Fördelar och nackdelar

Jag har tidigare skrivit om fördelarna med att bo här, men visst finns det nackdelar också. I tråden om hus kontra lägenhet var det några som nämnde gräsklippning som något oönskat. Och jag kan hålla med. Gräsklippning är inte det roligaste som finns och jag jobbar på att minska mängden gräsmatta. När jag bodde i mitt förra boende så hade jag ingen gräsmatta att klippa och var så glad över det. Jag hade å andra sidan ingen toalett eller dusch heller. Och det är jag glad över att jag har idag.

En annan nackdel med att bo här är att det är långt till allt och till stan är det en timmes bilåkning. Jag har tänkt tanken redan tidigare att det vore skönt att slippa ha bil. Men bilen är ju en frihet också. Jag kan få hem saker som är skrymmande eller tunga utan att behöva be om hjälp. Jag kan också åka dit det saknas allmänna färdmedel.

Renovering kan ju suga också. Jag skulle vilja riva upp hela mitt kök och göra om golvet som jag tror är isolerad med glasfiber. Jag skulle behöva ett nytt avlopp också. Men sen finns det andra saker som kan vara roliga att göra, t.ex. tapetsera och måla.

Men jag har svårt att komma på fler nackdelar än så här. Fördelarna överväger nackdelarna med hästlängder.

Jag älskar att jag har utrymme, både inne och ute. Min förra trädgård var pytteliten. Jag gjorde klar trädgården på en säsong. Därefter blev jag rastlös. Vad skulle jag göra sen? Jag har ju också varit och sett mammas kolonilott och tycker den är så begränsande. Jag vill ha utrymme och det har jag här. Här kan jag plantera träd och skapa mig en skogsträdgård.

Trädgården är mitt livselixir och mitt hus är min borg.
 

Mitt hem är inte perfekt på långa vägar, och jag trodde länge att jag önskade mig mer, större osv. Var till och med beredd att välja bort min lilla trädgård till en balkong istället.
Sen kom just ett sådant erbjudande. Och hela kroppen skrek nej. Jag älskar min lägenhet som är lite liten, men den är min! Jag älskar min pytteträdgård där jag kan plantera, rensa ogräs, och där min lånekatt kan gå ut och in.
Så jag tackade nej.
Det viktigaste är inte att allt är perfekt. Det är inte vad som definierar ett hem. Utan att man känner sig hemma.
Du älskar ditt hus. Det är ditt hem. Perfekt eller inte.
❤️
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp