normen i landsbygdsskolan är att inte vara studiemotiverad? Och att de intresserade och begåvade barnen hittas på större skolor?

Det har inget med begåvning att göra, det handlar om normer och synen på utbildning. Om föräldrarna själva tyckte skolan var viktig (och inte nåt man mest ska sitta av innan det riktiga livet börjar och man får ett jobb) och har utbildat sig vidare, så är det mycket troligare att barnen också läser vidare och får en liknande syn på utbildning.

Och utbildningsnivån är generellt högre i städerna än på landsbygden, bland annat av den enkla anledningen att det finns fler jobb för högutbildade där.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Det har inget med begåvning att göra, det handlar om normer och synen på utbildning. Om föräldrarna själva tyckte skolan var viktig (och inte nåt man mest ska sitta av innan det riktiga livet börjar och man får ett jobb) och har utbildat sig vidare, så är det mycket troligare att barnen också läser vidare och får en liknande syn på utbildning.

Och utbildningsnivån är generellt högre i städerna än på landsbygden, bland annat av den enkla anledningen att det finns fler jobb för högutbildade där.

Fast jag börjar undra om det där inte håller på att ändras, jag möter fler och fler högutbildade och drivna människor som flyttar ut på landsbygden och driver både företag och jobbar inom större företag hemifrån. Bredbandets framfart har ju gjort det möjligt att faktiskt kunna bedriva en hel del arbete hemifrån, speciellt om du har ett teoriskt arbete som inte kräver att du finns på ett speciellt ställe. Vi har ett par barn i våran skola där föräldrarna har skjutsat ut dem på landsbygden istället för att gå i skolan i stan där det enbart är stök och tiden går åt till att få hela klassen tyst.
Jag har inte hört en enda förälder som någonsin har tyckt att skolan har varit att sitta av tiden, utan alla har poängterat hur viktig skolan är och snarare ifrågasatt om det verkligen räcker med två läxor i veckan för våra nyblivna åk 3...
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Jag förutsatte inget, jag redogjorde för min erfarenhet.

Problemet med den lilla landsbygdsskola som jag gick i ett tag, var just att det sociala klimatet var direkt studiefientligt. Man blev retad om man klarade sig bra. Lärarna förnekade detta (de var övertygade om att skolan var en trygg miljö därför att den var liten), men mina föräldrar trodde mig.

Hade det gällt mina egna barn, hade jag valt en skola där inställningen är att högre utbildning är tillgängligt och bra, framför en skola där inställningen är att högre utbildning är något för andra. Det gäller helt oavsett skolans storlek.

Ingen utevistelse i världen kan kompensera för en skola som har studiefientligt klimat, som jag ser det.

Men att en studiefientliga skolor är dåligt tror jag att vi alla skriver under på. Frågan är bara om det nödvändigtvis är småskolor som är studiefientliga?

Ska man hårddra det så finns det såklart områden med mer outbildade boende, men som någon så klokt skriver är det stor skillnad mellan dagens landsbygd och "dåtidens" landsbygd när utbildning var väldigt sällsynt.

Sedan förstår jag att själva definitionen "småskolor" är väldigt flytande. Jag använder det för en skola med 85 elever F-6. Andra tycker att en skola med 150 elever är liten, och så finns det såklart skolor där man har 20 elever totalt. Blir elevantalet för lågt tycker jag att det i allra högsta grad är befogat att lägga ner skolorna för att inte barnens utbildning och sociala utveckling ska bli hämmad.

Själv kommer jag på mig själv med att ha fördomar mot vissa områden i kommunen där jag ibland i tankarna klumpar ihop invånarna till "bonniga, outbildade, inskränkta och fördomsfulla". Jag tror nog snarast att det beror på okunskap från min sida - för idag bor det väldigt många olika sorters människor på landet.

...och jag skulle inte på något sätt misstycka om mina barn inte lämpar sig till vidare studier. Men jag skulle bli ledsen om de inte försökte pga att det ansågs fult att tycka om skolarbetet.

Jag vill inte ha mina barn på studiefientliga, mobbingdrabbade, inskränkta, arbetsmiljövidriga skolor oavsett skolans storlek eller geografiska plats.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Jag har gått tio år på en liten skola, i samma län som du kommer ifrån. Idag, sex år sen nian, har jag nästan bara bra saker att säga om min tid i grundskolan. Jag tillhör de stora barnkullarna som kom i slutet på 80-talet, vilket givetvis bidrog till att vi ändå var en hyffsat stor klass (26 när vi började 1995, 23 när vi gick ut tio år senare), men det fanns inga parallellklasser på skolan eller så. Man kände alla, man kände allas föräldrar, man kände lärarna, lärarna kände eleverna och visste exakt vilka behov just Anna eller Pelle hade, vilket gjorde att man fick hjälp på ett helt annat sätt än på en stor skola. Det är max en eller två varje år som inte kommer in på gymnasiet.

Det enda negativa var att min klass var lite trist, speciellt i slutet på högstadiet (många viljestarka tjejer, få killar), vi hade nog behövt få ut lite nya människor till högstadiet som hade rört om lite i grytan. Men det är ju inget skolan kan hjälpa, att klassen var tråkig. Mina tre yngre syskon har alla tre gått på samma skola, i bättre klasser än min, och trivts hur bra som helst.

Trots att min klass var småtråkig, så förekom det noll mobbing. Det var en bra gemenskap på skolan överlag. Redan som liten fick man möjlighet att träffa de som var både äldre och yngre, och det gjorde att man aldrig var rädd för "de stora som gick på högstadiet", för de fanns där hela tiden som en del av vardagen. Snarare tog de större hand om de mindre. Jag skulle absolut sätta eventuella egna barn i den skolan, hellre det än de stora skolorna.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

*knapplån*
Jag hade förmånen att gå 2:an till 6 :an på en underbar liten skola.
Sedan hade jag min son i samma skola 3:an till 9:an, och slutligen fick jag jobba på den skolan i 3 år.
Och jag har bara gott att säga om den:love:

Visst mobbing förekommer... men det tas i rätt fort, och jag vet inte om någon som gått ut skolan med stora men.
Min son har dyslexi, och han fick hjälp från första stund, även om diagnosen kom först i 7:an. Han gick ut med toppenbetyg, trots sina stora bekymmer.

Fördelen med en liten skola, som när jag jobbade där var ca 63 elever, och 19-20 vuxna, (då räknar jag lärare, assistenter, kökspersonal, vaktmästare, och de lärare som bara kom en dag i veckan för spec ämnen)
Var att alla barn var sedd varje dag! kökspersonalen hade full koll på vilka som ätit. dvs ALLA eftersom maten var underbar. Lagad med kärlek med riktiga råvaror. Sallads buffen var enorm VARJE dag!

ALLA barn hälsades på med namn i korridoren, dom jobbar mycket i "tvärgrupper" dvs en ur 9an hade ansvar över en ur varje klass (på ett ungefär) det gör att Förskoleklass lär känna de större barnen, och känner trygghet med dom.

Det finns mycket utemiljö, och Alla klasser har ute dagar/veckor beroende på ålder.
Förra veckan var 6.9:an i korallgrottor och kröp, och arbetade kring sten/gruv/ mineraler tema.
Vart 4:e år går 6-9:an från Norge och hit hem. 4 nätter sover dom ute, och kommer hem med en otrolig sammanhållning:bump:
Alla klasser har också ute lektioner. Dvs matte svenska engelska osv ute.

Det finns mycket utrymme för den samiska undervisningen, eftersom den finns nära oss.
Skolan är ren och fin, och det är en trygghet att alla känner alla!

Jag kan nog skriva hur långt som helst om den skolan.:angel:
Alla blev inte akademiker, och andelen riktigt höginkomsttagare är nog inte så stor, men en sångerska/programledare, och en sametingsordförande gick i samma årskull, (där det fanns en OS deltagare också) TEX.

Barnen som gått där har en stor ödmjukhet inför naturen, och är väl förberedda inför resten av livet. Det är mycket värt.

* Jenny *
 
Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Frågan är bara om det nödvändigtvis är småskolor som är studiefientliga?

Nej, inte nödvändigtvis. Men om området har en relativt låg utbildningsnivå ökar risken. Småskolor riskerar ju också att vara mer socialt homogena, just på grund av litenheten.

Visst mobbing förekommer... men det tas i rätt fort, och jag vet inte om någon som gått ut skolan med stora men.

alla barn var sedd varje dag!

ALLA barn hälsades på med namn i korridoren

Det finns mycket utemiljö, och Alla klasser har ute dagar/veckor beroende på ålder.

och kommer hem med en otrolig sammanhållning:bump:
Alla klasser har också ute lektioner. Dvs matte svenska engelska osv ute.

det är en trygghet att alla känner alla!

I princip ordagrant samma saker sa och säger mina gamla lärare på byskolan och majoriteten av barnens föräldrar, och många av de sedan länge vuxna barnen själva. De är totalt blinda för att alla inte kände som de. Jag håller inte med om ett enda ord i det fallet - jag hade inte en enda av de positiva upplevelser som de säger och sa att alla hade. Det som är trygghet för somliga kan vara instängdhet för andra, men de som känner sig trygga brukar ha svårt att fatta att det inte gäller alla, enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 834
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: Sol
·
Småbarn Det är inte ritande av bilar eller könspromonen som styr hur barn beter sig. Över 50% av beteendet sitter i generna och man måste också...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 822
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp